Alfonso Torreño
“Estem fent del Pas un peu de pistes del millor a Europa”
El director comercial i de màrqueting de Grandvalira destaca l’esforç per atreure més que grups de joves al poble i que s’ha apujat un 30% el preu als intermediaris perquè no es facin “barrabassades” amb l’oferta dels paquets
Grandvalira comença el mes més fort de l’hivern amb molt bones expectatives d’afluència, més despesa dels clients i l’objectiu de seguir millorant l’oferta, en particular al Pas, per atreure nous esquiadors, segons comenta Alfonso Torreño a COPE Andorra-AD Ràdio.
Com està anant la temporada, quina és l’afluència?
Estem molt bé, en la línia de l’any passat, que va ser una temporada rècord, i estem consolidant aquell client malgrat que l’inici de temporada ha sigut una mica complicat per falta de neu. Estem al voltant d’uns 400.000 esquiadors, una miqueta més, i ara ve la part grossa del febrer, març i Setmana Santa, que acabaran de completar la temporada.
Millora el resultat de l’estació, hi ha més despesa de client?
Estem notant un ambient bo en les consumicions. Hem millorat molt l’oferta complementària en restauració, activitats i escola i tot fa que el client estigui gastant una mica més que fa tres o quatre anys. Hem notat un increment de la despesa mitjana que cada any va progressant i estem molt tranquils, molt contents i ens dona peu a poder invertir més en oferta complementària. En resultats, estem per sobre de l’any passat, però quan estàs a mitjans de temporada és una mica difícil fer previsions.
L’accés des de França s’ha tallat ja aquest hivern, com ha afectat?
L’any passat no van tancar cap dia i aquest ja en portem dos, i a més vam haver de tancar l’estació, i afecta perquè va ser un diumenge i un dilluns. Tranquil·lament podem estar parlant d’uns 30.000 esquiadors que deixen d’esquiar a casa nostra. Crec que ho hem compensat bé i que la situació era complicada realment. És un maldecap més, però la realitat és que tampoc no podem fer més quan hi ha talls, sinó informar el client i que tingui rutes alternatives i que pugui venir a esquiar i tornar un altre dia.
Al Pas s’han concentrat darrerament les inversions, està responent el client?
Sí, el Pas per a nosaltres és una aposta estratègica i un dels punts d’entrada de gent més importants, i ja tocava fer inversions per modernitzar i ampliar l’oferta, i s’està valorant molt positivament. La part que ja va començar l’any passat de la zona de les Abelletes de debutants està sent un èxit espectacular perquè molta gent debutant està trobant una oferta molt àmplia i de cara a l’escola s’està notant. A més, tota l’oferta d’après ski que vam començar després de Nadal està funcionant bé i fa atractiva una franja horària que teníem, des que tanquem l’estació fins a les vuit-nou de la nit donem una oferta molt interessant sobretot per al públic més jove.
L’oferta al Pas acompanya al que fa l’estació? Perquè sempre hi ha queixes que s’identifica massa el Pas amb ‘low cost’.
Hi ha una part històrica de clientela jove, de grups, per l’oferta hotelera que hi havia i encara es manté, però s’està fent un esforç per donar oferta a una clientela, ja no de poder adquisitiu més alt, sinó una altra tipologia de viatge. No és igual un grup de 30 universitaris que busquen sortir de festa que portar famílies, grups de parelles o tres quatre persones i aquesta oferta cada vegada s’està donant més. Hi ha projectes per millorar l’oferta hotelera i fer hotels més exclusius i crec que anirem arribant. El que estem fent a l’estació és que el client pugui trobar un peu de pistes del millor a Europa, que la façana de l’estació sigui espectacular, i després l’oferta anirà acompanyant. El client es va retroalimentant, en tenim molt de la Cerdanya que entra pel Pas i cada vegada es plantejarà més venir allà i no només grups.
Les inversions van al ritme desitjat, encara hi ha desacord entre Saetde i el comú?
Aquest any i el passat hem anat al ritme que teníem proposat. Òbviament la relació no és perfecta, però és molt fluida i anem veient la gent del Pas, nosaltres que tenim una joia que hem de cuidar i apostar per ella i les inversions s’aniran fent.
No perillarà la inversió perquè Saetde i el comú no siguin capaços de posar-se d’acord?
No, tots tenim un objectiu comú. Si l’estació deixa de fer repercutirà directament al Pas i tots ens haurem de posar d’acord. Crec que hi ha un moviment al voltant del Pas, també amb el que va comentar el ministre, hi ha moltes idees per dotar el Pas del que és, un punt estratègic en l’entrada de turistes a Andorra.
Seria interessant que es faci l’‘outlet’ de marques de nivell mitjà que proposa el Govern?
Tampoc hem entrat massa en això, crec que és un projecte que ben explicat pot tenir sentit perquè crec que tothom es va agafar massa al concepte low cost i crec que ningú vol que sigui això, volem que sigui un concepte atractiu de cara al turista. A tots ens agradaria ser a Chamonix i portar un client de molt alt nivell, però hi ha una realitat i aquesta transformació l’has de fer a poc a poc, i si hi ha projectes que poden dotar el Pas d’un client de classe mitjana, mitjana-alta, per què no? Crec que pot ser interessant, s’ha de veure una mica més el projecte i com es pot treballar.
Els hotelers es queixaven que el forfet per a grups és molt barat i permet a l’operador turístic tirar el preu de l’allotjament.
Estem intentant ser bastant estrictes i portem quatre anys amb una apujada de preus molt sensible, per sobre del 30% a l’intermediari per regular el producte i l’oferta que es dona i que no es facin barrabassades amb els preus i els paquets. S’estan fent passos molt interessants en la línia de la progressió dels ingressos que té Grandvalira, perquè al final el forfet és el que ens dona de menjar, i si tenim un forfet molt barat, per molt que tinguem molta gent no surten els números, i som una empresa que intentem ser rendibles per als accionistes i que es pugui portar a terme el projecte d’inversions dels últims anys.
Es podrà anar incrementant el preu per als grups?
Quan parlem de grups ja no és únicament el forfet, també hi ha l’allotjament i tota l’oferta al voltant i aquí sí que hi ha una cosa clara, que si el preu és sensiblement més car que la resta de destinacions el grup no ve perquè es valora molt el preu i tothom s’ha d’ajustar una mica més. A partir d’aquí encara tenim marge per anar pujant, i el que hem d’oferir a aquests grups és servei. No pot ser que en una habitació de 4 n’hi hagi 6, llavors no li pots demanar que pagui molt més. És un treball de tots plegats, però puc dir que el nivell dels grups i el retorn que té l’estació pels grups és molt més alt que fa tres-quatre anys, perquè estem apujant els preus i és un producte molt difícil de treballar.
Què representa en la balança de clients els grups?
Un 10%, no és la part més grossa i es concentren ara al gener i al final de temporada, la resta és client individual. És molt volum perquè està concentrat en quatre setmanes concretes, però dins del total de la temporada queda bastant diluït.