REPORTATGE DMG
Febre per l'esport
Les classes dirigides són una part imprescindible per als gimnasos. Activitats com el ioga, el pilates o el ‘cycling’ es resisteixen a passar de moda
Fer esport sempre és recomanable, tant per mantenir-se en forma com per millorar la salut física i mental i evitar certes malalties. Per a moltes persones és una forma de vida, per a altres una rutina temporal i per a una gran part de la població forma part de la llarga llista de propòsits fixats per començar un nou any. Tots els gimnasos i centres esportius del Principat fa anys que complementen les sales de màquines amb una gran varietat d’activitats dirigides que han aconseguit atreure clients de totes les edats i amb interessos diferents, tot i que existeix més visibilitat del gènere femení. Classes de tonificació, body mind, cardiovasculars i coreografiades. Són les principals àrees que es desenvolupen a la majoria dels centres, tot i que cadascun d’ells les treballen des de punts de vista diferents. “Les activitats dirigides són el servei més ben valorat pels socis”, apunta el responsable del Club Esportiu i Wellness Caldea, Rupert Fornell. Des de Caldea, compten amb més de 160 activitats dirigides per setmana. A banda de les activitats d’aigua i les classes d’iniciació al pàdel que els diferencien d’altres centres, també ofereixen activitats socials, com ara sortides amb BTT, a la neu, amb raquetes, i inclús sopars. “Tenim més de 2.000 socis i això és una clara representació de la societat andorrana. El que no tenim, però, són nens, és a dir, no treballem amb el públic familiar”, explica Fornell. El Club esportiu de Caldea dona prioritat a oferir un gran ventall de serveis i no se centra tant en l’especialització. En el cas del gimnàs Fit, però, aposten per un treball més personalitzat. “La filosofia del centre és estar a sobre dels clients, les classes dirigides són amb grups reduïts i el nostre fort és que els podem anar corregint i guiant”, assegura la responsable d’atenció al client del centre, Montse Gil.
Però quin tipus d'activitat està encaixant millor en els gimnasos? Quines són les tendències del sector en aquests moments? La majoria de centres coincideixen. I és que els productes que es resisteixen a passar de moda són els que porten més temps en funcionament. “Amb el cycling se’ns satura la classe. És una activitat molt motivadora per la música i alhora un treball cardiovascular intens. A més, tot el que té a veure amb zumba té molta tirada, sobretot en el públic femení”, asse-nyala el director de l’Urban Gym, Pepe Pomé. Una mica en la línia del que explica el director del Next Fitness Club, Toni Bonsoms, qui afirma que, a banda del cycling i el zumba, les activitats que continuen tenint èxit són el pilates i el ioga. I des del Duplex Sport Club, la instructora de classes dirigides, Judith Ramos, afegeix que una altra de les activitats més reclamades són els entrenaments hits, és a dir, “petits circuits de minuts on es treballen els muscles superiors i inferiors”, comenta.
Pel que fa a les noves apostes del sector, el treball en suspensió anomenat TRX s’ha convertit en una de les classes amb més demanda tant al Fit com a l’Urban Gym. “Mitjançant unes cintes rígides, la persona exercita la potència muscular amb el seu pes corporal. Es treballa a nivell funcional i pots controlar el teu propi cos”, diu el director de l’Urban Gym. Juntament amb el TRX, la boxa és una de les claus de l’èxit del BlocCafè Gym Boulder. Un dels responsables, Josep Maria Martínez, explica que “probablement el motiu és que no cal tenir gaire tècnica per fer-la. A més, les classes de boxa gairebé no es veuen a Andorra i som un dels pocs centres que el practiquem”. També cal destacar, però, el core trainning, que forma part de la graella de les classes dirigides de centres com l’Urban Gym, el Next Fitness Club i el BlocCafè Gym Boulder. Precisament des de l’Urban Gym el qualifiquen de boom. “El core treballa la part central del cos. Busca un equilibri de la musculatura de la fase abdominal i alhora donar consciència de la higiene corporal”, diu Pomé. I no és l’única novetat, ja que des d’aquest mes d’abril una altra de les classes que forma part de les tendències actuals i que s’està implantant a Anyós és el balance mobility, que ajunta totes les gimnàstiques suaus a través de cançons.
