Reportatge
Zoologia artística
No és el primer cop que la crítica i historiadora de l’art sueca Amelie Björck es fa ressò de l’obra de Javier Balmaseda: ja quan el 2015 l’artista havia presentat Fixats en la contemporaneïtat a la Biennal de Venècia ella havia escrit algun article per a revistes internacionals. Ara l’ha inclòs al llibre Zooësis, una anàlisi de la presència i utilització dels animals en l’art contemporani. Un text acadèmic que, de moment, només està disponible en suec. Més endavant, però, hi ha prevista la traducció a l’anglès i, per tant, una difusió més àmplia. Però encara sense data.
Per a Balmaseda, la inclusió del seu treball en aquest recull no deixa de tenir interès: la historiadora analitza el treball al costat de grans tòtems de l’art contemporani, començant per Robert Rauschenberg, creador nord-americà que va ajudar el moviment artístic a sortir de l’expressionisme abstracte per situar-lo en la via de l’art pop, obrint així la porta al que poc més endavant suposaria Andy Warhol.
L’anàlisi de la crítica sueca també s’atura en el treball de gent com el britànic Damien Hirst o, en el passat, algunes de les performances protagonitzades per Yoko Ono.
Björck havia contactat amb Balmaseda per entrevistar-lo al voltant dels seus interessos temàtics i procediments de creació. “Es va interessar pel context en què treballo, la història que hi ha darrere l’obra”.
Tot plegat és un interessant pas per a l’artista, reconeix, especialment per aquest fet de figurar al costat de Rauschenberg. “És important veure que compten amb mi en art contemporani.”