Una mobilitat fluïda

El primer carril reversible és va posar en marxa el 21 de novembre del 2005 a la carretera general 1 per augmentar la capacitat viària, evitar col·lapses de trànsit i com a “part embrionària” del carril bus

Carril reversible MarginedaArxiu

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Etiquetes:

Cotxes amunt i avall durant tot el dia i una nova i econòmica opció per millorar la circulació de vehicles entre Sant Julià de Lòria i Andorra la Vella. El carril reversible de la Margineda, a la carretera general 1, es va posar en funcionament el 21 de novembre del 2005, fa 15 anys, i significava la solució a les eternes esperes de conductors i acompanyants. “Era molt necessari perquè el trànsit es col·lapsava. Primer vam eixamplar la carretera, que en alguns punts va ser complicat pel poc espai que hi havia, i després gràcies a això vam poder posar-lo en funcionament”, explica Manel Pons, que en aquell moment era ministre d’Ordenament Territorial i Urbanisme.

El carril, que anava inicialment des de la rotonda d’Aixovall fins a la de la Margineda, permetia augmentar la capacitat viària entre un 30% i un 40% i funcionava només quan hi havia molta demanda de trànsit, com hores punta o els dies d’entrada i sortida de turistes. “Hi havia tres carrils i la idea era que el reversible funcionés de tal manera que dos fossin de pujada al matí i dos de baixada al vespre”, detalla Pons. Posar en marxa aquest dispositiu, que comprenia un tram de 800 metres, va suposar una despesa per al Govern de 500.000 euros, “una desena part del que valdria fer un carril nou”, detallava el dia de la inauguració el director de l’Agència de Mobilitat, David Palmitjavila. Un cop engegat, el carril va estar en període de prova tres setmanes per tal que els conductors s’habituessin al seu funcionament i tots els elements de seguretat estiguessin degudament senyalitzats. Així mateix, un dispositiu especial de la policia i del servei de circulació de Sant Julià vigilava la zona per tal d’evitar qualsevol incidència i, cada cop que s’obria el carril, el cotxe del cos de seguretat el recorria per verificar que la circulació es pogués realitzar correctament. Així mateix, es van instal·lar tres càmeres de seguretat per veure si es produïen infraccions en aquell tram i, posteriorment, es van col·locar balises per reforçar la senyalització dels panells electrònics, que amb una fletxa verda o una creu vermella indicaven si es podia circular. El carril reversible també va suposar l’eliminació dels girs a l’esquerra de Sant Julià i la capital. “Va funcionar molt bé i a partir d’aleshores vam estudiar la possibilitat d’incloure’n més”, comenta l’exministre.

El carril reversible era una “part embrionària” que permetia donar peu a la creació d’un desitjat carril bus, que va entrar en funcionament un any després. Els vehicles podien circular aleshores pel carril indicat mentre que els autobusos de línies regulars podien oferir un servei ràpid. “Ens vam adonar que la gent agafava el bus per anar de Sant Julià al centre d’Andorra i viceversa i no anava en cotxe”, recorda. L’èxit va fer que el carril reversible s’anés allargant cada vegada més fins a arribar al centre d’Andorra la Vella. “Ara tot ha canviat. Hi ha quatre carrils i no veig que el reversible sigui de tanta utilitat. Crec que s’hauria de modificar i posar-lo en altres llocs on hi ha molt de col·lapse, com per exemple a la Massana”, conclou Pons.

Manel Pons i David Palmitjavila

tracking