De bar en bar
La ruta de la tapa se celebrava per primera vegada el 2009. L’activitat va sorgir per rescatar el Carnaval de Sant Julià de Lòria, que gairebé no tenia participants. Ara, 14 anys després, els lauredians es guarden aquestes dates per assistir-hi.
Enguany se celebra la catorzena Ruta de la tapa de Sant Julià de Lòria. L’activitat gastronòmica es va iniciar el 2009 amb la finalitat de promoure el Carnaval de Sant Julià de Lòria, ja que feia alguns anys que els lauredians marxaven a la capital o a altres zones prop de la parròquia per celebrar la festivitat. D’aquesta manera i amb voluntat de voler canviar aquest fet, la consellera de Cultura de Sant Julià de Lòria, Elisabeth Aguilar, va demanar als tècnics de Cultura del comú propostes per animar el Carnaval de la parròquia. Un d’aquests tècnics que va impulsar la Ruta de la tapa va ser el director de Cultura de la parròquia, Jordi González de Alaiza.
“Necessitàvem un impuls perquè la gent es quedés a celebrar el Carnaval a Sant Julià i se’ns va ocórrer fer la Ruta de la tapa, en què tots els participants havien d’anar disfressats per bars i restaurants per completar-la”, recorda González. La idea inicial de la ruta era que la gent sortís disfressada al carrer i omplís la parròquia, tot consumint en els establiments de restauració locals. “La ruta està inspirada en les tradicionals rutes de les tapes que es fan sobretot al nord d’Espanya”, explica González.
D’intentar animar un Carnaval, aquesta activitat ha passat a ser un esdeveniment que ha acabat tenint l’objectiu de potenciar la restauració a través de la degustació de les tapes preparades pels diferents locals participants. Tot i que la ruta ja no se celebra en època de Carnaval i s’ha traslladat al mes de maig per qüestions meteorològiques, continua tenint la mateixa essència que al principi: reunir-se amb la colla d’amics i anar caminant tot gaudint de bon ambient i bon menjar. “La Ruta de la tapa és una activitat que esperen els lauredians durant tot l’any, molts ciutadans es reserven aquells dies que dura la ruta per reunir-se amb la colla i participar en l’esdeveniment”, comenta González.
La ruta ha tingut aspectes que s’han adaptat, però també n’hi ha d’altres que perduren, com és el cas d’alguns restaurants que hi participen des de la primera edició, com són els restaurants l’Angelo, la Passa, Muntanya, l’Eurocenter o la Valireta. “Aquest esdeveniment ha anat més enllà de ser una simple ruta per provar tapes per valorar la parròquia laurediana, ja que ha suposat un reclam per atraure a altres andorrans, residents i gent de fora del país que es desplacen per potenciar l’economia i la gastronomia de la parròquia”, afegeix González.
En els seus inicis es van inscriure 25 restaurants i cada local podia escollir quin tipus de tapa volia oferir, l’única condició era que fos una especialitat de la casa. Alhora, des de l’organització es va establir mantenir un preu fix de tapa perquè no hi hagués desigualtats entre els restaurants. El primer any de la ruta va tenir una gran acollida i es van vendre entre 1.500 i 1.800 tapes, “des del comú es va oferir un passaport amb què totes les persones participants que anessin disfressades i per tots els restaurants de la ruta rebessin un premi segur”, explica González.
Durant els anys l’activitat laurediana ha anat evolucionant i ha incorporat diversos canvis: ha inclòs restaurants de fora del poble perquè tots els establiments de la parròquia tinguessin la mateixa oportunitat de participar. També han apujat els preus de les tapes de dos euros a 3,5, tot i que de fa anys que intenten no incrementar més el cost malgrat l’augment de preus. D’altra banda, el nombre de participants ha disminuït, passant de 25 el primer any als 12 d’enguany, que esperen arribar a les 6.200 tapes venudes i a les 4.700 votacions registrades.