El racó del psicòleg
Treball en equip
Els equips de treball han de prendre les decisions que condicionaran l’èxit o fracàs d’un projecte, però estan preparats per prendre aquestes decisions?
Si vols arribar més lluny ves acompanyat. De fet, com diu un proverbi japonès, cap de nosaltres pensa millor que tots junts. És més, està comprovat que el rendiment d’un equip de treball -ben avingut- és cinc vegades superior al rendiment individual.
Semblaria que treballar en equip sempre és millor que el treball individual, però potser no és ben bé així. A les meves formacions i xerrades sobre presa de decisions i treball en equip acostumo a comprovar que no se li dona gens d’importància al procés de presa de decisions en equips de treball i això és un greu error. De fet, si no es donen un seguit de condicions el treball de l’equip serà molt pitjor que d’una única persona competent. Potser aquí trobem l’explicació de per què tanta gent prefereix treballar sola que integrada en un equip.
Comencem per un aspecte clau: la moderació de l’equip. El líder ha de moderar l’equip i les seves aportacions o correm el risc de només fer cas al que més cridi o al que més s’imposi. De vegades confonem la impulsivitat amb seguretat o decisió, fet que fa que aquella persona més llençada de l’equip acabi portant la veu cantant i anul·lant a la resta dels integrants.
Quan percebem una persona com a més segura o amb més nivell –i fixes-vos que dic percebem, no que ho sigui– li acostumem a donar un paper més actiu i ens mantenim en segon pla. El que crida més és molt bo cridant, prenent notorietat o dirigint però aquestes capacitats no sempre van acompanyades de qualitat en el procés de pensament.
Sovint em trobo amb equips que tenen persones introvertides que poden aportar molt, però que no tenen veu. Per això és tan important que es moderi l’equip i les seves aportacions. Algunes persones se senten més còmodes treballant cara a cara o fent les seves aportacions per mail. No és cap barbaritat, al contrari, és una molt bona manera de no perdre les aportacions de tothom.
Jo sempre demano un treball previ i unes aportacions per mail abans de qualsevol reunió. Això em permet moltes coses. Per començar veure què tenen al cap, què saben i què poden aportar i, per continuar, conèixer el nivell de “performance” de cada membre de l’equip.
Amb tota aquesta informació els retorno un correu amb un seguit de conclusions i de preguntes de tal manera que l’equip ja arriba a la reunió focalitzats, amb una feina prèvia i amb molta més eficiència. Es tracta de no fer reunions eternes, de donar veu a tothom, de prendre bones decisions i d’implicar a tot l’equip en el procés.
Et sorprendries de les grans aportacions de persones que a priori penses que no poden aportar gaire. Et sorprendries de la qualitat del procés de pensament d’algunes de les persones que solen passar més desapercebudes per l’empresa. Et sorprendries de com prenen decisions algunes de les persones de l’equip a les que no prestem gaire atenció.
Si vols un consell, és important que inverteixis temps a conèixer a la gent del teu equip i que creïs canals de comunicació per assegurar que tothom pot contribuir a l’equip.
Sovint perdem aportacions interessants i de gran qualitat de persones que no són tan segures o queden eclipsades per l'equip.
Modera, dona veu i crea canals de comunicació sans i eficients per poder millorar com a equip de treball.