Josep Manzano

“Les persones poden ser l'èxit o el fracàs d'una empresa”

Explica les claus per gestionar un equip humà i aconseguir la fidelització de la plantilla

“Les persones poden ser l'èxit o el fracàs d'una empresa”S. B.

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Comanda un equip de 1.134 treballadors des de fa 22 anys. Un dels col·lec­tius humans més importants del Principat, en què els treballadors tenen una veterania i una mitjana d’edat de les més altes: onze anys de carrera a l’empresa i 42 anys d’edat. En un any, a Pyrénées poden arribar a realitzar fins a 2.500 entrevistes.

Com s’aconsegueixen aquestes xifres?

Les persones tenen un pes molt gran perquè és sempre el que pot representar l’èxit o el fracàs d’una empresa, i la propietat i el consell d’administració sempre ho han tingut molt present.

I això en què es tradueix?

Que el 87% de les persones amb responsabilitat dins del grup han fet la carrera professional aquí. Han entrat com a venedors i han acabat com a membres de l’equip directiu. D’aquí han sortit vuit directors de recursos humans d’Andorra.

Com és el clima laboral intern?

El mesurem cada any i l’orgull de pertinença sempre ha estat per sobre del 85%. També hi ha beneficis socials, amb la fundació Jacquelin Pradere, que ha concedit ajuts a prop d’una quarantena de treballadors.

Com s’aconsegueix tenir una satisfacció del 85%?

El salari té un efecte positiu quan s’incrementa però decau al cap de pocs mesos si no hi ha altres coses que enriqueixen aquest salari. La seguretat i fiabilitat que dona aquesta empresa són altíssimes. Es paga la nòmina rigorosament, la legislació laboral es compleix amb rigor. A més, tenim un sistema de gestió de recursos humans que diria que és molt avançat. Quan sortim a explicar el nostre model fora d’Andorra se sorprenen, i parlo de Barcelona, París, Milà o Brussel·les.

Participa tothom en les enquestes de clima laboral?

Les han arribat a complimentar un 90% de la plantilla tot i que és voluntari. I és que la part de retribució variable del salari està condicionada per uns objectius qualitatius dins dels quals hi ha la millora del resultat de l’enquesta de clima.

I què hi analitzen?

El grau de satisfacció respecte a un seguit d’escales com l’orgull de pertinença, el reconeixement, la retribució o l’estil de lideratge. Sobre 100, pensem que és negatiu estar per sota del 67%, i això ens obliga a fer plans d’acció de millora. Al cap d’un any quan es torna a mesurar sabem si s’ha millorat o no.

Andorra és un país amb molta rotació laboral. Com ho combaten?

L’esforç fonamental d’aquesta empresa és el capital humà, i això fa que tinguem fidelitzada la nostra plantilla a partir del tercer o quart any. Hi ha factors que influeixen en la rotació que no són propis de Pyrénées, sinó que tenen a veure amb el país, perquè no tothom que arriba s’arrela o li agrada. L’arrelament a l’empresa és el factor fonamental que fa que una persona tingui continuïtat.

Que la mitjana de veterania dels treballadors rondi els onze anys fa que Pyrénées sigui una excepció a Andorra?

Lluitem per ser-ho i crec que ho aconseguim en bona mesura. Tenim una plantilla gran i això vol dir que la gent es fa gran treballant aquí.

També deu dependre del tipus de feina.

Sí, no podem parlar d’una rotació sobre la base d’una tipologia d’empresa. Som un grup d’empreses i dins hi ha sectors on la rotació és molt més baixa que d’altres. Per exemple a la restauració l’índex de rotació és més alt que al comerç, l’administració o els serveis.

D’on provenen els treballadors de Pyrénées?

Hi ha cert equilibri entre treballadors estrangers i andorrans. De fet, cada vegada hi ha més andorrans. El nombre d’andor­rans va pujant gradualment.

tracking