reportatge
L'ENA arrenca amb 'Èxit'
Relacions laborals, misèries empresarials, però amanides amb un toc d’humor. Això promet ‘Èxit’, el muntatge –text del prolífic Agustí Franch– amb què l’Escena Nacional d’Andorra (ENA) iniciarà el reguitzell de coproduccions amb què arriba per a la nova temporada.
Que no és pròpiament una temporada, puntualitza Joan Hernández, codirector de l’ENA (amb Mònica Vega i Alfons Casal) i ajudant de direcció a Èxit. “Preferim no parlar de temporada pròpia sinó de produccions anuals que després es poden encabir en altres de diferents maneres”: a la Temporada conjunta de la capital i Sant Julià de Lòria o amb estrenes que es fan en escenaris forans. Que és precisament l’objectiu que persegueix el triumvirat directiu: “Es tracta d’apostar molt fort per aportar talent artístic andorrà” frontera enfora, insisteix Hernández. De pas, evitar una temporada com a tal i col·locar espectacles en altres cartells podria ser una mesura beneficiosa per reduir la sempre odiosa –i recurrent– contraprogramació, afegeix.
De moment, l’ENA arrencarà la no-temporada amb una obra que ja s’ha començat a assajar –de moment i fins al dia 16 a Barcelona, per logística i aprofitament de recursos: part de l’elenc és a la ciutat– i que s’estrenarà el proper divendres 27 a les Fontetes de la Massana, amb segona funció l’endemà. Després es traslladarà a l’Eixample Teatre de Barcelona, on romandrà en cartell durant tres setmanes, a l’octubre. Hernández és aquí ajudant de direcció en el muntatge d’un text signat per l’últimament molt prolífic Agustí Franch, que també el dirigeix, amb Óscar Contreras. A l’elenc, Irina Robles, Mingo Ràfols i Roser Batalla.
És, com la resta de propostes seleccionades per l’ENA per aquesta temporada, una coproducció; en aquest cas amb la barcelonina Productora 23 i Red Nose, l’empresa de Franch, que cada cop, s’ha de dir, treballa més frontera enfora. En això d’aconseguir coproduccions “la maquinària de l’ENA està cada cop més ben engreixada”, assegura el codirector.
Debutarà l’Escena amb aquest espectacle de petit format –el pressupost global per a totes les propostes no supera els 70.000 euros– que és pur teatre de text: la trama gira al voltant d’una responsable de recursos humans que, el primer dia a la feina, s’enfronta al dilema de decidir, entre dos treballadors, quin haurà d’acomiadar.
Posat fil a l’agulla amb el primer títol, a l’octubre arribarà el segon, Clementina, en aquest cas en clau infantil i amb representacions confirmades tant a les Fontetes com en el marc de la temporada de teatre infantil d’Andorra la Vella, buscant aquesta dinàmica en què els cartells es puguin nodrir de teatre fet al país en comptes d’haver-ho de contractar tot fora. A banda, l’obra està dirigida i escrita per una de les actrius del nou planter andorrà, Núria Montes, i coproduïda per l’ENA i la companyia de casa Som-hi Teatre.