Cultura
Aigua, art i cultura contemporània
L'espai Caldes reobrirà portes properament i vol esdevenir un referent de l'actualitat creativa, mentre que el CAEE seguirà adreçant-se al gran públic
L’Espai Caldes es prepara per a la reobertura aquest any amb la voluntat d’esdevenir un referent en la divulgació de la cultura contemporània a casa nostra. Aquesta és la visió per a una sala que, després d’haver estat centre d’interpretació de l’aigua i del Madriu i sala d’exposicions del Govern, va tornar a mans comunals per evidenciar, ben aviat, alguns problemes estructurals que requerien obres tant a l’interior com a l’exterior de l’edifici. La reforma, a més, s’emmarca en el projecte de revitalització de la part alta de la parròquia d’Escaldes-Engordany –l’anomenat projecte Caldes–, conegut sobretot per la instal·lació artística de Javier Balmaseda L’aigua i la forma. En paral·lel, i de forma complementària, el Centre d’Art d’Escaldes-Engordany (CAEE) es refermarà en la línia dels últims temps i dedicarà les exposicions temporals a art que pugui arribar al gran públic.
És en el context de reobertura imminent de l’Espai Caldes que els gestors culturals del comú d’Escaldes-Engordany han marcat “les línies de treball per als pròxims anys, amb l’objectiu que els dos espais que gestionem, l’Espai Caldes i el CAEE, siguin complementaris”. Així ho explica la directora del CAEE, Aurora Baena, que confirma que el CAEE “tindrà una programació en la línia dels últims temps: adreçada al gran públic, amb grans noms de la història de l’art i temàtiques d’interès per a un públic més ampli, incloent-hi el públic familiar, els turistes i també els escolars”.
Pel que fa a l’Espai Caldes, aquest es vol posicionar com “una sala més orientada a la divulgació de la cultura contemporània, tant d’Andorra, amb la programació d’artistes i creadors del país, com de fora. Volem percebre el pols del que succeeix fora de les nostres fronteres al tomb de la cultura contemporània”.
Baena mira cap al futur amb la satisfacció d’un balanç de l’any 2023 que és “molt positiu, més enllà de la xifra de visitants”. Una xifra que, en qualsevol cas, avala la feina feta al CAEE, que l’any passat va rebre un total de 12.481 visitants, és a dir, un 30% més que l’any anterior. “Som un espai públic i pensem que és bo que les nostres propostes arribin al màxim de gent possible”, assegura la responsable de l’equipament.
El cert és que el CAEE s’ha consolidat entre el públic del país: del total de visitants del 2023, un 55% eren d’Andorra, mentre que un 27% eren d’Espanya –“és sobretot turisme de proximitat, provinent de Catalunya”– i un 13% venien de França. Quant al perfil del visitant, “el gros del nostre públic és adult, és a dir, persones de 25 anys en amunt, però un 21% és públic infantil i això està molt bé”. En aquest sentit, Baena insisteix que els museus han d’oferir “experiències lúdiques i emocionals, que creïn un hàbit i vinculin els infants, que també són ciutadans, a aquests espais que són de tots i totes”.
La directora del CAEE subratlla aspectes qualitatius de la tasca duta a terme des d’aquest equipament cultural i posa en valor el fet que “el 83% del nostre públic qualifiqui d’excel·lents l’atenció i els continguts exposats”. Al cap i a la fi, diu, “la nostra feina va més enllà de la programació expositiva, de penjar quadres a les parets. Al CAEE tenim el privilegi de gaudir d’obres com la mostra gràfica d’Henri Matisse d’aquest hivern o l’exposició d’art japonès de l’estiu passat i hem d’aprofitar el temps limitat del qual disposem per extreure tot el coneixement que puguem al tomb d’aquestes obres”.
