Una cita amb la il·lusió
La primera edició del Saló de la Infància i de la joventut es va celebrar de l’1 al 4 de gener del 1993 al Complex esportiu d’Encamp gràcies a l’empenta del comú i els voluntaris. Prop de 15.000 persones hi van acudir i van gaudir de jocs, simuladors, tallers i activitats lúdiques
El Saló de la infància i la joventut és un esdeveniment que molts infants que passen el Nadal al país esperen amb il·lusió. La tradicional trobada lúdica es va iniciar l’any 1993 gràcies a la proposta de la junta de Cultura, Esports i Social del comú d’Encamp. “Va néixer per la necessitat de mantenir ocupats els nens per vacances i perquè vam rebre la proposta de l’empresa Firinter de muntar alguna cosa per als nens”, explica Olga Areny, que era consellera de Cultura de la corporació en aquell moment. El comú va decidir que el festival tingués una línia didàctica, que se celebrés entre l’1 i el 4 de gener al Complex esportiu i sociocultural d’Encamp i que estigués destinat “a joves de 0 a 90 anys”.
L’esdeveniment es va dividir en dos grans sectors: un de dedicat a treballs manuals, a la ludoteca i a una exposició de còmics, i un altre on es trobaven les atraccions més divertides i la zona comercial, amb els estands de diverses empreses. “Recordo que tot el personal del poliesportiu va col·laborar sense haver de demanar-ho perquè volia que fos un èxit i crec que anys després ja no va sortir tant voluntari. La primera edició va fer molta il·lusió a tothom”, comenta l’exconsellera.
Una de les activitats més espectaculars per als nens va ser el circuit d’aventures de la Creu Roja, on a més d’una demostració de salvament els infants van poder fer ràpel, passar per ponts de corda en suspens i fer descens, entre d’altres. L’Automòbil Club d’Andorra també va estar molt sol·licitat, ja que va construir un circuit urbà amb un pas de vianants i senyals de trànsit per iniciar els joves en l’aprenentatge de les normes viàries. Així mateix, hi va haver tallers de màscares, d’historietes, demostracions de pastisseria i contes, entre d’altres. “Es van buscar coses des dels més petits fins als adolescents com simuladors, que els encantaven, tirolina, motos que anaven amb gasolina, tir amb arc, espectacles... Estava molt bé”, recorda Areny. Entre les empreses que col·laboraven i hi posaven estands hi havia Banca Reig, McDonald’s, Pollyana, Govern i el Diari d’Andorra, que va oferir un taller de còmic amb l’il·lustrador Raül Valls, que s’encarregava de l’acudit al mitjà de comunicació i que va fer una introducció sobre el gènere de l’humor periodístic. El saló va tenir tant d’èxit que les xifres que havia previst el comú d’Encamp es van superar amb escreix. De les 12.000 persones estimades, l’esdeveniment va rebre prop de 15.000 visitants. El circuit d’esports d’aventura tenia cues de fins a tres quarts d’hora i la pista de motos també va ser una de les més sol·licitades pels infants. Molts venien a partir de les tres de la tarda, hora que baixaven d’esquiar amb els pares.
Aquest èxit va permetre la continuïtat del saló, que actualment celebra la 27a edició. En aquest sentit, Areny troba que amb el pas dels anys s’hauria de tenir més cura del material i innovació. “Si he de ser sincera els dos últims anys no hi he anat perquè sempre hi ha el mateix. Els inflables a dalt, hi ha jocs de fusta que estan fets malbé... El pressupost del comú tampoc no deu ser tan baix i no veig que els nens s’ho passin tan bé com abans. Només cal tenir ganes i una mica d’imaginació”, conclou Olga Areny.