Susagna Venable

“No pots apujar els sous perquè la xifra de negoci no t'ho permet”

Els comerciants asseguren que el sector no dona per pagar més i lamenten les dificultats per trobar personal qualificat, fet que repercuteix en el servei que donen al client

“No pots apujar els sous perquè la xifra de negoci no t'ho permet”Fernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El comerç no es recupera al nivell d’altres sectors i això impedeix millorar les condicions als empleats i fins i tot reinvertir per millorar els negocis, que són conscients que han de ser més atractius per vendre, segons exposa a COPE Andorra-AD Ràdio.

El comerç està en el pitjor mes per xifra de negoci?

Un dels pitjors mesos, estem passant un mes molt complicat.

La temporada turística ha estat molt bona, rècord a les estacions, d’ocupació als hotels, però el comerç sempre acaba dient que no ha anat tan bé.

Hi ha hagut molta afluència i molta gent al carrer i els hotelers poden estar contents si no m’equivoco, i els restauradors, també. Però no s’ha traduït tota l’afluència en el nivell de compres i ens pensàvem que n’hi hauria una mica més, però entenem que hi ha molta oferta.

La sensació que donen és que el comerç sempre es queixa?

Pot ser, però és que no anem al ritme dels altres, malauradament és així. Si ho comparem amb anys anteriors no és la mateixa balança i així com els altres estan pujant nosaltres no veiem que pugem al mateix ritme.

Quines són les xifres actuals?

Hem estat a un 50% del que fèiem abans de la crisi. Ens hem recuperat una mica però no és fantàstic. Tornar al que era sabem que no es produirà, però si els altres es recuperen a passos més grans també ens agradaria a nosaltres. Els hotels omplen i apugen el preu de l’habitació i nosaltres no som capaços d’apujar el marge i de vendre més.

Fan autocrítica, per què el comerç no és capaç d’atreure la gent que passeja pel carrer?

La gent a casa seva té de tot i malauradament no sempre oferim un producte diferent que faci que la gent vingui a Andorra perquè només ho trobarà aquí. Amb el preu evidentment ja no podem competir perquè hi ha marques que t’obliguen a marcar el mateix que a Espanya, França o qualsevol altre lloc d’Europa, per aquí no podem competir, però sí en productes diferenciats i de qualitat. Aleshores també has de treure les ganes de comprador amb els aparadors, amb el teu producte, com el tinguis exposat, amb l’amabilitat de la persona, i hem de treballar-ho més, evidentment.

Hi ha botigues que s’han modernitzat molt però n’hi ha que estan com als anys noranta.

Sí, hi ha gent que veu una mica més enllà i veu que l’oportunitat de créixer és canviar una mica la filosofia del negoci, i hi ha gent ancorada al passat que es pensa que la gent vindrà a cabassos i només haurà de vendre. Avui s’ha de saber vendre i incentivar a l’hora de vendre perquè a casa seva tenen molt de tot i hem de saber mimar i convèncer perquè ens comprin a nosaltres.

El producte també s’ha de replantejar, s’han d’oferir d’altres coses diferenciades?

Costa però es pot trobar, sempre seran un reclam les marques que estem acostumats a veure però no han d’ocupar tot l’eix perquè perdrem autenticitat versus altres capitals amb les mateixes botigues. No hem de deixar perdre la botiga petita i autèntica amb producte diferenciat, és el que sempre ha estat un tret diferenciador d’Andorra.

Sempre es detecten mancances en l’atenció al comerç pels idiomes, la preparació del personal, en són conscients?

Sí, però tenim una problemàtica que compartim amb molts altres sectors que és la falta de mà d’obra qualificada. El personal va ballant de sector en sector i deixa d’estar professionalitzat. No necessàriament una persona de la restauració es pot dedicar a la venda, t’ha d’agradar el que fas, això ho transmets al client, però tenim el que tenim i hem de treballar amb això. Contractar gent de fora no és evident, li has de fer un contracte fix per cert temps, i si no et funciona? I li has de pagar un sou superior a una persona del país, t’ha de demostrar que té experiència, tampoc ho tenim fàcil, és un tema que haurem de tractar en profunditat.

Aquest any tenen problemes per cobrir les plantilles?

Si no tindrem un mal servei perquè la gent acabarà cremada, passa moltes hores a la feina i acaba atenent malament, però has de tenir el teu negoci obert perquè si no, no pots viure.

S’han d’obrir més els criteris perquè entri gent de fora?

Sí, que siguin més flexibles perquè es pugui contractar gent de fora en el cas que en necessitem.

Pot ser que no trobin personal perquè els sous són molt baixos?

Si veus que el teu negoci cada any va millorant i vas apujant el benefici i el marge de negoci potser sí que podries pagar una mica més, però si això no ho tens difícilment pots apujar el sou als treballadors perquè hi ha mesos que ni nosaltres tenim sou, vas pagant i gràcies. Jo soc la primera que m’encantaria pagar més sou però quan veus el resultat a final d’any, lo comido por lo servido. No pots apujar-lo més perquè la xifra de negoci no t’ho permet. Has de pagar els proveïdors i totes les obligacions i llavors no dona per a més.

El Raonador denunciava fa uns dies que es paguen sous al país que no permeten viure pel cost de la vida.

Si no incrementem la xifra de negoci no podem pagar més, jo hi ha mesos que no cobro per poder pagar sous, lloguer i quedar a zero. El volum de negoci no és el que tothom es pensa que és.

Per a alguns negocis sí que anirà bé, resulta difícil pensar que totes les botigues de Meritxell o Carlemany tenen problemes per arribar a final de mes o si no el PIB del país no pujaria.

Suposo que no, però tampoc crec que sigui com abans que el benefici era quantitatiu, ara és minso.

Com avancen les taules?

Bé, s’està parlant de coses que s’haurien de fer a curt, mitjà i llarg termini, amb la implicació de totes les parts, i hi ha temes candents que preocupen i s’han de canviar per donar una imatge diferent. Per exemple, l’embelliment de les avingudes, les actuacions durant l’any, les figures d’un dinamitzador per professionalitzar les associacions, quina retolació s’hauria de fer servir depenent de la zona, si ha de ser similar, coses que ens facin diferents perquè es pugui dir: “Andorra quin canvi ha fet i que guapa que s’ha posat!”

Com es veu des del centre del país la proposta del pla de l’‘outlet’ del Pas?

Ho han de veure els comerciants del Pas, que saben la tipologia de client que tenen.

Que s’identifiqui Andorra amb un ‘outlet’ és bo per a la imatge del país?

No ho sé dir, el client d’outlet és diferent. Per mi un outlet són grans marques a preus baixos i perquè sigui realment atractiu hi hauria d’haver marques importants, s’hi voldran instal·lar? No estan ni en primera línia i si és un outlet de marques desconegudes no funcionarà.

Quina és la previsió per a l’estiu, ajuden el Cirque i els esdeveniments esportius?

La tendència és que pugin els visitants. Tot ajuda, tot suma. La qüestió és que el turista vingui i després tenir coses atractives, bon servei, que fa fidelitzar el client i que es vulgui gastar els diners.

tracking