Política cultural
El PS vol aclarir la factura de Venècia
La socialdemòcrata Vela demana per la despesa de quasi 35.000 euros pagada a un hotel
El BOPA publicava en l’edició del 8 de maig passat l’adjudicació definitiva de l’allotjament de la delegació andorrana a la Biennal de Venècia, una factura hotelera que ascendeix a 34.730 euros. Uns dies abans, el 17 d’abril, es feia públic el cost dels treballs d’adequació de l’espai del pavelló: 10.589 euros. Dos conceptes que, sumats a altres pagaments que el ministeri de Cultura ha anat desgranant a través del BOPA, han provocat que la consellera socialdemòcrata Susanna Vela presenti una bateria de preguntes al Consell General al voltant de la factura de la Biennal de Venècia, començant per quantes persones i en quines tasques van formar part de la delegació que va viatjar a la ciutat dels canals. Demana detalls sobre les despeses en atenció protocol·lària i de representació o les dietes aplicades al personal.
Les dues adjudicacions anteriors, detalla l’escrit signat per Vela, s’afegeixen a d’altres de publicades anteriorment: 8.412 euros per a la realització dels audiovisuals i les fotografies; 30.500 euros per a la gestió dels serveis i 15.346 per al disseny i producció dels elements gràfics i de comunicació. En total fins a la data s’han realitzat adjudicacions per valor de 99.578 euros. En aquest sentit, una altra de les qüestions que adreça la parlamentària al Govern és quines serien les despeses que encara no han estat adjudicades i per quins imports.
El gruix, per al lloguer
El pressupost del ministeri de Cultura per a aquest exercici incloïa una partida de 208.167 euros per a la Biennal, una xifra molt similar a la de les edicions anteriors (i a la que el 2017 Andorra Turisme havia sumat 10.000 euros per a promoció). El gruix de la partida, no obstant això, se l’endú el lloguer del pavelló. Un dels aspectes que les preguntes volen aclarir, explica Vela al Diari, és precisament si aquestes factures que s’han anat adjudicant entren dins d’aquest pressupost. O quins aspectes podrien fer elevar la factura final. Com va passar en l’edició del 2015 amb el transport de les peces d’Agustí Roqué, que van inflar la despesa més enllà de l’inicialment previst.
Vela –que justament en la seva etapa com a ministra de Cultura va posar en marxa la primera delegació, amb Francisco Sánchez i Helena Guàrdia– puntualitza que “no és que hi estiguem en contra, ni molt menys”, però el cost de tot plegat no queda gens clar al pressupost. “Es tracta de revisar les condicions en què s’hi participa i veure si és possible millorar-les. O potser tot funciona superbé”.
Vela considera que amb la “poca informació” que Govern facilita sobre el que fa referència a la Biennal és molt difícil valorar els possibles rèdits que generi al país. “Hauria de servir perquè als artistes se’ls obrin oportunitats, havia de ser un revulsiu per als creadors i hauria de generar competició entre ells”, recorda la consellera del PS. Però no està gens clar que hagi donat aquest resultat. “I no cal més que mirar que la gent que s’hi hauria d’interessar no es presenta, no participa, així que alguna cosa no s’acaba de fer bé.” D’altra banda, beneficia la imatge del país. “Doncs tampoc no se sap.”
EL MUSEU NACIONAL, PERÒ FENT "LA CASA DES DELS FONAMENTS"
Susanna Vela creu possible que aquesta, finalment, sigui la legislatura que s’avanci en la creació del Museu Nacional, però, adverteix, “volem que es comenci la casa des dels fonament, no ens agradarà que es faci volar coloms” i, per tant, “no té sentit que es comenci a parlar d’ubicacions ni de terrenys abans que estigui definit el contingut” que haurà de tenir l’equipament. En aquesta tasca, la de definir com ha de ser el Museu Nacional, considera que s’ha de confiar “en els tècnics i especialistes que tenim al país, que potser no són molts però sí molt capaços d’assumir” el projecte, recalca. La parlamentària considera que en aquesta ocasió “sí que sembla que hi ha moltes ganes” de materialitzar un projecte pendent com a mínim des de fa una llarga dècada. Amb moments com el finalment inútil concurs internacional a què es va convidar a participar arquitectes guardonats amb un premi Pritzker. “De moment esperarem que se situï” la nova mistra de Cultura, Sílvia Riva, “i després preguntarem pel full de ruta”.