Art

Els 'Pinzells en dansa' de Perico Pastor

L’artista torna al país després d’una absència de cinc anys, convidat per l’ambaixada espanyola

Els 'Pinzells en dansa' de Perico PastorPERICO PASTOR

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Després d’una absència de cinc anys, Perico Pastor torna a Andor­ra per donar a conèixer una mostra significativa de la que ha estat la seva producció en aquest lapse de temps. I ho fa convidat per l’ambaixada espanyola, en el marc d’un projecte que es va començar a gestar ara fa un any i mig, poc després de l’arribada d’Àngel Ros al capdavant de la legació diplomàtica. “M’ho va proposar el mateix ambaixador, amb qui tinc un tracte molt proper i m’uneix una amistat personal de fa molts anys, després d’haver exposat força a Lleida”, explica el creador urgellenc, qui es declara “molt content” de poder ser “ambaixador artístic” al país. Pastor reconeix que el plantejament respecte a aquesta proposta ha evolucionat. “Al principi vaig pensar en una cosa més institucional, una antologia o retrospectiva; però amb el temps la idea s’ha anat transformant, i finalment he decidit oferir una mostra del que he fet en aquests últims cinc anys”, afegeix. El motiu? “L’últim cop que vaig exposar a Andorra, el 2014, va ser amb una retrospectiva al Museu del Tabac. Per això he pensat que repetir una altra antologia no tindria gaire sentit”, indica. La mostra, formada per 62 peces de diferents dimensions, es podrà veure a partir de dimarts vinent fins al 21 de febrer a la mateixa seu de l’ambaixada. El títol de l’exposició, Pinzells en dansa, no és casual, ja que una part significativa de les obres que s’hi podran veure consisteix en una sèrie de dibuixos que Perico Pastor va elaborar per preparar una espectacular acció artística desenvolupada l’octubre del 2018 al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), i que tenen el ball com a fil conductor.

Una temàtica recurrent

L’artista recorda que el tema de la dansa ha estat present en la seva obra des dels inicis, i de fet la seva primera exposició a Madrid, el 1983, portava per títol Bailes de salón. La seva intervenció al MNAC, que duia per títol L’envelat, va consistir en un gran dibuix de tinta sobre una superfície de paper de 700 metres quadrats instal·lada al terra de la sala Oval i que representava diverses parelles de ball. L’acció s’emmarcava dins de la jornada Big Draw que anualment se celebra a la capital catalana, i va ocupar pràcticament tot un dia de feina, durant el qual el públic va poder assistir in situ al procés de creació de la gegantesca obra. Els esbossos i els dibuixos previs que Pastor va realitzar per preparar la intervenció és el que ara es podrà veure a l’ambaixada espanyola. Es tracta de creacions de petit format, en DIN A4, que ofereixen “una visió intimista i d’estudi” d’aquest procés, en paraules de l’autor. Però la mostra no estarà monopolitzada, ni de bon tros, per aquesta sèrie. També s’inclouran, per exemple, dues peces de gran format que daten de l’any 2008 –les úniques de l’exposició que són anteriors a aquest període dels últims cinc anys d’activitat del pintor i il·lustrador–, consistents en dos nus femenins “que no s’havien vist encara”. El paisatgisme, així mateix, també hi serà present a través d’una col·lecció de marines elaborades entre els anys 2015 i 2016, i amb una sèrie de quadres, de caire més abstracte, elaborats més recentment a Montpeller, on l’artista resideix habitualment des del 2018.

tracking