Clara Pintat
“A Andorra li feia falta un centre educatiu de primer nivell”
L'Agora International School Andorra comença aquest any el seu primer curs amb 285 alumnes i 41 professors, i l'objectiu de convertir-se en una referència educativa al país
L’Agora International School Andorra, antic Col·legi del Pirineu, ha començat el seu primer curs amb l’objectiu d’internacionalitzar l’educació dels alumnes i alhora contribuir a augmentar el prestigi de NACE Schools, el grup empresarial al qual pertany. Clara Pintat, empresària laurediana, ha pres les regnes d’aquest projecte amb la voluntat de convertir-lo en una referència educativa al Principat.
Què l’ha motivat a capitanejar aquest nou projecte educatiu?
Vaig acceptar el repte de liderar aquest projecte perquè visualitzo el gran impacte positiu que pot tenir una escola d’aquestes característiques en la formació de les futures generacions. A Andorra li feia falta un centre educatiu de primer nivell.
Quins reptes s’ha fixat Agora International School Andorra?
S’ha de destacar que és una escola internacional i, per tant, a més dels continguts del projecte curricular, també hi ha una clara projecció global, fonamentalment a través d’un ambiciós projecte lingüístic.
En què consisteix?
Aquí fomentem tres llengües principalment, més el català. Aquestes són l’anglès, el castellà i el francès. Per encaixar-les, a infantil hi ha un 70% d’assignatures en anglès, a primària i secundària un 50%, perquè també s’hi han d’encabir el francès i el castellà. Llavors, hi ha assignatures troncals que s’imparteixen en aquests tres idiomes.
Funciona amb els antics alumnes del Col·legi del Pirineu?
En aquesta escola hi ha la línia Lomce, que ja tenia implementada el Col·legi del Pirineu, i a partir d’aquest any llancem la línia internacional que és la multilingüe, però guardem la línia d’escola espanyola a l’estranger. Aquest any a infantil i primària són tots de la internacional i a secundària cadascú pot escollir entre les dues línies.
Parla de la línia internacional.
Sí, també forma part de l’aposta per la internacionalització. Nosaltres som l’única escola a Andorra que forma nens des que tenen tres anys per poder optar al programa de batxillerat internacional.
Què aporta al nen aquest batxillerat?
Permet als nens que han seguit una escolarització en batxillerat internacional de poder viure amb èxit en un món globalitzat. Per exemple, a infantil i a primària ja es fa filosofia i s’aprèn a fer presentacions en públic. L’objectiu és formar persones en valors i amb esperit de superació.
Com treballen a les classes?
Es treballa amb llibres, amb tauletes i per projectes. Cal destacar que al batxillerat internacional no tot són projectes, es combinen les dues coses: el projecte curricular, amb llibres i exàmens, amb música, art o esport.
Han implementat algun programa més?
Agora International School Andorra serà el primer centre examinador de la prova SAT al Principat, que és l’examen per accedir a les universitats americanes. Si no és aquest any serà l’any que ve.
La mobilitat també està dins d’aquest projecte?
NACE són 32 escoles, en sis països i 10.000 estudiants. Per tant, hi ha mobilitat d’alumnes i també de professors dins d’aquestes 32 escoles perquè un nen pot marxar a estudiar un any al centre NACE d’Anglaterra i els continguts no seran diferents.
Què els diferencia del British College of Andorra?
Diria que són dues realitats que no són comparables. Nosaltres tenim un grup darrere que té 32 escoles en sis països.
Parlava de professors. Hi ha hagut formació per adaptar-los a les noves exigències?
S’ha hagut de fer molta formació. En batxillerat internacional i en programació. Hem invertit 29.000 euros aquest curs en formació a professors i per al curs vinent estan previstos 71.000 euros més.
S’han hagut de fer noves contractacions?
Actualment hi ha 41 professors, dels quals 10 són de nova contractació, i a més són titulats i fluents en anglès. No contractem ningú que no parli anglès. S’han tret vuit professors que només parlaven castellà.
Com han anat les inscripcions d’alumnes?
Hi ha 285 alumnes, dels quals 53 són nous, i hi ha hagut 31 baixes. Dels nous, el 40,9% són estrangers. Els pares que estan aquí han tingut molta paciència perquè aquesta escola ha viscut molts canvis i ho he d’agrair. Hi ha hagut algunes baixes perquè és normal.