Molts i cap alhora
Xavier Calvís. El president de l’Associació d’Importadors de Vehicles d’Andorra (AIVA), propietari d’un concessionari, no té cotxe fix. N’utilitza un, el ven, i n’agafa un altre. Els clàssics són els únics que manté.
Si parlem de cotxes podem dir que Xavier Calvís té moltes xicotes, però no es casa amb cap. “Mai tinc el mateix”, assegura. Això que d’entrada pot resultar impactant s’entén ràpid quan un sap que Calvís és propietari d’un concessionari i que la seva feina consisteix a comprar i vendre vehicles. Pot estar dies, mesos o uns quants anys utilitzant el mateix cotxe, fins que el ven. “El negoci és el primer i per això procuro no enamorar-me’n de cap”, afirma. En els més de vint anys que fa que es dedica al món de l’automòbil, el president de l’Associació d’Importadors de Vehicles d’Andorra ha tocat molts volants i trepitjat molts acceleradors. Ara, i des de fa uns sis mesos, condueix un Volvo XC60 4x4. “Potser demà ja en condueixo un altre, no se sap”, assenyala. El cotxe que ha portat durant més temps? Un Volvo V70, que el va acompanyar durant tres o quatre anys. Hi ha uns vehicles, però, dels quals Calvís no es desprèn: els clàssics. En té “dos o tres” i no els vol vendre. “M’agraden molt i tenen valors molt elevats”, explica. D’entre ells, “la icona” és el Volvo P1.800, un cotxe “molt segur i fiable” amb el qual assisteix a moltes sortides de clàssics. D’aquestes afirma que té moltes anècdotes, perquè “un dia no et va la calefacció, un altre el parabrisa...” La passió pels cotxes li ve “de tota la vida”, i heretada del seu pare, que era mecànic, va tenir un taller i després va acabar obrint el concessionari que ara ell regenta. Amb el seu progenitor, que tampoc va tenir mai un vehicle fix, explica que va fer molts viatges a quatre rodes a Itàlia i Alemanya. Calvís es defineix com un conductor prudent que valora sobretot la seguretat i el disseny dels vehicles. Aquest últim aspecte, apunta, és el que valora “bàsicament” la gent a l’hora de triar un cotxe. “Si els agrada estèticament un cotxe, encara que no sigui tan segur com un altre, l’acaben comprant”, destaca. A més, constata que “Andorra és un país de potència i la gent vol cotxes potents”. El president de l’AIVA explica també que darrerament ha notat “un augment de la sensibilització dels compradors pel que fa al tema de la contaminació” i un interès major en els cotxes de benzina. I pel que fa a les vendes, no es mostra tan optimista com voldria. “Venim d’un sot molt gran, anem traient el cap, però encara estem a la meitat del que estàvem l’any 2007”, afirma Calvís.