Reportatge DMG
L'eclosió d'Instagram
Comunitats d'Instagramers andorrans triomfen a la xarxa amb imatges del país. Per a les empreses és una eina per a comunicar d'una manera amable
Veure una persona fent una foto al plat a un restaurant abans de començar a menjar, o fent-se una selfie amb els amics per a compartir-la a les xarxes socials s’han convertit en escenes quotidianes. I és que ara gairebé tothom té un mòbil amb internet o connectat al Wi-Fi. De xarxes socials n’hi ha moltes. Facebook és la més utilitzada mundialment. Però també hi ha Twitter, per estar al dia; YouTube, per veure vídeos; LinkedIn, per buscar feina; WhatsApp, per xatejar gratis; Tinder, per lligar...
Una imatge val més que mil paraules, diuen. Aquesta és la filosofia d’Instagram, una de les xarxes socials amb més èxit, sobretot entre els més joves. Més de 800 milions de persones l’utilitzen habitualment. A Andorra és la segona millor posicionada, utilitzada pel “33,1% de la població, amb una penetració majoritària entre les franges d’edat més joves que van dels 13 fins als 34 anys”, segons un informe de l’empresa especialista en xarxes Digui.
Empreses i institucions no romanen indiferents a l’èxit de les xarxes socials. Hi ha professionals de la comunicació i el màrqueting que es dediquen a gestionar els comptes corporatius a les xarxes, són els community managers. I fins i tot hi ha influencers, gent que es guanya la vida amb això, ja que hi ha marques disposades a pagar a canvi que les recomanin.
La majoria d’usuaris d’Instagram l’utilitzen per mirar fotografies i conèixer gent nova. “Fa sis mesos que visc a Andorra i he conegut gent gràcies a les comunitats d’Instagram”, explica l’espa-nyol Jorge Mora. A través del compte Racons d’Andorra (@racons_andorra) va quedar amb un grup d’aficionats a les rutes per la muntanya.
Amants del país, així es descriuen els responsables del compte d’Andorra Lovers (@andorralovers). Amb més de 21.000 seguidors, es tracta de la comunitat formada per particulars més gran d’instagramers del país. “El nostre objectiu quan vam començar fa cinc anys era compartir imatges d’Andorra i crear una comunitat de gent que interactua”, explica un dels seus set administradors, que prefereix no revelar la seva identitat. Diàriament comparteixen imatges de les pistes d’esquí, però també les tradicions al país. “Intentem publicar imatges de totes les parròquies”, indica. No tenen un objectiu comercial, però la seva influència és tan gran que ara treballen en un portal web per “promocionar els petits comerços del país que no tenen recursos per pagar agències que els portin les xarxes socials”.
L’altra gran comunitat és Igers Andorra (@igersandorra) fundada per Pilar Zúñiga i gestionada per un grup d’amics aficionats a la fotografia. El moviment d’igers és internacional, cada país té un compte amb aquest nom i el d’Andorra suma més de 9.000 seguidors. Difonen les imatges d’altres instagramers menys coneguts. “Jo els segueixo perquè m’ajuda a descobrir llocs diferents i m’anima a creuar la vall”, afirma la Txell Costa (@txellcosta). Fa poc van compartir una fotografia seva i li va fer “molta il·lusió”. “Ens sorprèn com capta el moment la gent amb un mòbil i ens agrada compartir les seves imatges”, indica Josep Repiso, un dels membres de la comunitat.
A diferència de les seves predecessores, aquesta aplicació va estar pensada per al mòbil des que va ser creada per Kevin Systrom i Mike Krieger l’any 2010. Ofereix l’opció d’aplicar filtres a les fotografies perquè semblin més maques, també de publicar stories, que són imatges que es poden veure durant 24 hores només, o d’enviar fotos per missatge privat. Té un cercador que permet buscar totes les imatges publicades des d’una localització concreta o amb una paraula associada, l’etiqueta #igersandorra té quasi 90.000 resultats.
