Cristina Pastor

“L'aeroport ho té tot preparat, només falta el 'senyor' GPS”

El ministeri de foment espanyol continua sense autoritzar l’aeroport d’Andorra-la seu a operar amb el sistema d’aproximació gps, i això no ajuda a l’arribada de vols regulars

“L'aeroport ho té tot preparat, només falta el 'senyor' GPS”Gerard del Castillo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El d’Andorra-la Seu és un aeroport en miniatura, sí, però amb tot el necessari per operar vols comercials. Ho assegura la directora de la infraestructura, que només espera una notícia: l’autorització del govern espanyol per operar amb el sistema d’aproximació GPS.

Com estan els tràmits per poder operar amb GPS?

Estan pendents de reunions diverses a Madrid, d’Enaire, d’Aesa i d’Aviació Civil. Nosaltres vam presentar un estudi a través de l’OTM i l’estan avaluant.

Tan complicat és? Fa anys que s’espera l’autorització.

El d’Andorra-la Seu és un aeroport diferent, peculiar. Hem hagut de presentar estudis de medi ambient i de seguretat, que triguen molt pels processos que segueixen. No sé dir si trigaran tres mesos, sis mesos o un any. Nosaltres hem fet el nostre estudi i a partir d’aquest ens diran si n’hem de fer algun més o no.

Està preparat l’aeroport?

L’aeroport ho té tot per operar vols de companyies aèries menys el GPS. Té servei de torre, té handling, té terminal amb els seus escàners, té seguretat privada, té servei de bombers, té servei de càrrega de combustible i té restaurant. Té tots els serveis sense els quals nosaltres no podríem obrir l’aeroport. La infraestructura ho té tot per operar vols comercials des de fa tres anys. L’aeroport està a punt, només falta el senyor GPS.

Hi veu motivacions polítiques en la tardança de l’autorització?

No. Són tràmits que s’han de fer.

Amb la feina feta seria il·lògic no obtenir l’autorització?

Sí. Els estudis són molt favorables, però la decisió no és nostra. No vull pensar que des de Madrid ens diguin que no al GPS.

L’aeroport és viable sense el sistema d’aproximació GPS?

Sí. N’estic convençuda. L’activitat que realitzem a la infraestructura no es circumscriu només als vols comercials regulars o noliejats.

Operar vols comercials depèn només de tenir el GPS?

No. Depèn de les companyies. Que vulguin o no vulguin operar. És una qüestió d’assegurances i que dins de la seva llicència d’activitats tinguin el permís per operar amb aeroports d’aproximació visual com el nostre. Depèn de molts factors, sí, però el fonamental és la companyia aèria. Nosaltres tenim l’aeroport amb tot preparat, si volen venir o no ja és decisió d’ells.

Aquest sistema permet operar quan no hi ha visibilitat. Sense, es pot operar a l’hivern?

Sí, des de la sortida del sol fins que se’n va. En algun moment potser no, però com passaria a l’aeroport del Prat si hi ha una tempesta brutal. Ha passat a Londres, a Madrid, a tot arreu. En dies de neu, per exemple, està nevant a Andorra i aquí no. No hi ha un problema de condicions meteorològiques.

Les companyies demanen aquest sistema d’aproximació?

En els contactes que hem tingut totes les aerolínies ens han demanat poder operar amb GPS. Al final el que els estàs donant és una major possibilitat de comunicació amb l’aeroport i també els facilita que puguin tenir un ventall més ampli d’horaris.

L’orografia de l’aeroport el fa complicat per aterrar?

No, però estàs en una vall i no hi ha molts aeroports a Espanya d’aquestes característiques. Però el pots comparar amb aeroports d’Àustria, d’Itàlia, de Suïssa o de França. El de la Seu és un aeroport regional de muntanya.

Andorra necessita l’aeroport?

Sí. Andorra hauria de tenir interès que l’aeroport funcionés. No només perquè pugui ser la porta d’entrada al Principat, sinó perquè pot ser l’aeroport dels andor­rans. Aquí no tindràs avions de gran recorregut, però sí avions que et poden deixar a hubs d’Espanya o d’altres països i d’allà connectar amb altres destinacions. Pots tenir un vol la Seu-Barcelona-Dubai.

Quina relació hi ha amb el govern andorrà?

Tenim reunions cada tres o quatre mesos. Hi ha un conveni signat amb el govern d’Andorra i una completa col·laboració. Estic completament convençuda que el Govern està interessat perquè l’aeroport funcioni.

Com veu l’heliport nacional?

L’heliport pot ser un complement a l’aeroport.

És bo per a l’aeroport dur el nom d’Andorra?

Sí. És màrqueting.

Últimament s’ha parlat de l’interès de la companyia Swiftair.

Hi ha diverses companyies interessades a operar. Però no diré noms perquè no hi ha res tancat. S’ha parlat amb moltes compa-nyies, però és la companyia qui ho ha de dir. Ni la direcció de la infraestructura ni Aeroports de Catalunya ha de dir que tal companyia hi està interessada.

Va fer mal a l’aeroport que Andorra Airlines fes una roda de premsa anunciant que volaria des de la Seu i les rutes i que mai més se sabés res de la presumpta aerolínia?

Va fer mal a l’aeroport, a la Seu d’Urgell i a Andorra. Al final, si es va fer una roda de premsa va ser la suposada companyia la que la va fer. Nosaltres estem per a qualsevol companyia que vulgui volar, no fem distincions.

El de la Seu s’ha comparat amb aeroports d’Espanya que tenen molt poca activitat. És valida?

No. El de la Seu no té res a veure amb altres infraestructures. Aquí hi ha activitat i molta més que en altres aeroports d’Aena. No es pot comparar, per exemple, el d’Andorra-la Seu amb el de Ciudad Real, que sí que és un aeroport que no funciona.

tracking