És des d’aquesta perspectiva que el CAEE organitza tot un seguit d’activitats paral·leles a les exposicions temporals. Aquestes activitats poden ser “d’un perfil més acadèmic, com ara conferències amb experts en matèries vinculades a l’artista o a la col·lecció que s’exposa, o de caire més creatiu. A més, també fem propostes lúdiques, com ara tasts o concerts, perquè pensem que els museus han de ser llocs divertits”.
D’altra banda, i tenint en compte la vocació d’arribar als infants, el CAEE adapta les seves exposicions a aquesta franja de públic. “Els museus s’han d’adaptar a les seves necessitats i, per aquest motiu, a cada exposició treballem un seguit de recursos perquè els infants puguin visitar la sala des de la seva mirada. Un infant no pot estar-se quiet una hora davant d’un quadre. Per tant, preparem jocs i dinàmiques perquè puguin fer una visita adaptada a la seva manera d’aprendre i descobrir el món”.
HEDONISME I COLOR
La darrera exposició del CAEE està dedicada a l’obra gràfica d’Henri Matisse (1869-1954). Matisse va ser pintor, escultor, dibuixant i gravador. “Matisse és hedonisme, és color, és natura, és essència, és harmonia, és simplicitat... Va ser un artista profundament compromès amb les diferents disciplines creatives que va conrear i va comprendre que cadascuna d’elles oferia possibilitats i reptes únics. Vinculat als primers moviments d’avantguarda, és considerat el pare del fauvisme del qual va conservar, més enllà del mateix moviment, la primacia del color”.
La mostra a l’equipament cultural escaldenc se centra en l’obra impresa de l’artista i permet veure variants gràfiques dels seus temes recurrents, com ara els nus o la natura. L’exposició romandrà oberta fins al 2 de març.
‘SONS’ AL CARMEN THYSSEN
Més enllà dels equipaments comunals, el Museu Carmen Thyssen Andorra està a punt d’inaugurar la seva vuitena exposició. Es tracta de Sons. Analogies musicals a la pintura, una proposta que pretén “descodificar el llenguatge plàstic des d’una perspectiva sonora”, tal com apunta la comissària de l’exposició, Pilar Giró. I és que “quan establim un diàleg amb la pintura, estem avesats a posar en alerta fonamentalment la mirada i a través d’aquest canal contemplar i sentir les emocions que les imatges ens desperten. L’objectiu d’aquesta exposició és convidar el públic a acompanyar el registre visual del registre auditiu, de manera que aquesta aproximació a la pintura permeti escoltar i sentir les obres d’art, deixant emergir les veus, els sons i les músiques que suggereixen les imatges i les formes representades als quadres que integren la mostra”.
En total, l’exposició aplega una trentena d’obres, entre les quals hi ha la pintura Esports d’hivern IV, de Pere Pruna, una obra d’Antoni Tàpies per commemorar el centenari del seu naixement (l’artista català va néixer el 13 de desembre del 1923) i un quadre redescobert de l’artista sueca Jeanna Bauck (1840-1926). La mostra compta, a més, amb un discurs musical creat pels músics andorrans Lluís Cartes, Kic Barroc i Laura Garcia. “Busquem analogies de l’espai amb la composició, del color amb la veu dels sons, del gest amb el temps, del traç amb les vibracions: de l’abstracció de Paternosto a la figuració de Pruna enllaçats pel blanc com a metàfora”, diu Giró.
Sons. Analogies musicals a la pintura obrirà les portes al públic el pròxim 21 de febrer i arriba precedida de l’èxit de Khrôma. L’univers emocional del color, que va rebre un total de 15.758 visitants.
L'ESPAI GALOBARDES HOMENATJARÀ L'ARTISTA
L’Espai Galobardes, ubicat als baixos de l’edifici del telecabina de Canillo, prepara un homenatge a l’artista traspassat la setmana passada. Francesc Galobardes (1930-2024) és conegut com el pintor de la neu pels seus paisatges, però la mostra que es podrà veure pròximament se centrarà en l’obra feta a canya i tinta, una tècnica que l’artista va cultivar durant anys, però que no va veure la llum fins al 2013 amb l’exposició Canya i pedra.