Matthew Gentzkow
“Necessitem els mitjans locals”
És catedràtic de la Universitat d’Stanford (Estats Units) i la seva recerca s’ha centrat en la polarització del llenguatge a la política i en l’anàlisi dels mitjans de comunicació. Ahir va rebre el premi Calvó Armengol.
Com sobreviuran els mitjans amb el descens de la publicitat sense perdre qualitat?
Som en un moment d’incertesa i transició. S’ha vist que els models tradicionals de negoci ja no funcionen, i a la vegada hi ha molta innovació i noves maneres de vendre publicitat. El nombre de periodistes baixa i els mitjans s’encongeixen, però no és clar que això impliqui menys qualitat.
Per què?
Perquè les millores tecnològiques permeten complementar i elaborar millors continguts. Sóc optimista, però és evident que farà mal als ingressos dels mitjans convencionals.
Els grans mitjans desapareixeran?
No. Però sí que hi pot haver canvis importants pel que fa als mitjans locals. Però els necessitem perquè no hi ha altra manera de portar les informacions properes a la porta de casa dels ciutadans.
Però és més car que Internet.
És clar. Però els costos són prou baixos per mantenir-los uns anys més, encara que la tendència en l’àmbit global sigui decreixent.
Més competitivitat vol dir menys manipulació?
Vol dir més de tot. També més extremisme, en totes les direccions.
A Internet, titulars més cridaners són més visites i, per tant, més beneficis.
Com s’ho faran els mitjans seriosos per atreure lectors?
Les nostres investigacions ens diuen que és estrany trobar internautes que només mirin els extrems. La majoria d’aquests individus també van molt als mitjans del centre. No perquè vulguin pluralitat d’informació sinó perquè simplement miren moltes notícies.