Televisió

Un any atípic (i II)

La indústria va tancar acords ‘in extremis’ amb guionistes i actors, fet que ha permès salvar la temporada. Amb tot, moltes produccions s’han vist afectades.

Un any atípic (i II)

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

A conseqüència de les vagues, les cadenes de televisió es van veure obligades a reposar programes, prestigiosos premis com els Emmy van haver d’ajornar-se fins a 2024 i esperades produccions, com l’última temporada de la sèrie Stranger Things o les noves versions de Mission: Impossible i Gladiator van posar el fre.

Amb tot, la necessitat de salvar la transcendental temporada de Nadal a la cartellera dels EUA va propiciar l’entesa, primer entre l’AMPTP i la WGA, que va abandonar la vaga el passat 27 de setembre amb augments significatius en les seves prestacions. Gairebé un mes i mig després, els actors van aconseguir un acord amb els estudis que va ser ratificat el 5 de desembre.

El nou document inclou un augment salarial de fins al 14,5% en els pròxims tres anys i una clàusula “raonablement específica” que permetrà als actors decidir si consenten que les seves escenes serveixin per entrenar una IA que pugui replicar-los digitalment. També es va acceptar un pagament afegit per a les produccions d’èxit en les plataformes, és a dir, aquelles que sumin durant els primers tres mesos al seu país d’origen un total de visualitzacions equivalent al 20% dels abonats nacionals del servei de streaming en qüestió.

L’estrena cinematogràfica que ha alleujat part de les pèrdues per les vagues de Hollywood ha estat Barbie, la versió de Greta Gerwig sobre la nina de Mattel en la vida real, que ha superat els 1.400 milions de facturació en la taquilla internacional, esperonada per les aparicions estel·lars de Margot Robbie i Ryan Gosling. Després de revelar-se les nominacions de premis com els Globus d’Or o els Critics Choice, Barbie es perfila ja com un dels fenòmens de l’any per a una temporada de premis que mirarà de reflectir un ambient de normalitat en un sector canviant.

I és que, segons l’agència Moody’s, els nous convenis col·lectius costaran entre 450 i 600 milions de dòlars extra als grans estudis, que estan optant ja per una reducció de la despesa en creació de nous continguts i per rodar històries amb atractiu global. Conglomerats com Disney han comunicat que el 2024 invertiran 2.000 milions menys en noves produccions, mentre plataformes com Netflix ja enregistren el 69% del seu catàleg més enllà de les fronteres dels Estats Units.

tracking