El mes del 'shopping'
L’eix comercial del país es converteix cada mes de novembre en el paradís de les compres. L’Andorra Shopping Festival arriba enguany a la seva desena edició com a oferta “consolidada” i amb la innovació com a punt més distintiu.
L’Andorra Shopping Festival, les jornades de compres del país, celebra enguany deu anys de vida. Fa una dècada, des d’Andorra Turisme van decidir tirar endavant aquest esdeveniment amb l’objectiu principal d’augmentar les vendes i les visites del novembre, considerat per Andorra Turisme “un dels mesos amb més afluència turística”.
Noemí Pedra, directora de màrqueting i comunicació i present des de l’inici del festival, recorda que el 2013 “ja es començava a parlar de les experiències de compres”. A més, “s’estaven posant de moda les shopping nights”. “Sempre havíem dit que les nits de compres eren poc, volíem crear un esdeveniment vinculat a les compres, amb una oferta molt important que també impliqués la dinamització dels espais públics del país”. En definitiva, “aportar al públic recurrent noves experiències i aconseguir atreure més gent”. Així va originar-se l’Andorra Shopping Festival. Pedra explica que ja des de l’inici l’acollida va ser “molt positiva”. El 2013, la primera edició del festival, “les dades ja van ser molt bones”. De fet, les primeres valoracions puntuaven l’esdeveniment amb un 7,8, segons la responsable de màrqueting. Una nota que l’any passat va elevar-se fins al 8,4. “Era innovador i coincidia amb la descripció de destinació de compres d’Andorra”, afegeix.
La cita, sempre variable en el calendari, ha ocupat al llarg d’aquests deu anys entre dos i tres caps de setmana del novembre. En algunes edicions, es va fer coincidir amb el pont del Pilar o de Tots Sants, perquè “anàvem fent prova i error”. Al final, han vist clar que la millor opció era encabir l’Andorra Shopping Festival en caps de setmana “més difícils d’omplir”: “La voluntat era allargar el mes de novembre, els caps de setmana de ponts ja tenim gent i vam decidir defugir-ne per cobrir tot el mes amb motius perquè els turistes visitin Andorra.” Les primeres edicions van seguir la tònica de les shopping nights, amb botigues obertes fins a la mitjanit. El terme va anar evolucionat, tancant després a les deu i, finalment, fins a les nou, perquè “volíem fer-ho molts caps de setmana, no tan sols una nit, i era complicat per al sector tenir obert fins a les dotze de la nit”. A més, “al novembre fa fred i vèiem que era millor tenir una oferta més àmplia amb activacions els tres dies i no tan sols durant una nit fins tard”, segons Pedra.
El festival de les compres des del seu inici també ha comptat amb la celebració de les jornades gastronòmiques de l’Andorra a Taula, sent “un dels punts més valorats de l’esdeveniment”. Altres aspectes, ara ja molt consolidats, es van anar incorporant lentament. Va ser el 2015 quan Andorra Turisme va veure que el públic recurrent era molt familiar, motiu pel qual van afegir activitats per als infants, música al carrer i espectacles. “Sempre ens hem d’estar inventant coses i innovant”, recalca Noemí Pedra, que explica que aquest any han optat per ubicar el que anomenen punts selfie, perquè la gent comparteixi la seva experiència.
La directora de màrqueting i comunicació valora molt positivament la dècada de vida del festival i l’ubica com una cita “consolidada al calendari”, que ha provocat un augment de visitants i turistes al país. A més, destaca que les sensacions del sector comercial han estat “sempre bones”. Amb la mirada posada ja a les següents edicions, Pedra indica que serà un “repte de futur” anar buscant “què podem anar inventant i millorant per adaptar-nos a les noves tendències dels consumidors”, però es mostra molt optimista per la continuïtat de les jornades.