Viure de les xarxes socials
Les influencers són persones que s’han fet famoses gràcies a les xarxes socials. Algunes arriben fins i tot a convertir-ho en la seva professió. Moltes recomanen restaurants o receptes per menjar sa, altres són preparadores físiques i recomanen exercicis. A Andorra destaquen les instagramers especialitzades en moda.
És el cas de Camino Fernández (@camino.fernandez), una lleonesa resident a Encamp que té un blog de moda. Cada publicació seva té desenes de comentaris. “Moltes noies em diuen que soc una inspiració per a elles, agafen idees sobre com vestir”, assegura. Creu que la clau del seu èxit és la naturalitat, “a les xarxes molta gent ven un món ideal i només pugen fotografies on surten bé, jo soc més natural i els meus seguidors m’ho agraeixen”.
Per a ella és una afició gratificant. “Instagram m’aporta moltes alegries, com que la gent em pari pel carrer i em feliciti”, celebra. Opina que viure de les xarxes és complicat perquè requereix “molt de temps”. Qui sí que es que planteja viure gràcies a vendre roba a través d’Instagram és Txell Flores (@punka_shop). “Treballo a un banc però dissenyo roba i complements i he creat la meva pròpia marca. La gent em coneix gràcies a Instagram i estic venent molt a Andorra i Espanya”, afirma. Flores opina que la comunitat d’influencers encara pot créixer molt a Andorra. “Jo he estat pionera a organitzar trobades entre nosaltres i crec hi ha joves que hi tenen molt de futur”.
Algunes d’aquestes blogueres de moda residents a Andorra amb gran popularitat a Instagram són Andrea Francisco (@anotherfashionworld), amb més de 54.000 followers, o Vanessa Víllen (@vanessavillen) amb més de 17.000.
Moltes marques es fixen en elles i els regalen roba o fins i tot els paguen a canvi que publiquin una fotografia amb les peces. A Andorra és habitual veure les influencers a inauguracions de perfumeries i joieries, o l’apertura de les terrasses de les pistes d’esquí. “Tenim una relació des de fa molts anys amb elles i les convidem a les inauguracions, però no els hem pagat mai”, explica Irene Casasayas, la responsable de les xarxes a Grandvalira.
Connectats amb l'afició
Per al MoraBanc Andorra (@morabancandorra) no estar present a Instagram no és una opció. “És un mitjà de comunicació que ja no és optatiu per a una entitat amb l’objectiu de crear comunitat”, afirma Gabriel Fernàndez, director de comunicació del club de bàsquet. “Tots els equips que juguen la lliga ACB tenen una presència molt activa a les xarxes socials”, indica Fernández, per a qui un referent en aquest aspecte és el València Basket Club.
Ja fa sis anys que van obrir el seu compte oficial i tenen gairebé 6.000 seguidors. El club publica diàriament fotografies i vídeos acompanyats amb les etiquetes #MaiPor i #SomUnPais, que són els seus lemes. La majoria de les publicacions són sobre l’actualitat de l’equip, però també n’hi ha de més divertides o personals, com el naixement dels fills del personal del club. Aquest tipus d’imatges són les que tenen millor acollida entre els usuaris de la xarxa social. “Hi ha aficionats que interactuen amb nosaltres, però ens agradaria que en fossin més, la veritat”, explica Fernández
Altres entitats esportives com la Federació Andorrana d’Esquí o la de Futbol també tenen activitat a la xarxa, però el MoraBanc és líder en aquest aspecte al país. Les pistes d’esquí de Grandva- lira (@grandvalira) o Vallnord (@vallnord) són molt actives a Instagram. “És la xarxa social que està més en auge. Nosaltres hem guanyat 10.000 seguidors l’últim any”, explica Diana Pérez, responsable de les xarxes a les pistes d’esquí Vallnord. “Si ens fixem en empreses dels Estats Units, gua-nyen molts seguidors a Instagram, mentre que no creixen a Facebook, això ens fa pensar que és el futur”, afegeix la community mànager de Granvalira.
