Aquesta setmana

Gas des de petits

Els campus de motociclisme són un dels reclams en auge pels joves aficionats Els professionals ensenyen noves tècniques, seguretat i mecànica

Gas des de petitsCircuit Andorra

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

No importa que hi hagi una temperatura de més de 25 graus centígrads. Amb només 14 anys l'Alejo Ruiz López, com els altres companys, s'enfunda un vestit de proteccions, els guants, les botes i el casc. Puja a la moto i comença a donar voltes pel Circuit Andorra, al Pas de la Casa, sempre atent a les indicacions de l'instructor Ferran Casas. "Abans havia fet motocròs, així que fer una nova modalitat és com començar de zero. Estic aprenent molt en poc temps i m'ho estic passant molt bé" comenta. Al seu costat hi ha Ivan Soria, un jove espanyol que també sent aquesta passió. "M'agrada molt pujar els revolts per les muntanyes, traçar-los, i sobretot veure la MotoGP", detalla. Els dos pilots participen en un dels nous campus que el país ha acollit per fomentar la pràctica del motociclisme entre els més joves: El CampRialp, una opció per a infants i adolescents d'entre 8 i 16 anys que combina l'esport i les classes d'idiomes, com l'anglès. "Tenim tres tipus de motos diferents que utilitzem depenent del nivell del nen. Des d'aquells que són principiants i que mai l'han agafat fins als que en saben més i busquen velocitat, tocar amb el genoll a terra, anar ràpid i aprendre tècniques i com traçarels revolts" explica el pilot Ferran Casas. L'increment de l'afició dels joves pel motociclisme ha fet que enguany s'hagin inaugurat diversos campaments en aquest àmbit. A banda de ser una bona opció perquè els menuts de casa passin l'estiu amb diversió i es relacionin socialment, una de les motivacions que els inciten a participar-hi és que esdevenen una oportunitat d'or per a conèixer pilots d'elit, que moltes vegades són ídols per als joves motociclistes. Un exemple d'aquesta participació ha estat la del trialer i 26 vegades campió del món Toni Bou, que ha format part de la primera edició del Trial Summer Camp, una iniciativa impulsada per la Federació Motociclista d'Andorra que durant una setmana ha reunit un total d'11 petits amants d'aquesta modalitat de motociclisme d'entre 8 i 18 anys a Sant Julià de Lòria. "Allò que més m'ha agradat és estar en contacte amb l'elit del trial, poder aprendre amb ells i que et tractin amb molta naturalitat, com si ens coneguéssim de sempre", explica Pere Aché, trialer de l'equip de tecnificació de la FMA i participant del campus. A diferència d'altres joves pilots que han participat en el Trial Summer Camp, ell no és un debutant. La primera vegada que va agafar una moto va ser amb cinc anys, i ara, amb 16, ja és una de les joves promeses andorranes del trial. Tot i que assegura que de petit no tenia pensat competir, quan "em vaig fer gran em va entrar el cuquet de competir". Ara participa en campionats tan importants com el d'Andorra, el de Catalunya i el d'Espanya, tot i que aquest any "no puc fer-lo a causa de la cilindrada i la convalidació amb l'edat" explica. Tot i així, comenta que la motivació és una de les claus per seguir endavant i que el dia que no s’ho passi bé sobre la moto serà el moment “de deixar el món de la competició”.

Molts joves pilots comencen a rodar de petits gràcies a l'afició i la passió que els transmeten els seus progenitors. "Vaig iniciar-m’hi amb set anys. Al meu pare li agradaven molt les motos però mai n'havia agafat cap, ni jo tampoc. Així que vam començar plegats a introduir-nos en el món del motociclisme des de zero, fent cursets i competicions" recorda Oriol Pi, pilot de 19 anys. Tot i així hi ha casos on són els mateixos nanos qui s'interessen pel motociclisme. "En el campament ens hem trobat de tot. Hi ha nens i nenes que volen utilitzar la moto com a mitjà de transport i volen aprendre’n, però reconeixen que no els agrada prou per dedicar-s'hi o per anar a un circuit" explica Casas. Tanmateix, d'altres s'animen en veure com aprenen altres infants amb motocicletes elèctriques per la plaça de la Germandat i és que l'increment de la pràctica i de les proves que s'organitzen al país incentiven molts d'ells. "Fora del món de les competicions, tant des de la federació com des de diversos Motoclubs afiliats, s'estan realitzant i promocionant diferents activitats relacionades amb el motociclisme que fomenten aquesta afició" argumenta Natàlia Gallego, presidenta de la Federació Motociclista d'Andorra. Des de l'organització, un dels punts més importants que s'està treballant en aquest àmbit és el foment de l'esport base, que es basa en cursos d'iniciació i perfeccionament del trial, tècnica que permet fer el pas a alguna altra modalitat. "És un esport que treballa les escales de valors i que permet desenvolupar moltes habilitats com la concentració, la tècnica, la companyonia i el treball en equip" comenta Pi.

