Reportatge

Noa posa lletra a la música de Bach al Centre de Congressos

“Per a un músic, tocar Bach és com pujar l’Everest de la música.” La israeliana Noa va enfrontar el repte de posar lletres actuals a les composicions del considerat com un dels pares de la música. Anit va presentar el resultat al Centre de Congressos de la capital.

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

D‘excursió pels cims més alts de la música es volia endur anit la cantant el públic que omplia –o molt poc li faltava– les nou-centes butaques del recinte. Noa va recalar novament al país –per tercer cop; l’última ocasió havia estat el 2015, en el desaparegut Festival Internacional Narciso Yepes, a Ordino, amb el disc Love Medicine– en el marc de la gira de presentació del treball discogràfic més recent, Letters to Bach, en un concert organitzat pel comú d’Andorra la Vella, que desitja estendre les propostes més enllà dels cartells habituals, de la festa major a la Temporada de Música i Dansa.

Noa, que abans del concert va comparèixer davant dels mitjans va explicar que posar lletres a la música del compositor alemany –desafiament compartit amb Gil Dor, estret col·laborador des de fa tres dècades– va suposar tot un desafiament. “Bach va escriure aquestes composicions per ser interpretades amb instruments com el piano o el violoncel, i escriure’n les lletres ha estat un repte. Per mi era molt important posar-hi missatges molt profunds sobre la nostra vida actual.” Així, les lletres aborden qüestions tan actuals com el canvi climàtic, la religió, l’eutanàsia, el feminisme, el conflicte d’Israel i Palestina vist des dels punt de vista femení o els reptes de la joventut del segle XXI. La proposta, va remarcar la israeliana, pretén trencar les barreres d’idioma, gènere o religió. I, més enllà, va apuntar que “tinc la sensació que la cultura i la música van cap a baix, i fer Bach és una manera de protestar i anar pel camí contrari” a la moda imperant.

A l’hora d’interpretar aquestes inesperades versions, Noa va pujar a l’escenari acompanyada per una banda de quatre músics –entre els quals Dor a la guitarra, com és habitual– i tots plegats van optar pel minimalisme, en un estil que ben bé es pot apropar als musicals de Broadway o la música jazz.

En la trobada amb els mitjans de comunicació, l’artista israeliana no va defugir les qüestions d’actualitat , entre les quals l’avortament: “Defenso el dret de la dona a avortar, però penso que cal saber escoltar també l’altra part.”

Seguint el procés

També va parlar sobre el procés polític a Catalunya. “M’encanta Catalunya, no sé perquè, però hi tinc una arrelament especial, però no m’atreviria a valorar tot el que s’està vivint amb l’afer del procés, tot i que el veig i el segueixo”, va afirmar. “Sí que em causa enveja perquè tot el que té Catalunya és el que voldríem nosaltres, pau i properitat”, va reflexionar.

La cantant, d’origen iemení però que va créixer als EUA, també es va mostrar “orgullosa” de participar en el disc de La Marató. “Quin gran poble és Catalunya”, va exclamar, “ja que a la passada edició de La Marató van recollir 15 milions d’euros quan són set milions d’habitants”.

Noa posa lletra a la música de Bach al Centre de Congressos

Noa posa lletra a la música de Bach al Centre de Congressos

tracking