Pamela Méndez a Llibre Idees d'Escaldes-Engordany.Fernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

¿Com una enginyera informàtica nascuda a Xile acaba creant i dirigint des d’Andorra un dels grups de llibreries més importants de l’estat espanyol? Aquesta és la qüestió que ens porta a parlar amb Pamela Méndez, l’ànima fundadora de Llibre Idees i la seva cara visible rere el taulell de la que ha esdevingut la llibreria escaldenca de referència.

Originària de San Carlos, una localitat al sud del país andí, va trobar l’amor per partida doble quan va conèixer el seu marit i aquest li va contagiar l’hàbit lector. Aleshores tenia uns 23 anys, i de la passió pels llibres n’ha fet el seu projecte vital. Informàtica de professió, treballava per a una línia aèria al seu país: amb dues filles, la petita acabada de néixer, una bona feina i una casa gran, marxar cap a Europa i aterrar a Andorra no va ser una decisió fàcil. Però al seu marit Román, d’origen espanyol, li van oferir la possibilitat de ser soci d’una empresa d’assessorament informàtic per a bancs andorrans i la futura llibretera va claudicar, tot i que la proposta no li acabava de fer del tot el pes. “Va ser una decisió realment difícil la de marxar i deixar enrere una vida bona en tots els sentits per anar cap a la incertesa a Andorra”.

Del primer que es va adonar quan va arribar al Principat (corria l’any 2005), és que a l’eix comercial no hi havia llibreries a la vista. “Si m’he de quedar aquí i no puc comprar llibres, això sí que serà un desastre”. Al seu Xile natal, les llibreries formen part del paisatge dels centres comercials, cosa que no passa gaire sovint a les nostres latituds, on habitualment busquen espais amb encant o superfícies grans a peu de carrer. Això li va fer encendre una primera llumeta, tot i que renunciar a una bona feina d’informàtica a Andorra (i ben pagada) per muntar una llibreria semblava una inconsciència total.

Però què coi, va pensar, i a finals del 2007 plegava per dedicar-se al seu projecte, que va obrir a l’avinguda Príncep Benlloch el març de l’any següent.

Amb la decisió d’obrir la llibreria presa, va començar a donar voltes al model de negoci, i això la va portar a recórrer llibreries d’arreu d’Espanya i fins i tot de Nova York, on m’explica que va acabar sota d’una taula mentre visitava la llibreria comunista de la ciutat, que va ser atacada per un extremista just en el moment de la seva visita, una de les vegades que ha tingut més por a la seva vida perquè pensava que l’atacant començaria a disparar.

Per desgràcia, va ser obrir Llibre Idees i al cap de pocs mesos esclatar la crisi del 2008, moment en el qual va dubtar si deixar-ho córrer tot i intentar recuperar la seva antiga feina. Malgrat la situació, va seguir endavant i ja el 2009 li va sorgir la possibilitat d’instal·lar-se a l’Illa Carlemany, d’on no s’ha mogut des d’aleshores. Aquella diu que va ser la decisió més encertada que va prendre, perquè les vendes van arrencar amb força i gairebé mor d’èxit.

Si una cosa tenia clara Méndez des del principi era que Llibre Idees havia de ser una cadena comercial i que la llibreria andorrana era la primera pedra de la seva futura església de la lletra impresa. Després d’incorporar un cosí al projecte, en el qual també participa el seu marit, l’any següent, el 2010, va obrir la primera llibreria al País Valencià. “Al principi també va costar, però amb el temps hem vist que la decisió encertada era seguir creixent a fora”. I tan encertada era que a aquella primera conquesta valenciana van seguir-ne cinc més, totes ubicades en centres comercials, tal com havia vist fer a casa seva i com replica ara tossudament com a model de negoci del grup que dirigeix.

I del País Valencià, el següent repte és conquerir la capital espanyola. A Madrid van començar a posar-hi l’ull a principis d’aquest 2023, i a l’abril ja signaven per iniciar el projecte de reforma de l’espai on volen ubicar la llibreria, malgrat que el lloc, en tractar-se d’un edifici històric, obliga a demanar uns permisos especials que tot just ara comencen a arribar. En el decurs dels contactes inicials, però, va sorgir la possibilitat d’agafar un local al centre comercial Príncipe Pío, i en qüestió de mig any ho han tingut tot a punt per inaugurar-ne la primera el proper 15 de desembre. Pensaven en una i resulta que seran dues les Llibre Idees que obriran a Madrid al llarg d’aquest hivern 2023-2024.

“Aquests dies s’està fent difícil arribar a tot, perquè tenim molts fronts oberts, però la veritat és que ho fem amb molta il·lusió”. L’aterratge a Madrid vindrà acompanyat d’un canvi en la imatge de marca així com un nou concepte de llibreria dins el grup, que inclourà també espais de presentació en el mateix local. I això, juntament “amb un procés de millora informàtica (ja saben que és el seu terreny) que ens permet sistematitzar millor les tasques de les llibreries de la cadena”.

I és que no es pensin pas que la feina de llibreter consisteix a llegir tot el dia, la gestió s’enduu una part importantíssima d’hores. “El primer any encara tenia temps per llegir a la llibreria, ara només llegeixo just abans d’anar a dormir i encara gràcies”.

A Méndez se la veu força quadriculada en el bon sentit de la paraula, una d’aquelles persones que té en compte fins el darrer detall. M’explica que sistemàticament treballen per mirar el consum lector dels seus clients, per adaptar l’oferta a la demanda, i també controla la ubicació dels llibres a l’espai de la llibreria, una cosa que pot semblar secundària però que té un pes importantíssim a l’hora d’afavorir les vendes. “Tampoc és fàcil trobar personal qualificat per vendre llibres i ser capaç de gestionar l’equip, els horaris... Això també és una part important de la feina i no és senzilla”.

Si les dues llibreries que obriran aquest hivern a Madrid van bé, la intenció és seguir creixent a la capital espanyola els propers anys. “Ja tenim ofertes d’altres centres comercials, però de moment no volem fer el pas sense saber com aniran les dues primeres”. I és que els centres comercials han trobat en Llibre Idees una opció per diversificar l’oferta i continuar captant clients per a les seves superfícies.

El projecte de Méndez també ha trobat un context favorable per créixer “perquè llegir està de moda, i és una moda que esperem que duri per sempre (riu)!” Els darrers anys, quan semblava que les llibreries estaven tocades de mort per la venda en línia, la manca d’hàbit lector i les grans cadenes que absorbien negocis històrics independents, han nascut un nombre important de nous projectes amb molta empenta i un gran dinamisme.

Ja saben els lectors andorrans que quan vulguin comprar llibres a Madrid s’hi trobaran com a casa, i també els editors del país, i és que Pamela Méndez creu que l’obertura a Espanya pot ajudar també a donar a conèixer obres traduïdes d’autors i editors del Principat a les seves llibreries.

tracking