Reportatge
Un arsenal de comicitat
Charles Aznavour canta ‘La Bohème’, prel·ludi –sembla– del que espera al Claror lauredià: una òpera que es va convertir en emblemàtica per als francesos, ‘La fille du régiment’, de Gaetano Donizetti. Amb una posada en escena reformulada per al segle XXI.
Mig aforament omplia anit l’auditori gran del Centre Cultural i de Congressos lauredià. Esperaven una nova entrega d’aquesta proposta esforçada que suma cantants i músics professionals o semiprofessionals amb amateurs del país i que Andorra Lírica ha anat desenvolupant en els últims anys.
En aquesta ocasió els responsables del muntatge –Jonaina Salvador com a directora general i artística i, sobretot, Eugènia Corbacho com a directora d’escena– van apostar per explorar el vessant més còmic de l’obra, reforçada per aquest canvi de l’habitual regiment militar per un altre de molt més pacífic, armat amb un arsenal de baguettes i estris de cuina i uniformats com xefs. És el millor arsenal que té França, ho justifica Corbacho, que pretenia “reivindicar un patriotisme saludable i simpàtic”. També es van prendre alguna llicència en els textos per dibuixar una Marie (l’òrfena acollida pel regiment) que lluita contra les convencions que imposen a les dones acceptar submisament el destí. Ella vol dir sí o vol dir no. Vol tenir l’última paraula.
Amb música interpretada al piano per Ricardo Estrada –i direcció coral de Milén Panayótov–, el muntatge va apostar per una posada en escena en què els colors van servir per situar geogràficament l’espectador. En el terreny de l’execució vocal, la soprano, la mallorquina Maria Casado, va tenir el seu millor moment en l’ària Il faut partir, mentre que el tenor, Beñat Egiarte, va defensar amb valentia Ah, mes amis quel jour de fête, allà on el públic dels grans recintes espera els nous dons de pit dels Pavarotti, Flórez o Camarena.
Amb la representació d’ahir –i la funció que està programada per avui a les sis de la tarda– Andorra Lírica haurà completat quatre temporades, per les quals han desfilat un total de 15 muntatges, entre òperes i operetes i algunes vetllades ofertes en format recital. I l’associació considera prou assegurada la continuïtat, amb una cinquena temporada que s’estrendrà al teatre de les Fontetes, en virtut de l’acord signat per l’associació i els comuns de Sant Julià de Lòria i la Massana. Així, la previsió apunta que la propera edició el nombre d’espectacles també pugui créixer perquè la idea no és tant oferir el mateix muntatge en dos escenaris diferents sinó aixecar propostes a mida dels dos auditoris, de dimensions molt diferents.
Al voltant de la temporada, Salvador confia seguir impulsant nous projectes de caire educatiu, com el cor infantil, les diferents sessions d’assaig a les quals són convidats els escolars o l’acord de col·laboració amb l’escola especialitzada de Meritxell, així com el Cor de l’òpera, que també va debutar en el transcurs d’aquesta temporada, que ha portat al Claror Hänsel i Gretel, una proposta dissenyada per al públic familiar, i El barber de Sevilla.