Qui està educant el teu fill?

En mans de qui està el cervell dels nostres nens i nenes? Qui els modela? Qui els inspira? Per què decideixen imitar algunes conductes i d’altres no. Per què segueixen determinades persones i no d’altres.

Qui està educant el teu fill?

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Els nens tot el dia ens miren i copien. Són màquines d’aprendre! Els nens aprenen el que els ensenyem, com ara els nostres valors i prioritats, però també aprenen allò que veuen. Sí, ja em sap greu, però aquella mirada a la gent que passa pel carrer, aquell comentari al cambrer, aquella burilla que tires al terra, aquell insult al cotxe o aquella catarsi que fem de la feina a l’hora de sopar també les aprenen.

Però no tan sols aprenen de nosaltres, també aprenen del company del col·legi, de la mestra, del tutor i de la secretària de l’escola. Aprenen del monitor de menjador, del de l’esplai i de la cuinera de l’escola. Realities de la tele, sèries de Netflix, pel·lícules, vídeos de YouTube, videojocs i llibres van modelant el seu univers, el seu cor, els seus anhels i desitjos, les seves pors i inseguretats, les seves virtuts i les seves misèries.

Un nen és com una mena d’esponja, especialment receptiva, que necessita anar incorporant noves eines i recursos per viure en un món complex. A poc a poc, dia a dia, els nostres nens van formant-se una imatge del món a partir de bocins de realitat, mal enganxats, fent el que poden amb les guies i referents que tenen. Els nens i molt especialment els adolescents necessiten respostes i per això és molt important proporcionar-los recursos perquè puguin trobar-les en el lloc adequat, qüestionar-les, assimilar-les i transferir-les.

Els nostres fills interpreten el que els passa i no els passa, el que diem i el que callem, el que diu el youtuber de moda i la mare del seu amic de l’ànima, el que veuen a la tele i el que veuen a casa del veí, i d’aquesta interpretació dependran elements tan importants com les decisions que prendran, si volen estudiar o no, com estimaran i com s’ho passaran bé.

Qui està despertant la motivació per treballar dels nostres fills? Quina feina voldran tenir? De qui aprendran educació sexual? Qui els està ensenyant a estimar? Qui els està ensenyant a tenir una autoestima sana? I a gestionar l’adversitat? Quins missatges rep el meu fill? Són contradictoris entre ells? Quins triarà en cas de conflicte?

No ho oblidem mai. Els nens observen i fan deduccions, prediccions, associacions i categories. Els nens tenen els seus propis conceptes, tenen les seves prioritats i donaran rellevància a uns temes per sobre d’altres. La seva vida està a les nostres mans... I a les dels programadors de les cadenes de televisió, les dels nostres veïns, companys de feina i família, les dels youtubers, ticktockers i instagramers, també a les mans dels agents de circulació, els bombers i els cossos sanitaris, però també a les mans dels nostres polítics, mestres i educadors, en general, sense oblidar-nos de les mans d’actors, esportistes, famosos i famosets, persones o personatges, quimeres i somnis, mentides i façanes... Si els vols ajudar, el millor que pots fer és proporcionar-los eines perquè puguin analitzar la informació que tenen al voltant.

tracking