REPORTATGE DMG

Transport alternatiu

Els patinets elèctrics són un reclam entre el públic adult Molts dels usuaris el fan servir com a un mitjà de transport diari

El patinet elèctric del Valentín Ortiz ja porta fets més de 1.300 quilòmetres en un anyJúlia Trullà

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Veure els patinets elèctrics circulant pels carrers és un fenomen cada cop menys estrany. Una base amb una bateria, dues rodes i un manillar són elements més que suficients per recórrer d’una punta a l’altra el país amb rapidesa i, sobretot, amb comoditat. Els patinets han fet el salt a la quotidianitat i s’han convertit en un mitjà de transport ecològic que, a poc a poc, ha anat guanyant terreny a la bicicleta. Són gairebé les set del vespre i el Juan es passeja amunt i avall amb el seu patinet. Ve des d’Osca per fer diverses compres a la capital. De fet, just fa uns minuts que acaba d’estrenar el patinet que ha comprat en una de les desenes de botigues d’electrònica que hi ha a l’avinguda Meritxell. “No tinc la intenció d’utilitzar-lo cada dia, sinó més aviat el vull tenir per entretenir-me i per a moments puntuals, ja que a més m’ha sortit força bé de preu”, explica l’home de 36 anys. I és que el gran consumidor d’aquest tipus de productes és majoritàriament l’adult d’entre 30 i 50 anys. Tot i que alguns usuaris l’utilitzen simplement per diversió i per ocupar el temps lliure, una part important el fa servir com a un mitjà de transport diari per desplaçar-se d’un punt a un altre. El Valentín Ortiz és resident al Principat i ha tingut dos patinets elèctrics en menys de dos anys. En el seu cas, es tracta més aviat d’una necessitat. “Tinc una lesió a la cama que no em permet caminar bé i penso que el patinet elèctric és el millor aparell per moure’m cada dia”, comenta. Ortiz viu a gairebé dos quilòmetres del seu lloc de treball, i per tant fa al voltant de cinc quilòmetres diaris, tot i que diu que també l’agafa per anar a fer la compra o altres encàrrecs. “Arribo al supermercat amb el patinet a la mà, carrego la motxilla i no molesto ningú. És útil, no contamino ni m’he de preocupar per trobar aparcament”, assegura.

PRODUCTE ESTRELLA

A Andorra els patinets elèctrics han arribat més tard, però estan sent igual de ben rebuts que a la resta dels països veïns. El preu varia molt en funció del model, des dels 150 euros fins als 1.000. La majoria dels venedors els tenen a les seves botigues d’electrònica des de fa dos o tres anys i és ara, des de fa un parell de mesos, que la demanda ha crescut notablement, probablement perquè els preus també han baixat. “Cada cop hi ha més gent interessada que ve i ens demana informació. És un producte que està a la moda”, comenta un dels encarregats del Tiki Shop. Des de la botiga Ultimate Gallery expliquen que les vendes dels patinets elèctrics en els adults són les que més s’han incrementat, tot i que “últimament també estan venint pares a regalar-ho per aniversaris i comunions”, diu el propietari. A la botiga d’electrònica L-Ments són positius i confien que durant el mes de juliol i agost es converteixi en el producte estrella. “No ocupa espai, no requereix documentació ni suposa una despesa excessiva. La majoria de clients el compren per anar a treballar i està funcionant molt bé”, comenta un dels encarregats de l’establiment.

Un dels avantatges més ben valorats pels usuaris és la llarga autonomia que presenta el patinet elèctric. “Puc arribar a fer fins a vint-i-quatre quilòmetres en una sola càrrega i en només tres hores torno a tenir la bateria plena”, assenyala Ortiz. El Juan coincideix que el que més li crida l’atenció és que pugui utilitzar-ho “sense preocupacions durant més de quatre hores”. Això sí, depenent del model, hi ha alguns patinets elèctrics, sobretot aquells de gamma alta, que presenten més novetats, com ara el patinet del Valentín, que pesa al voltant de 15 quilos i que a vegades li ha arribat a suposar un problema de comoditat. Ortiz, però, reconeix que “és l’única cosa negativa que hi veu”.

MANCA DE NORMATIVES

La pregunta del milió és si existeix cap normativa específica que reguli la cor­recta circulació d’aquests aparells amb motor. Fins al moment, l’únic marc legal és la Llei del codi de la circulació d’Andorra. Una llei que prohibeix rigorosament l’ús de patins, monopatins o vehicles similars a tota la via pública. Alhora, però, l’article contempla la possibilitat que els aparells puguin circular per aquells car­rils que estiguin destinats a ells, és a dir, els coneguts com a carrils bici, o pel costat dret de la calçada, i sense envair les voreres.

La realitat és que la presència d’aquests vehicles autònoms està anant a l’alça i això converteix en prioritat la modificació o la creació d’una nova normativa clara, amb l’objectiu de posar ordre a la via pública de manera definitiva, aconseguir que els usuaris estiguin informats i, per tant, puguin ser prudents i actuar en conseqüència, a més d’evitar qualsevol problemàtica pel que fa a la convivència amb la resta dels vianants i de mitjans de transport tradicionals. “Considero que si tot el món en fes un bon ús i es comportés cívicament, no caldrien normatives”, lamenta Ortiz. Més que una joguina o una moda passatgera, probablement és un fenomen que ha arribat per quedar-se i que, per tant, amb el temps també serà imprescindible regular-ho.

El model infantil: 'hoverboard'

Els patinets elèctrics dirigits al públic infantil porten el nom d’Hoverboard, uns petits aparells que funcionen amb una bateria recarregable, dues rodes i una plataforma. Tot i que encara es troben als aparadors, la majoria de venedors reconeixen que fa un parell d’anys van ser un ‘boom’, però recentment la demanda ha baixat.

Els usuaris dels patinets elèctrics valoren positivament la seva llarga autonomia

A la botiga L-Ments fa tres anys que en venen i confien que durant l'estiu es converteixi en el producte estrella

tracking