Darrere del full en blanc
El Premi Coca-Cola de relat breu va arribar al Principat el 2008. Amb la voluntat d’animar els alumnes d’educació secundària a interessar-se per l’escriptura creativa, el concurs ha continuat durant 15 anys.
El Premi Coca-Cola convoca cada any des del 1961 el Concurs de joves talents de relat curt a Espanya i ara en fa quinze, el 2008, la Fundació Coca-Cola va decidir traslladar el concurs de relats breus al Principat. El premi, impulsat per l’empresa Coca-Cola European Partners, amb la col·laboració del Govern, ha aportat al país un estímul creatiu per donar curs a la imaginació darrere d’un full en blanc.
En el concurs d’àmbit nacional se cita tots els alumnes de segona ensenyança, o l’equivalent dels diferents tipus de centres educatius, a escriure un relat en català, castellà o francès a partir d’un estímul que se’ls presenta. A la primera fase del concurs es presenten tots els estudiants i els millors de cada classe, escollits pels professors, passen a la final. A la segona fase se cita els alumnes escollits en una mateixa ubicació i se’ls proposa una fita, com pot ser unes paraules, vinyetes o una descripció d’un personatge, i tenen dues hores per escriure un relat.
Iñaki Rubio, tècnic pedagògic lligat a la iniciativa, assegura que “el premi de relat breu va néixer amb la voluntat que els alumnes que estan passant per l’educació secundària es puguin animar amb l’escriptura creativa i sobretot també amb la lectura, ja que sense una bona base no es pot escriure bé”. El premi va tenir des dels inicis una molt bona acollida. “Hi ha hagut una àmplia participació de tots els centres educatius d’Andorra, s’inscriuen en els tres idiomes, però el que predomina amb diferència és el català, seguit del castellà i l’últim el francès”, concreta Rubio.
Entre els centres participants es troba el col·legi Sant Ermengol. La cap d’estudis de secundària, Fàtima Rossinyol, concreta que “al començament del premi va costar més que hi hagués una bona participació, com totes les coses que s’inicien, però ara fa molts anys que hi participem i a mesura que passa el temps hi ha més alumnes que s’hi animen”. Aquest concurs, però, ha obert la porta a l’escriptura a molts alumnes. “És un premi que s’espera al centre, des de l’equip directiu posem el nostre granet de sorra per interioritzar als nens i nenes la importància de la lectura i l’escriptura en el seu dia a dia”, assegura Rossinyol.
Durant els anys, el concurs s’ha actualitzat degut al canvi de la realitat. Rubio explica que “quan va iniciar-se la pandèmia amb el confinament la fundació va decidir canviar el mètode de logística del concurs a través d’una plataforma digital. Els alumnes ara acudeixen a les aules d’informàtica dels centres o a llocs habilitats per poder concursar. A través d’aquesta pàgina es pot realitzar l’escrit de forma anònima amb un codi i els mateixos professors poden avaluar quin serà el seu representant”. A la plataforma el jurat del concurs pot avaluar qui s’endú el premi, i n’hi ha un per a cada idioma. Entre el jurat acostuma a haver-hi gent del món de les lletres, com ara escriptors, filòlegs i periodistes, i enguany s’ha pogut comptar amb Maria Teresa Cairat, Teresa Colom i Albert Villaró. En altres edicions també s’ha comptat amb la participació de Genís Roca o del mateix Iñaki Rubio.
És clar que iniciatives com aquesta ajuden els joves a pensar, esforçar-se i valorar l’escriptura i per tant la lectura. “Aquest premi ha animat alumnes a voler participar en d’altres d’aquest tipus i a interessar-se pel món de les lletres”, explica Rossinyol.