Televisió

L''streaming' s'imposa

Un estudi de l’OBS Business School vaticina que les plataformes de vídeo sota demanda superaran en consum el cinema i la televisió convencional en cinc anys.

L'augment del vídeo sota demanda és imparable.

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El sector del vídeo sota demanda (VOD) superarà en consum el cinema i la televisió convencional en cinc anys, segons l’informe Video on demand, evolució o revolució, elaborat pel professor Eduardo Irastorza, d’OBS Business School. L’estudi destaca que l’streaming creix des del 2017 a un ritme del 15,6% anual i afirma que “ja és molt difícil definir-ne els límits i establir fronteres clares amb altres eines de comunicació”.

Per això, conclou que “aquesta veloç evolució és un clar símptoma de la transformació integral que ha experimentat la vida els últims anys”. Ara com ara, el nivell de penetració del VOD en els hàbits de consum “és clarament superior” als països més desenvolupats d’occident, amb els Estats Units al capdavant, seguits pel Canadà, el Regne Unit, Alema-nya i Noruega. No obstant això, la tendència és el desplaçament cap a orient, on els dos països més poblats de la terra, la Xina i l’Índia, amb més de 1.500 milions d’habitants cadascun, “encara tenen molt marge de creixement”.

Les diferents formes de pagament existents i la publicitat són les que fan rendible aquest sector, però l’informe vaticina que “una realitat en constant transformació obligarà a reinventar aquestes fórmules i desenvolupar-ne de noves, com el patrocini o el product placement”. L’estudi preveu que, en un futur immediat, igual que passa amb YouTube, “serà habitual haver de pagar un plus per no rebre el bombardeig inesperat i freqüent de publicitat”.

Tot i que es podria pensar que l’streaming és un oligopoli controlat per Netflix i Amazon, l’informe matisa que cada país sol disposar d’una “honrosa excepció”, com Hulu als Estats Units, Now TV al Regne Unit, TIMvision a Itàlia i Movistar a Espanya. Altres actors, com Disney i HBO, “batallen per incrementar la seva presència”.

Finalment, l’estudi ressalta que cadascuna de les plataformes existents “s’ha fet forta” en una modalitat de continguts. Així, Amazon té una oferta “molt equilibrada”, on es dona una importància creixent als documentals; Netflix domina la producció de continguts propis, especialment les sèries; mentre que Disney aposta amb força per franquícies pròpies, com Marvel i Star Wars.

tracking