Televisió

25 anys de Netflix (I)

La companyia, actualment líder mundial en continguts audiovisuals en ‘streaming’, va néixer ara fa un quart de segle com un peculiar servei de videoclub.

Les dependències de Netflix a la localitat de Los Gatos (Califòrnia).

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Quan Reed Hastings i Marc Randolph van fundar ara fa 25 anys una empresa de lloguer de pel·lícules en DVD anomenada Netflix, cap d’ells podia imaginar-se que la companyia arribaria a acumular un capital de 36.000 milions de dòlars per la distribució de contingut audiovisual. Hastings acostuma a explicar una història que situa l’origen del projecte en el seu empipament després d’abonar una multa de 30 dòlars per retornar tard la cinta Apollo 13 al seu videoclub de confiança. La realitat, però, és que abans que el 28 d’agost de 1997 es fundés Netflix, al cap de Hastings ja hi rondava la idea d’obrir un servei de pel·lícules VHS a domicili.

L’auge del format DVD, un catàleg inicial d’uns mil títols i la flexibilitat de retornar les pel·lícules fins a una setmana després van donar forma a una idea de negoci que va anar creixent fins a convertir-se en un gegant amb més de 11.500 empleats. Les dues característiques que van fer especial Netflix des del seu origen van ser l’opció que els seus clients paguessin una subscripció mensual de 20 dòlars per quedar-se amb els DVD durant setmanes i la possibilitat d’emportar-se sagues o temporades de sèries al complet per veure-les de seguida.

El 2002, l’empresa va començar a cotitzar en borsa amb valor d’un dòlar per acció i, un lustre després, l’inici del format de streaming va propiciar que els seus actius es disparessin. El 2010, la companyia amb seu a Los Gatos (Califòrnia) ja comptava amb més de dotze milions de subscriptors, principalment dels EUA. A més, la compra massiva de telèfons intel·ligents a nivell global va permetre que el seu gran catàleg de pel·lícules i sèries en línia fos consumit per milions de nous subscriptors.

Netflix es va convertir el 2018 en la plataforma amb més nominacions als premis Emmy, emportant-se 23 guardons, i un any després es va embutxacar quatre Oscar per Roma i Period. End of Sentence. Després vindria la covid-19 i els successius confinaments, que van provocar un repunt en les xifres de negoci fins al 2022 gràcies, en part, a reeixides produccions com Squid Game (2021) o el cinquè lliurament de La Casa de Papel (2021).

tracking