David Palmitjavila
“Unificar els agents de circulació no vol dir delegar la competència”
Palmitjavila exposa que el comú comença una nova etapa on podrà fer front a inversions sense deixar de reduir endeutament per no deixar càrregues de futur, en declaracions a COPE Andorra-AD Ràdio.
En quins projectes treballa el comú de Canillo?
Durant els últims quatre anys la situació financera del comú de Canillo no era per fer grans projectes i ara hem redreçat el balanç econòmic i això permet encarar el futur amb noves perspectives que de manera immediata al dia a dia dels ciutadans es vegi una parròquia més ordenada, més arreglada, amb uns projectes d’embelliment, de separació d’aigües i per cobrir la falta d’aparcament que hi ha a Soldeu, a Ransol i al Tarter.
S’ha definit el marc pressupostari, la inversió és d’uns 3,7 milions l’any, són molts diners?
És bastant estable, estarà entre 12 i 15 milions. D’embelliment hi ha partides cares que pugen molt i no es veuen, com el clavegueram. Falta la part antiga i hi ha un projecte d’embelliment del casc antic i aprofitant-lo es farà la separativa i el soterrament de cables. Ara es fa una prova pilot perquè la gent pugui opinar si el tractament del paviment i com s’executen les coses agrada i anar-lo acabant per fer-lo en quatre fases. Es tractaria de tenir-lo al final de la legislatura.
Estan fent el mirador del Roc del Quer que és un projecte molt visible.
Durant el juny podria estar en funcionament. És una idea espectacular perquè no és només el mirador, també la ruta interactiva i és posar Canillo al mapa una vegada més, no només amb l’esquí. Quan valores l’espectacularitat del que fas i l’impacte que té i la mediatització que es pot fer al final els comptes surten perquè serà un atractiu turístic de Canillo i dels Pirineus, perquè miradors amb 500 metres de caiguda no n’hi ha cap. Gairebé s’està promocionant sol i hi ha revistes de turisme que s’hi estan interessant. S’ha de fer amb seny perquè no tinguem un boom d’afluència per la difusió que fem. Als llocs on han posat miradors com aquests el balanç ha sigut molt positiu pel volum de gent que ve només per allò i després fa vida al voltant.
Hi ha algun altre projecte d’aquest tipus que llueixi?
D’espectacular no en tenim cap i centrarem molt els esforços en la Copa del Món del 2019 que no és només esquí, és un pas més per situar Canillo i Andorra al mapa mundial. Estarem als ulls del món durant quatre dies, bàsicament dels mitjans televisius que estan a la Copa i acaben fent reportatges de la zona i això és una promoció important del país i hem de donar una imatge bona no només d’organització, de mobilitat, de serveis, de tot i això s’ha de treballar.
Quina és la previsió d’endeutament per al final del mandat?
Vam començar amb un 210% vam acabar amb un 99, és a dir, hem hagut de fer els deures i si tot va bé tot i haver augmentat la inversió d’1 milió a 3’5 hauríem d’acabar amb uns 2 que representen un 20% d’endeutament del comú, diria que unes finances sanejades. És una manera d’enfocar les coses si entenem que l’administració, no només la comunal, també el Govern ha d’estar endeutat per funcionar que al final ho paguem tots. Nosaltres tenim la visió que la cosa pública ha de funcionar, hem de donar servei i fer inversió però això no vol dir que haguem d’hipotecar els següents.
Esperen recuperar ingressos amb els embargaments que arribaran de la Batllia?
No estem parlant d’un volum gaire gros. Sempre des del comú s’ha provat abans d’enviar algú per un impagament a la Batllia que ho pagui fraccionat en 10 vegades, en situacions molt excepcionals i molt puntuals perquè és una situació molt complicada arribar a la Batllia. Per a la persona perquè queda marcada i perquè el comú potser no cobra o ho cobra en 3 anys.
Hi haurà cos únic d’agents de circulació, Andorra la Vella va dir que ells no hi seran?
No sé si es farà o no, la tendència és aquesta. Ara s’està treballant la llei i estem mirant els criteris de modificació del que hi hauria d’haver. Un cos únic ja ho és ara en certa manera perquè ja tenim uns criteris d’entrada i de formació que són els mateixos. El que està clar és que ara quan necessitem gent d’un lloc a un altre per esdeveniments especials ja es fa aquesta mobilitat. Ara per a la Ultra Trail Canillo no té prou agents, amb el Tour Escaldes no tindrà suficients agents i se n’hi enviaran. La mobilitat ja es fa i hem d’acabar d’afinar-ho, hem de veure que això quadri amb les graelles d’activitats dels comuns. No és el mateix tenir 10 agents com nosaltres que 100.
Per què creu que hi ha reticències d’Andorra la Vella?
Potser es pensa que el servei de circulació no dependrà del comú i no és així, es busquen criteris homogenis tot i ser conscients que les necessitats són diferents, per exemple la del Pas de la Casa a l’hivern no és la mateixa que la de Sant Julià, la realitat és diferent i la formació no és la mateixa, hi haurà d’haver troncs comuns i després especialització. S’ha aconseguit que els criteris de selecció siguin els mateixos, que la formació inicial sigui la mateixa i ara s’està treballant a fer formacions que siguin d’interès per a tots. Unificar no vol dir delegar la competència.
La mobilitat d’urbans ha de ser més que puntual?
Hi ha comuns que pensen que sí i d’altres que no. A Canillo no tenim aquesta necessitat i ens trobem en una posició més neutral.
Veu possible la mobilitat de personal entre comuns?
Hi ha diferències en la manera de treballar i en les condicions i si tens una situació com a Canillo que sempre ha volgut tenir contenció en la despesa i en la massa salarial i arriba un treballador d’una altra parròquia que cobra bastant més per fer la mateixa feina dius, l’assumim o no, o per canviar t’has de rebaixar el salari. Ara ja funciona la figura de la comissió de serveis per moure’t d’un departament a un altre en casos molt específics i l’altra mobilitat és un tema més de reflexió general, no només entre els comuns.