esdeveniments

Cultura urbana a l'assalt d'Escaldes

Moanin Gallery organitza el primer festival d’‘street art’ per al dia 21 vinent

Cultura urbana a l'assalt d'Escaldes

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Nano 8414, un artista de Vigo traslladat a Londres amb formació acadèmica en belles arts, o el parisenc Morne són dos dels exponents de les arts de carrer, street art, grafit, art urbà, triï’s la denominació preferida. Ambdues figures actuaran com un dels principals reclams del primer Festival d’street art, promogut pel galerista de Moanin Gallery, Paul-Alexandre Nicolas, i que compta amb el suport del comú d’Escaldes. S’estrenarà dissabte dia 21 però l’impulsor el presenta com a embrió d’una iniciativa més vasta –que ha presentat al ministeri de Cultura o a l’Associació d’Empresaris del Centre Històric de la capital– per convertir l’art urbà en un reclam turístic.

El festival serà un aparador per a les diferents disciplines que s’engloben sota l’epígraf de cultura urbana, de la dansa i la música al grafit o la pràctica de l’skate. “Són disciplines que apleguen molta gent, molts joves, i poden funcionar com a elements de cohesió social”, argumenta Alexandre, jove galerista andorrà que va iniciar la trajectòria professional a París per tornar, recentment, a instal·lar-se al país, on ha col·laborat en l’organització d’esdeveniments com la Biennal L’Andart, que precisament va portar a Engolasters una de les figures més reconegudes i mediàtiques de l’art urbà, el francès Saype.

El festival inclourà exhibicions de hip hop i rap, de dansa, taules rodones i tallers. Comptarà amb artistes del país, com Samantha Bosque, qui precisament s’està convertint en una muralista experimentada, amb els nombrosos treballs que ha signat a diverses parròquies.

Amb tot, les que es preveuen com a activitats estrella seran precisament l’execució dels murals que signaran els dos grafiters convidats: el parisenc Morne deixarà una obra al camp de futbol del Prat del Roure, mentre que l’artista de Vigo treballarà en una de les parets de l’escola bressol. Són obres que es mantindran com a mínim durant un parell d’anys i que poden entrar a formar part de la ruta que Alexandre confia que arreli. De la qual també formaran part, sens dubte, els treballs de Bosque.

Alexandre –que en la part artística també ha comptat amb l’assessorament i col·laboració de Míriam Ambatlle, excomissària del pavelló andorrà a la Biennal de Venècia– confia que la iniciativa arreli. La idea del comú escaldenc, explica, és que el festival se celebri cada dos anys. Però el galerista és més ambiciós: ell aprofitaria els anys intermedis per dur-lo a altres parròquies. Seria també una bona manera que els artistes convidats anessin omplint espais, proposa, en un país que té moltes parets blanques o grises a les quals els aniria prou bé una nota de color. “Podríem crear una mena de museu a l’aire lliure, convidar artistes de fora i d’aquí per dinamitzar espais i fomentar el turisme cultural”, proposa. Un afegit a l’oferta de patrimoni historicoartístic existent. Al cap, exemples com la galeria itinerant muntada al districte 13 de París o el petit poble lleidatà de Penelles, una localitat de 500 veïns que també ha convertit l’art urbà en tot un reclam.

tracking