No difonen missatges comercials a través d’aquest canal perquè pensen que els seus followers entren a “divertir-se”. “Les publicacions que tenen més èxit són les que anunciem que comença a nevar, per això cal ser ràpids i compartir abans que ningú aquestes imatges”, assegura Pérez. “Publiquem imatges aspiracionals, la gent veu les pistes d’esquí i li venen ganes de venir aquí”, afirma Casasayas. Per això cada vegada reben més preguntes de turistes sobre la situació de les pistes o com arribar-hi.
Els experts asseguren que invertir recursos en Instagram surt més rendible que fer-ho a Facebook. L’algoritme de Facebook fa que les pàgines d’empreses hagin de pagar per estar ben posicionades, i això “encara no passa a Instagram”, apunta Casasayas. “Segurament Instagram també demanarà pagar per estar ben posicionat, ja que Facebook ha comprat l’empresa”, opina el responsable d’Andorra Lovers.
Cada dia milers de turistes publiquen els millors moments de les seves vacances a les xarxes. Molts inclús els etiqueten en les publicacions, “és una publicitat gratuïta”, admet Casasayas. Organismes oficials com Andorra Turisme (@andorraworld) o les oficines de turisme d’algunes parròquies també han apostat per publicar imatges atractives d’Andorra a Instagram.
Instagramers d'elit
Els famosos que més se segueixen a Andorra són esportistes residents, entre els quals el pilot Maverik Viñales (@maverickvinales25), amb més de 840.000 seguidors, els germans Espargaró (@aleixespargaro i @polespargaro) o el ciclista Joaquim Rodríguez (@puritocycling).
L’andorrà més popular és l’Albert Llovera (@albertllovera) amb gairebé 28.000 fans. Instagram és la xarxa preferida del pilot i la gestiona ell mateix. Comparteix el seu dia a dia mitjançant fotografies d’entrenaments, competicions i d’altres més personals acompanyades amb frases motivadores, el que la seva dona anomena les seves “albertades”. El seu caràcter competitiu fa que vulgui que la seva comunitat creixi i sigui molt participativa. “La meva filla Cristina (@cristinallovera) aviat tindrà més seguidors que jo, però jo tinc una taxa d’interacció més alta perquè tinc molts comentaris a les publicacions”, bromeja. Llovera és actiu a Instagram perquè es diverteix en aquest espai amb els seus seguidors, “per a ells és una oportunitat per a saber de tu i donar-te la seva opinió”. També li agrada seguir altres famosos i considera un “honor” tenir com amics Marc Gené (@marcgene_official) o Fernando Alonso (@fernandoalo_oficial).
Les selfies de l’Estefania Troguet (@etroguet) també arrasen entre les més de 21.500 persones que la segueixen. L’alpinista ha heretat l’afició per la fotografia del seu pare i gaudeix difonent imatges dels seus viatges i entrenaments a la muntanya. Quan va obrir el seu compte no esperava tenir tanta repercussió i l’acollida de la gent l’ha “sorprès molt”. “El que més m’agrada és la resposta de la gent, em donen molts ànims quan estic lluny”, indica. Per a ella Instagram també és una oportunitat per a donar-se a conèixer i sumar suports, “els patrocinadors es fixen molt en l’activitat que tenim a les xarxes socials”.
També hi ha persones amb molta notorietat que utilitzen Instagram per estar connectats amb el seu cercle més proper, com els ministres Eva Descarrega o Eric Jover. Partits polítics com Demòcrates per Andorra o el Partit Liberat també hi són presents.
Tot el que es fa a les xarxes socials queda registrat. Gairebé un milió de publicacions contenen l’etiqueta #Andorra a Instagram. Un recull d’instantànies que conformen un aparador digital que promociona el país, una finestra oberta a tot el món connectat a Internet.