Reportatge
'Winterreise' andorrà a Bilbao
Hauria sigut una pena que tot l’esforç esmerçat per aixecar ‘Winterreise’, l’espectacle de producció pròpia del festival Ordino Clàssic, hagués quedat en una representació. De moment ja té una data tancada: abril del 2020 al teatre Arriaga de Bilbao.
Joan Anton Rechi, director escènic del muntatge d’aquest Winterreise (viatge d’hivern), cicle de 24 lied de Franz Schubert, es mostra satisfet amb aquesta primera cita de l’espectacle fora d’Andorra. El muntatge s’ha inclòs a la programació que acaba de presentar el teatre bilbaí, que té Calixte Bieito –mentor de Rechi– com a director artístic. Assegura que no serà l’única repetició del muntatge que es programarà i no descarta que llisqui en algun cartell a Alemanya, el país on està centrant bona part de la seva carrera.
Winterreise va ser un dels plats forts del primer Ordino Clàssic, amb un cartell dissenyat per Josep Martínez Reinoso, que també es mostra molt satisfet amb la possibilitat de presentar la producció andorrana frontera enfora, “prova de què ha despertat interès”.
El tenor Francisco Fernández-Rueda, acompanyat al piano per Rubén Fernández Aguirre, van estrenar a l’Auditori Nacional el passat hivern aquest muntatge, on Rechi va recuperar el color i to original de l’obra de Schubert. Repetiran els intèrprets i repetirà l’escenografia, explica el director des d’Alemanya, encara que desplegarà alguns elements nous que no es van poder incloure a l’escenari ordinenc. Hi haurà alguns efectes, elements que pugen i baixen, que es belluguen, que a l’Auditori Nacional no es van poder incloure justament perquè un auditori no compta amb els mateixos elements tècnics i escenogràfics que un teatre.
Rechi recorda amb satisfacció l’estrena del muntatge que, reconeix, a priori podria haver espantat una part del públic en tractar-se d’un gènere bastant minoritari. “Però crec que van aconseguir donar-li un punt poètic que va agradar a la gent” i a partir d’aquí confia que la producció “tingui més vida”.
Pel que fa a ell, se li gira un any de molta feina a Alemanya –“serà aquest un any molt alemany”–, amb una temporada que inclou el muntatge d’òperes de gran envergadura, com l’Aida de Verdi o, en aquest cas amb estrena a l’octubre, Samson et Dalila, amb música de Camille Saint-Saëns.