NO NOMÉS RODES

A part de participar en competicions de trial, l'Oriol també treballa com a monitor d'una trentena de petits pilots, que fins i tot s'inicien amb només tres anys. "La base és que sàpiguen muntar en bicicleta", explica Pi. L'educació, el respecte, el treball en equip i la conscienciació de no fer un mal ús quan s'està sobre la motocicleta són alguns dels conceptes on més incisió es fa en l'ensenyament del motociclisme. "Ho has de fer d'una forma que sigui segura, que no hagis de tornar enrere, que allò que assoleixen al principi ho facin de veritat i els serveixi per a la resta, i que a més s'ho passin bé", detalla Casas. Una feina que afirma que no és tan fàcil però que es va perfeccionant amb el temps.

I és que fer motociclisme no és només pujar-se a una moto i rodar per un circuit. Els avantatges que comporta per als nens són més que favorables, ja que es diverteixen, tenen la sensació de ser més grans i aprenen a interaccionar i respectar l'entorn a través del contacte, per exemple, amb la natura. "Des de ben petits se'ls fa entendre que la muntanya és de tots i hem d'aprendre a respectar-la, sigui en moto, a peu o en bicicleta, i els serveix per aprendre com adaptar-se a les condicions meteorològiques amb les quals es troben durant els entrenaments" explica Natàlia Gallego. Els campaments d'estiu de motociclisme, per exemple, també fomenten que aquests joves pilots, amb o sense experiència, comencin a introduir-se en una preparació física, mental, teòrica i pràctica que resulta essencial per poder evolucionar en el món del motor. "A nivell psicomotriu els va molt bé perquè han de combinar molts moviments a la vegada i han de recordar, estar concentrats i estudiar els revolts, perquè cadascun d’ells s'ha de fer de manera diferent. Estan evolucionant mentalment tot el dia" argumenta Casas. Tant Pere Arché com Oriol Pi saben la importància que té la preparació física en el món del motociclisme. "Crec que el més important és passar moltes hores entrenant-se amb la moto per la muntanya i anar assolint reptes que t'havies proposat i que abans no eres capaç de fer. El gimnàs és un complement", comenta Pi. "Inclús en el Trial Summer Camp hem fet Akroyoga per tenir un equilibri i benestar que ajuda quan estàs sobre la moto" explica Arché. Des de l'equip de tecnificació de trial de la FMA també ho tenen clar. "Fan tres entrenaments setmanals tant en moto de trial com físics (al gimnàs, la muntanya, etcètera)", comenta Alba Villegas, entrenadora de l'equip de tecnificació de la FMA.

Al tractar-se d'una màquina és imprescindible que els pilots sàpiguen solucionar certs errors i problemes, així com les reaccions que pot tenir la motocicleta. "Al campus, per exemple, treballem la mecànica, el funcionament i com tenir-la sempre a punt" detalla Aché. Nens d'entre sis i vuit anys que mai havien agafat una moto també han après nocions bàsiques de mecànica durant el campus que el pilot d'enduro i raids, Cristian España, està duent a terme durant aquest estiu de manera puntual al Prat del Roure. "Ara sé muntar en moto i el que és una pastilla de fre i per a què serveix, els discos, com funciona el motor. És més difícil del que sembla però de mica en mica vas avançant", comenta el Lluís, de només set anys.

La seguretat també és un element clau en la pràctica d'aquest esport, ja que comporta una certa perillositat. "Els joves han de prestar la màxima atenció als entrenadors i a ells mateixos per poder aprendre i evolucionar amb la moto de forma correcta", detalla Villegas. Els petits pilots van amb els vestits plens de proteccions i, fins i tot, els trialers compten amb dispositius "d'home a l'aigua" per assegurar la màxima alerta en qualsevol mena de risc. Tot i així, alguns pares que no són aficionats al motociclisme i porten els fills als campaments perquè a aquests els fa il·lusió, pateixen una miqueta, encara que saben que el petit pilot està en bones mans. "Alguna vegada m'he trobat algun pare o mare patidor, però al tractar-se d'un campament internacional no tenim contacte directe amb ells" comenta Casas. Un fet que recalca com a positiu perquè el treball amb els nens "és molt més fàcil, ja que els fas més teus, i els pots redirigir una mica" diu.

UN “FINS L’ANY QUE VE”

Un dels punts en comú que han observat tots els campus de motociclisme que s’han iniciat al país aquest estiu ha estat la bona acollida per part del públic. “El darrer dia els nens no volien tornar cap a casa. Estaven cansats però encantats. Tothom es va acomiadar dient ‘Fins l’any que ve!’“ relata Laia Clascà, monitora i coordindora del Trial Summer Camp. Per aquest motiu, tots els organitzadors tenen l’esperança que el nombre de participants augmentarà de cara a l’any vinent. “No són les típiques colònies, són més obertes. Amb les motos ens hem posat en marxa aquest any i la veritat és que estem molt contents amb els resultats”, comenta Àlex Bercianos, director del Circuit d’Andorra.

Els campus d’estiu de motociclisme han demostrat que diversió i afició es poden unir en un mateix bloc, on es pot conèixer gent de tot el món i és possible complir somnis com treballar amb professionals de renom internacional. Poden ser una oportunitat per a més d’un petit pilot que ara no té experiència i que en el futur, serà una estrella del món del motociclisme.

Gas des de petits

Gas des de petits

tracking