Fragàncies amb història
El Museu del Perfum acosta al públic des de fa quinze anys els detalls de la creació d’aromes en un recorregut interactiu per l’espai que Júlia Bonet va concebre per acostar “el públic en general al perfum”.
Era la col·lecció de flascons de la família Remolins-Zamora i va ser l’origen fa quinze anys del Museu del Perfum-Fundació Júlia Bonet. “Un espai que recull les històries i sensacions de milers d’essències de totes les èpoques que s’ha convertit en referència dins l’oferta museística i cultural andorrana”, comenta Imma Zamora Bonet, filla de Júlia Bonet, fundadora de perfumeries Júlia, i propietària de gran part de la col·lecció. Un fons de 38.000 peces fruit de la recerca “de molts anys i amb molta paciència perquè abans era més laboriós que en l’actualitat”. Subhastes, mercats, particulars i donacions de moltes organitzacions de forma desinteressada han anat configurant un valuós conjunt amb flascons, etiquetes, motlles, publicitats o polveres i entre les quals “hi ha peces que avui dia es poden trobar amb certa facilitat gràcies a la proliferació de subhastes per internet però també hi ha peces molt díficils de trobar”, remarca Imma Zamora Bonet.
El visitant pot trobar a l’espai ubicat al Centre Júlia d’Escaldes, en el cor de l’avinguda Carlemany, autèntiques joies de la història del perfum. Com el Golliwogg, un perfum creat per la casa Vigny l’any 1919 que reprodueix uns ninots molt coneguts a Anglaterra que les cristalleries Brosse van adaptar com a envasos de perfum i que van “molt buscats pels col·leccionistes perquè no n’hi ha dos d’iguals”, precisen des del Museu. Una peça amb identitat pròpia és l’ampolla de vidre setinat que representa un paisatge amb la capella de Sant Joan de Caselles creada per Eduard Fornells i Marco el 1936, un gravador-cisellador en metalls de família andorrana nascut a Barcelona. Fornells va obrir establiment al Principat als anys 30 i va ser estret col·laborador a París del mestre vidrier René Lalique promotor del treball amb baquelita amb la qual va elaborar sofisticades polvoreres, segons comenten des del centre. I no menys destacat és el flascó de Le Roy Soleil dissenyat l’any 1945 per Salvador Dalí per a Baccarat, que representa Lluís XIV de França, anomenat rei sol. La peça, amb ones de mar a la base i dues taques de color que evoquen Portlligat i Cadaqués “es cotitza per sobre dels 12.000 euros”, indica Imma Zamora Bonet.
El Museu del Perfum va néixer com “una societat sense ànim de lucre” i va atreure 6.000 visitants l’any 2017 i enguany ja supera els 6.420 abans d’acabar el desembre. L’espai està dissenyat “com un entorn únic i innovador” per descobrir “pinzellades de la història mundial i andorrana a través de les aromes, i hi podrà crear el seu perfum en una estació olfactiva única o emocionar-se amb els secrets que amaga cada flascó”, assenyala la filla de Júlia Bonet. El projecte es va concebre fugint del “museu contemplatiu, difícil de comprendre pel visitant no experimentat”, hi afegeix, i per això “es va desenvolupar tota una tecnologia multimèdia que converteix la visita en una excursió al món dels sentits amb màquines de perfum, audioguies i audiovisuals”. En aquesta filosofia didàctica i interactiva el Museu del Perfum inclou propostes perquè centenars d’infants gaudeixen cada any de tallers de reciclatge de flascons, de pintura perfumada, de sabó perfumat o de perfums, en què hi poden aprendre diferents textures, olors, colors i practicar amb els components, naturals i artificials, d’un perfum fins a poder elaborar la seva pròpia fragància amb tres aromes.