OBJECTIUS DIFERENCIATS
Una de les activitats, però, que té molt poca visibilitat als centres esportius són les classes amb nadons i embarassades. En el cas del Next Fitness Club, es posicionen en aquest grup de persones amb classes com ara el ioga per a embarassades, el Ioka Kids and Mindfullness o el Ioga nadons-mares. “És un eix del mercat molt interessant. Hi ha molts nens i dones embarassades i per això nosaltres hem llançat aquest tipus d’oferta”, subratlla Bonsoms. En una mateixa classe hi acudeixen persones amb objectius totalment diferents. Dependrà sempre de la situació personal i dels interessos de cadascú. Segons Pomé, “hi ha des de la persona que es vol posar en forma, qui ve perquè està acostumat a fer esport, qui té un objectiu estètic i vol aprimar-se o qui acudeix al gimnàs per una recomanació mèdica”. A aquests tipus de clients, també s’hi afegeix el “soci alt”, és a dir, ”qui ve a fer amics o vol conèixer nois i noies. Els típics que es passen hores al gimnàs, però no entrenen mai”, reconeix Fornell. Una de les sòcies habituals de l’Urban Gym, Cristina Romero, acudeix només a classes dirigides buscant desfogar-se del dia a dia i evadir-se de la rutina. Romero fa tres anys que va a l’Urban i normalment practica cardio & tono, cardio box o zumba. “Són classes on t’has de coordinar i m’agrada precisament perquè has d’estar centrat en una coreografia i no penses en altres coses”, assegura.
El cert, però, és que cada classe està creada per assolir una sèrie de propòsits i amb unes finalitats concretes. “La classe d’spinning serà per a algú que vulgui suar i treballar amb certes pulsacions i, per exemple, qui únicament es vol aprimar oferirà que faci més cardio”, apunta Montse Gil des del gimnàs Fit. Gresmi Roca és una de les sòcies més antigues del Fit, pràcticament només acudeix al centre per gaudir de les classes dirigides, especialment de l’spinning, i reconeix que és bastant constant a l’hora de fer exercici. “Vinc a fer spinning perquè també practico bicicleta de carretera. El gimnàs és molt familiar i petit, estàs més directe amb el professor i m’agrada fer esport a nivell col·lectiu”, explica Roca. A més, gràcies a la flexibilitat que li ofereix el gimnàs, també s’ho combina amb l’entrenament personal.
Apostant per les quatre àrees, al Next Fitness Club aconsegueixen agafar tot el target de clients: “tant un client que vol un rendiment cap a la resitència, com el que vol un rendiment enfocat a la força, com aquell qui està més dedicat a les classes de reeducació corporal o el públic amb molta energia i motivat pel ball”, apunta Bonsoms. Sigui com sigui, és precisament ara a finals del mes de maig quan les inscripcions als gimnasos registren un increment molt destacable. “Igual que succeeix al gener, en aquesta època, quan arriba el bon temps, comença la famosa operació biquini”, assenyalen des del gimnàs Fit. Des de fa tres mesos, al BlocCafè Gym també s’està produint un creixement del nombre de socis. Un fenomen, però, que no passa al Club Esportiu de Caldea, que ja porten en llista d’espera des del mes de setembre.
