Convidats de compromís
És el moment de decidir quins convidats vindran a casa a compartir el Nadal amb nosaltres. Ja tens clara la llista de les persones que t’acompanyaran aquests dies?
Hi ha persones que tenen casa seva sempre oberta per a tothom, persones que gaudeixen de la companyia d’altres, hi ha qui no pot estar sol, qui té la casa plena per gaudir de la inspiració d’altres persones, qui es distreu d’una realitat que no li agrada, qui és extravertit de mena i fins i tot qui és histriònic i necessita públic contínuament per poder ser el centre d’atenció. Però també tenim persones més introvertides, reservades o curoses de la seva intimitat, persones per a les quals tres ja són multitud i que miren molt bé amb qui comparteixen el seu
Tu, de quin tipus ets? Sí, me n’oblidava, enmig d’aquests extrems hi ha un ampli ventall de posicions intermèdies amb les quals et pots trobar identificat. Fins i tot pot ser que adoptis rols diferents en diferents situacions, vaja, que en funció de qui tinguis al costat et pots veure més o menys sociable.
Què et sembla si anem a treure l’entramat de les relacions socials. Per entendre com funcionen hem de preveure tres variables. La primera és tenir habilitats socials: saber escoltar, expressar-se adequadament o poder mantenir una conversa són les habilitats bàsiques per poder viure en societat.
És possible que les tinguis però que siguis una persona introvertida. Quan toca saps estar perfectament en societat, però de mena, prefereixes estar sol, no t’agraden les multituds i gaudeixes amb poca companyia. No és que no sàpigues, és que no vols.
Finalment hi ha la motivació per estar en un acte social. Tot i ser introvertit, és possible que et vingui de gust estar en determinat acte social. I això és gràcies a la motivació d’afiliació. La motivació d’afiliació és la responsable que agafis el cotxe i travessis tot Andorra per anar a veure la parella. Sí, hi ha persones que tenen una mena de magnetisme que ens atrau.
La motivació d’afiliació pot ser selectiva vers unes persones o situacions i pot variar en el temps. Com més implicació afectiva ens caldrà menys esforç per estar en companyia d’aquella persona i de la mateixa manera, si ens costa anar a veure algú, molt possiblement la nostra motivació d’afiliació, la nostra fília amb aquella persona, sigui realment baixa.
Tot i ser bona, cal anar amb compte amb la motivació d’afiliació, ja que també té la seva cara B. Quan la motivació d’afiliació és molt intensa som capaços de fer qualsevol cosa per tal que la persona que valorem no s’enfadi i, és clar, això té un efecte molt pervers, ja que ens deixa en una posició molt vulnerable per ser manipulats.
Amb tot això, què hem de fer? Doncs tinc un consell. Analitza amb qui et ve de gust compartir aquest Nadal i fes cas al que la teva motivació d’afiliació t’està dient.