Un recorregut agradable
El trenet turístic de la Massana va néixer l’hivern del 2004 per dur els turistes fins al nou telecabina, però l’èxit es va consolidar a l’estiu com a transport per visitar llocs d’interès de la parròquia i d’Ordino
Pujar al vagó, asseure’s i gaudir de les vistes i els indrets de la parròquia. Aquest era l’objectiu del trenet turístic de la Massana, que va començar a transportar turistes curiosos pels pobles de la parròquia i d’Ordino durant l’estiu del 2005 amb l’objectiu de promocionar i mostrar als viatgers els llocs més emblemàtics com la Farga Rossell, les mines de ferro de Llorts o Sant Cristòfol d’Anyós, entre d’altres. Però l’inici del servei del trenet no va ser sota la calor del sol, sinó que es va produir a finals de novembre del 2004 per transportar els turistes i esquiadors fins a l’acabat d’inaugurar telecabina de la Massana. “Acabàvem d’estrenar el giny i era una opció per acostar-los fins allà, tot i que també teníem al cap fer-ho a l’estiu per dur-los a llocs d’interès”, explica el cònsol major de la parròquia d’aquell moment, Josep Maria Camp. El trenet circulava pels carrers de la Massana, però la neu i el gel que s’acumulen a la carretera urbana amb el fred no era la millor opció per un mitjà de transport com aquell. I un exemple es va produir el 3 de març d’aquell any d’inauguració del trenet d’hivern, quan desgraciadament el vehicle, ple de gent, va tenir un petit accident i va bolcar a la rotonda situada davant del telecabina. “No va passar res, però ens vam espantar una mica i ens en vam plantejar la continuïtat”, reconeix l’excònsol major. Així, aquell va ser el primer i darrer any del trenet d’hivern, que va deixar pas a l’èxit que posteriorment tindria el transport a l’estiu.
Arribar fins a la inauguració del trenet turístic no va ser bufar i fer ampolles. El cost de contractar una empresa externa va ser de quasi 60.000 euros, mentre la comissió de Cultura del comú treballava en els itineraris turístics que es farien i una de les possibilitats que es plantejaven era fer arribar el transport fins a Ordino, ja que en principi la iniciativa era només de la Massana. I així va ser. El 4 de juliol del 2005 el tren urbà va començar a circular per ambdues parròquies. “Les distàncies eren llargues i fèiem sortides al matí i a la tarda, era una mica lent”, confessa Camp. Tot i així, el recorregut “era entretingut i agradable”, ja que el trenet tenia una guia que explicava cada racó per on passava el circuit. I la iniciativa va funcionar molt positivament, atès que un miler de persones van utiltizar aquell primer trenet turístic d’estiu. “Va tenir èxit, hi havia moments que anava ple”, recorda Camp. Gràcies a la demanda que va tenir la primera vegada, el transport es va mantenir en actiu durant cinc estius.
L’últim recorregut del trenet turístic de la Massana i Ordino va arribar el 2009. Tot i que les dues corporacions parroquials i Vallnord volien posar-lo en marxa per a l’any següent, la finalització del contracte amb l’empresa concessionària i la davallada de clients per l’aparició del bus turístic, impulsat per Govern, van ser dos factors clau que van provocar la desaparició del vehicle. “Comprar els trens, fer el manteniment, etcètera, era molt costós. Va ser una història maca, però la realitat és que el bus és molt més ràpid”, conclou l’excònsol major massanenc.