RENOVAR PER EVOLUCIONAR
El director de l’Urban Gym, Pep Pomé, fa 15 anys que treballa en el món de l’esport. Els gimnasos fa molts anys que funcionen però és conscient que les tendències a les classes han de ser un fet canviant. “L’activitat dirigida és constant i molt important per a nosaltres, però ens hem d’anar renovant. Si el producte no es renova, al final es desgasta”, reconeix. Un clar exemple són les activitats com el zumba, que ha substituït la batuca o l’aeròbic. “El secret no és més que trobar nous al·licients i tipus de treball”, afegeix. Des del Next Fitness Club també ho tenen molt present. Tot i que el ioga o el pilates són classes que ofereixen des de fa anys, intenten crear diferents nivells dins d’una mateixa activitat per trencar amb la monotonia. “A pilates, per exemple, tenim un nivell intermedi i un nivell avançat i fa relativament poc hem creat el pilates d’iniciació per a la gent que mai ho ha practicat”, diu Bonsoms. En aquest sentit, Bonsoms creu que la responsabilitat de cada centre i de cada coordinador és “procurar que cada activitat sempre tingui un valor afegit”. Un altre factor que prioritzen des del Club esportiu Caldea són els productes de temporada, les activitats temporals que estan en funcionament durant una època de l’any concreta. “En cadascuna de les branques que tenim de tant en tant intentem llançar novetats. Per exemple, aqua gym és una activitat estàndard que estarà sempre i ara hem tret aqua zumba amb la finalitat que la gent ho provi un temps”, manifesta Fornell.
ELS MOTIUS DE L'ÈXIT
Fidelització, dinàmica de treball, diversió i socialització. És la filosofia amb la qual es basen la majoria de gimnasos del país i són els motius als quals atribueixen el valor i l’èxit que des de fa anys estan tenint les classes dirigides. “Si vas al gimnàs, no t’agrada entrenar amb peses i ningú et guia, et costarà fer esport. Però si vas a una classe, ja saps que faràs 50 minuts de bicicleta que passaran volant i que et divertiràs rodejat de gent”, diu Pomé.
La Marta Perotes, abonada de l’Urban Gym, n’és un clar exemple. Ja fa dues dècades que va incloure l’esport a la seva vida i no hi ha dia que no faci alguna de les classes que ofereix el centre, principalment TRX, tonificació o cardio & tono. L’ajuda a oblidar les càrregues personals. “La sala fitness m’avorreix i hi ha moltes màquines que no sé utilitzar. Si no vinc a classes, vaig a córrer, a esquiar o faig bicicleta. Al final es tracta de buscar el teu espai”, assenyala Perotes. A més, aquestes activitats creen inevitablement un lligam i una fidelització per part del client. “Hi ha gent que ve només un dia i una hora concreta per fer spinning amb aquell monitor perquè li agrada el seu entrenament”, afegeix Pomé. No obstant això, és un fenomen que s’ha consolidat i ha esdevingut una de les potes imprescindibles del sector. “Un gimnàs, si no té una bona graella d’activitats dirigides, estarà destinat al fracàs”, conclou Pomé.
LES CLASSES VIRTUALS: UNA AMENAÇA?
La fira Internacional del Fitness, Aerobic i Body building posa el focus en les classes virtuals com a nova tendència en el sector. Existeixen moltes cadenes low cost d’àmbit global que compten amb menys pressupost i únicament ofereixen classes virtuals reduint així els preus i evitant la contractació de monitors. De fet, aquest tipus de centres podrien arribar a valorar YouTube com un element de competència, ja que molta gent evita desplaçar-se fins al gimnàs per fer exercici sense sortir de casa. Segons el responsable del Club Esportiu i Wellness Caldea, Rupert Fornell, “aquest és un tipus de negoci que no es pot tenir als centres d’un segment mitjà alt. No els pots posar als clients només una pantalla, has de tenir als monitors perquè el que busquen és l’assessorament i el caliu humà”. El responsable del Next Fitness Club, Toni Bonsoms defensa la posició de les activitats virtuals, ja que diu que “no hem d’oblidar que és una solució per a aquells que volen fer exercici físic i només poden anar al gimnàs a les quatre de la matinada”.