Recordes quan
Una cita excepcional
Andorra va acollir ara fa una dècada el XIV Congrés internacional de viabilitat hivernal, el major esdeveniment celebrat fins aleshores al Principat. Hi van assistir 2.000 persones de 45 països.
Durant quatre dies, del 4 al 7 de febrer del 2014, Andorra va ser escenari del major esdeveniment celebrat fins aquell moment al país, el XIV Congrés internacional de viabilitat hivernal. Es tracta d’una trobada que l’Associació Mundial de la Carretera (Piarc) organitza cada quatre anys perquè experts, professionals i empreses del sector d’arreu del món puguin compartir coneixements i experiències sobre els processos que intervenen en el manteniment de carreteres a l’hivern. L’edició del 2014 va ser especial no tan sols perquè Andorra va ser l’amfitriona, sinó perquè era el primer cop que la cita arribava al Pirineu.
La idea de ser la seu del congrés va començar a gestar-se el 2006, durant la seva celebració a Torí. “Andorra ja feia molts anys que formava part de la Piarc i vam creure interessant que el país pogués acollir aquest esdeveniment en el futur”, recorda David Palmitjavila, que va ser vicepresident del certamen. “Vam presentar candidatura i ens van seleccionar al costat de Suïssa”, afegeix. Finalment, en una reunió de la Piarc celebrada el setembre del 2009, el Principat va imposar-se per només dos vots a la proposta helvètica.
“Per al Principat, l’organització va suposar tot un repte, perquè no hi havia cap precedent similar al país”, destaca Palmitjavila. En total, es va acollir unes 2.000 persones de 45 països, entre congressistes, expositors i acompanyants. La zona d’exposició, a més, va aplegar 3.000 assistents durant els quatre dies.
“L’activitat del congrés es va repartir entre tres grans àrees: el Centre de Congressos d’Andorra la Vella, on es van celebrar les conferències i les trobades de caràcter tècnic; la zona d’expositors, habilitada en un gran recinte firal al costat de l’antiga plaça de braus, i el circuit de gel del Pas de la Casa, on es va celebrar el campionat de vehicles llevaneu i la demostració de maquinària”, ressalta l’actual director del departament de Territori.
Palmitjavila reconeix que aquesta competició celebrada al Pas va representar un dels actes més curiosos del congrés. “Hi van prendre part conductors de molts dels països participants, i de fet era només el segon cop que se celebrava, ja que l’edició inaugural va tenir lloc a la trobada de Quebec del 2010”.
Un eslàlom entre cons, desplaçar bidons entre dues línies o pujar una rampa per llançar a terra un obstacle van ser algunes de les proves d’habilitat del concurs, que a més a més es va saldar amb victòria andorrana: els conductors del COEX Bertran Lestang i Jonathan Díaz van esdevenir guanyadors. “A més del vessant més lúdic, el campionat també volia servir com a reconeixement a la tasca professional que desenvolupen aquests conductors, molt sovint oblidada”, apunta Palmitjavila, qui també ressalta que a partir de l’edició andorrana el torneig “es va consolidar i ara és una cita ineludible de cada nou congrés”.
A banda d’això, cal ressaltar que la cita internacional va comptar amb un total de 120 conferències que cobrien àmbits molt variats de la viabilitat durant l’hivern. “A més, es van organitzar una sèrie de visites complementàries, perquè els congressistes poguessin conèixer de primera mà algunes infraestructures del país, des dels principals túnels fins al Funicamp”, explica el vicepresident del congrés. “Andorra va deixar el llistó molt alt i molts dels participants en guarden encara molt bon record.”
Alguns d’ells tindran l’ocasió de rememorar-ho ben aviat in situ: Andorra acollirà el novembre vinent una reunió del consell de la Piarc.