escenaris

Vint anys de música d'orgue

El festival Orgue&nd celebra les dues dècades amb una edició dedicada a explorar la poètica de l’instrument

Vint anys de música d'orgue

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Que veinte años no es nada, diu el tango. Però aquí estan, els que enguany celebra el festival d’orgue –rebatejat fa poques edicions Orgue&nd, seguint la moda de jugar amb les grafies i complicar l’ortografia–, un aniversari que posa de molt bon humor les dues persones que han estat l’alma mater de l’esdeveniment: mossèn Ramon Sàrries i Ignacio Ribas Taléns, director artístic i titular de l’instrument d’Andorra la Vella. Enguany s’han treballat una edició especial, amb sis concerts diguem-ne oficials i dos dels alumnes –avantatjats, ja molt solvents– que participaran en les classes magistrals que inclou el programa. Un cartell construït al voltant del concepte de Poètiques de l’orgue, enteses com les diferències estilístiques de cadascun dels autors i intèrprets que desfilaran pel cartell. L’alemany Ludger Lohmann, que protagonitzarà el concert de cloenda, o l’estrena de la Rapsòdia per a orgue i ones Martenot, escrita pel mateix Ribas i que tindrà aquí l’estrena absoluta, són dues claus de l’edició.

El 10 d’agost arrencarà el festival, a l’església de la Massana, amb el programa Vents, cordes i pedres, interpretat per Loreto Aramendi a l’orgue, Pedro Miguel Aguinaga al violí i Pablo Mezzelani, amb veus i instruments musicals ètnics: armenis, afganesos, búlgars o bolivians, entre d’altres.

L’església escaldenca de Sant Pere Màrtir serà el segon escenari, amb Atsuko Takano i Pablo Márquez alternant-se en l’orgue –amb el colofó d’una peça a quatre mans– precisament amb un programa titulat Alemanya, poètiques en alternança, que girarà al voltant dels compositors més destacats del barroc alemany.

La resta de concerts programats, ja a Sant Esteve d’Andorra la Vella, començaran pel que el 14 protagonitzarà Axel Flierl, amb la música de Bach com a fil conductor per exhibir la influència que va tenir sobre altres autors, com Schumann. Seguirà el 17 una proposta que Ribas va qualificar d’innovadora perquè portarà per primer cop al Principat un curiós instrument de música electrònica, l’ones Martenot, inventat l’any 1928 pel músic, pedagog i enginyer que li dona nom. Per tocar-lo, Nathalie Forguet –premiada al Conservatori Superior de París–. I serà la vetllada en què Ribas estrenarà la seva Rapsòdia per a orgue i ones Martenot. Dos dies després prendran el relleu Gabriele Pezone (orgue) i Valentin Kovalev, guanyador de la passada edició del Sax Fest. Lohmann posarà el punt final, el 21, a banda de dirigir la master class, amb inscrits d’Alemanya, França, Espanya, Itàlia i Andorra. Ribas en farà una altra, sobre orgue ibèric, la seva especialitat. Els alumnes oferiran dos concerts, el 23 i 24 d’agost.

tracking