“Els hotelers no es queixen perquè sí, no saben què fer”
la primera escola d’hostaleria del país ho té quasi tot a punt per obrir portes al setembre des de l’edifici cubik d’encamp, ara en obres. formarà fins a 30 alumnes en direcció hotelera.
Més enllà del bàtxelor en direcció hotelera, Roser Daban planteja la possibilitat d’implicar-se en la formació de treballadors de l’hoteleria, una demanda que els estan fent des del sector.
El país comptarà amb una nova escola d’hostaleria al setembre. Per què de la mà d’un grup francès com Vatel? Perquè és una de les millors escoles d’hostaleria que hi ha al món. Compta amb 30 centres a tot el planeta que ofereixen el mateix programa que és el bàtxelor, que funciona molt bé. Tots els alumnes troben feina sense problema i, a més, tothom en el sector hoteler coneix Vatel.
Com s’aconsegueix això?Primer perquè els alumnes fan pràctiques des del primer curs, i els és molt més fàcil per entendre la teoria. Després perquè el cent per cent de professors són professionals del sector. Tu imagina’t un director de banca comercial fent-te una classe de finances i un director d’hotel una classe de gestió.
Amb quants professors comptaran?Amb uns catorze. Encara no podem dir noms, però tots ells són càrrecs d’alta direcció d’hotels, empreses privades, públiques, banca, restaurants...
Hi haurà estudiants de fora?Aquest any no crec que tinguem gaire varietat de nacionalitats diferents. Esperem alumnat d’aquí i de Catalunya, però després tot això anirà minvant i s’equilibrarà. A la promoció de Madrid, dels 30, 17 són estrangers.
A dia d’avui quantes persones s’han interessat per estudiar aquí?Moltíssims. Al saló de l’ensenyament n’hem tingut 200, dels quals 70 són de segon de batxillerat. Al fòrum en vam tenir uns 20 i hi ha escoles que també ens han contactat.
Però quantes matriculacions hi ha confirmades?Algunes, però encara no els ho hem comunicat. També hem parlat amb pares, que al final són els que han de pagar.
Quants alumnes esperen tenir el primer curs?Tenim un màxim de 30 places, però jo n’espero unes 20 o 25.
És habitual que un jove de 18 anys que encara no ha treballat mai ja pensi a ser director d’un establiment?Quan els expliques que tindran l’oportunitat de viatjar molt, que podran aprendre i millorar llengües, que podran liderar i dirigir equips, organitzar, anticipar-se amb coses i moure’s, sí. Tot això els agrada molt.
Però d’entrada no ho saben.És veritat, se’ls ha d’explicar que seran molt polivalents i que tocaran totes les matèries. Un alumne nostre no només podrà fer direcció hotelera, podrà anar a un parc d’atraccions, a Vallnord, Grandvalira, Naturlandia o a un hospital. Tindrà les eines per poder dirigr qualsevol tipus d’establiment d’aquest estil.
Sorprèn que algú faci una carrera i ja pugui exercir com a director sense haver passat abans per totes les figures.És que hi passarà.
Però només durant la carrera...Les pràctiques que faran seran en l’àmbit laboral. Hauran de rentar plats, netejar habitacions, treballar a la cuina i al restaurant... Ho hauran de veure tot. No podran ser directament un director d’hotel, sortiran podent tenir un càrrec intermedi.
Quant a client, la de director és una figura invisible. No és com un cambrer o un cuiner.És veritat, hi ha una altra percepció de l’hostaleria que ha anat millorant ara i sobretot gràcies a programes com Masterchef i altres de cuina. Han ajudat moltíssim, sobretot a la part de la cuina. Ara aniria bé que n’hi hagués un de director d’hotel, seria fantàstic.
Falta obrir portes?Trobo que sí. Són feines molt dures, de moltes hores, amb salaris que quan comences no són gaire elevats i en què t’has de guanyar molt que et reconeguin. A?més, quan tu vas a un lloc i et serveixen malament ja no dónes importància a aquest tipus de treball. Hi ha la percepció que quan formes un empleat és un cost, però en realitat és una inversió. Si pagues bé l’empleat a la llarga hi surts guanyant. Ara els hotelers se n’estan adonant i intenten remunerar-los més. Hi ha una lluita feroç per tenir bon personal.
Manca dignificació?Totalment. Però de vegades vols estar a l’altura i és impossible perquè falta moltíssima formació, personal qualificat.
Hi ha un buit formatiu en hostaleria?I tant, només cal veure els neguits del sector. Dels propietaris, els directors d’hotels i restaurants... Veus que intenten millorar però no poden, arriben on arriben i tot i així, sempre hi ha alguna queixa d’un client.
Hi ha desesperació?Jo penso que sí. Sobretot en els hotelers de temporada, on encara és més complicat. I ja fa anys que passa, no és cosa d’ara.
Ara per ara quines opcions formatives hi ha?Que els càrrecs intermedis formin els empleats de baix.
I ara arriben dues escoles a la vegada. Vatel i el Centre Superior d’Hostaleria del Mediterrani.A?mi m’interessa que vinguin. No només perquè Vatel pot recuperar aquests alumnes, sinó per la necessitat que hi ha al país. Tot el que es faci per donar millor servei, millor que millor.
El sector ha vist en vostès una sortida esperançadora?Molts hotelers ens estan demanant que els ajudem a formar els treballadors. Properament enviarem un qüestionari als hotelers per conèixer els seus neguits i potser ens plantejarem impulsar alguna formació per a treblladors perquè ens ho estan demanant moltíssim. Realment hi ha una voluntat molt gran de millorar i no es queixen per queixar-se, sinó perquè no saben què més fer. Hem parlat amb moltíssims establiments i ens hem trobat que molts volen agafar alumnes en pràctiques.
Serien cursos més curts i sectorials?Sí, exacte, seria una opció que ens podríem plantejar. Fer cursos per a cada camp. Una formació curta els aniria molt bé.