Televisió
Camí de l'oligopoli
Si el 1980 hi havia desenes de mitjans de comunicació, ara amb prou feines sis gegants controlen el 90% de les cadenes de televisió i els estudis de Hollywood, el nou territori que les tecnològiques com Apple
i Amazon volen conquerir. L’anunci de la fusió de Warner amb el grup Discovery i la compra de la Metro-Goldwyn-Mayer per part d’Amazon han fet sonar les alarmes. Les marques s’estan concentrant en molt poques mans, una cosa especialment espinosa en el món mediàtic.
L’adquisició dels estudis MGM arriba en un moment en el qual els reguladors dels EUA estan investigant Amazon per suposades pràctiques monopolístiques. I fa poc s’ha celebrat un judici pel mateix assumpte contra Apple, que ha iniciat el camí a Hollywood gràcies a contractes milionaris amb Martin Scorsese, Oprah Winfrey i Jennifer Aniston.
Representants polítics fa temps que alerten dels perills de la falta de competència en els mercats tecnològic i de l’entreteniment. Un fet peculiar, perquè la gran majoria d’espectadors té la sensació que hi ha més oferta televisiva que mai.
La revolució va arrencar el 2013 quan Netflix va decidir deixar de ser un contenidor d’altres estudis per rodar i estrenar sèries originals. L’èxit del model ha portat els grans estudis a fixar-se cada cop més en la pantalla petita.
Disney és el millor exemple. La companyia ha comprat des de Lucasfilm, Marvel o Miramax fins a la 21th Century Fox. Per competir amb un conglomerat així, la resta no ha trigat a reaccionar i està concentrant les seves marques a velocitat de vertigen. El 2018, l’operadora AT&T va comprar TimeWarner que, entre altres, inclou els estudis Warner Bros., HBO i la CNN. Però tres anys després, l’operació no va ser suficient i AT&T fusionarà aquesta divisió amb el grup Discovery.
Sorgirà així un altre tità mediàtic semblant al de Comcast, que el 2013 va comprar les accions que General Motors posseïa de NBCUniversal, una marca que concentra els estudis Universal, la cadena NBC i la plataforma Peacock. Per part seva, el 2019 Viacom va unir la cadena CBS i els estudis Paramount sota el mateix paraigua.
Amb aquest panorama, la Metro era un dels pocs estudis que es mantenia per lliure, encara que la resistència passava factura i acumulava un deute important. Apple es va interessar primer per la compra, però la negociació no va prosperar. Finalment Amazon, que ja té el seu propi estudi, es va emportar el premi.