Lluís Ferreira

“No volem anar en contra de ningú, sinó ser una eina més”

Assegura que ja han atès més de 160 consultes, la major part de les quals relacionades amb el lloguer, fet que considera que posa de manifest la importància de l’associació

“No volem anar en contra de ningú, sinó ser una eina més”Fernando Galindo

Publicat per
Andorra la Vella

Creat:

Actualitzat:

Presideix l’Associació de Consumidors i Usuaris d’Andorra (ACU), figura que feia anys que no existia arran de la desaparició. Ara, poques setmanes després del començament de l’activitat, Lluís Ferreira assegura que ja ha rebut més d’un centenar de consultes relacionades, sobretot, amb els problemes del lloguer.

Per què s’ha creat l’ACU existint ja l’Oficina de Consum del Govern?

Jo entenc que tenim tasques diferents. L’Oficina de Consum està funcionant molt bé, però se centra en casos concrets. Nosaltres el que intentem fer és anar un pas més enllà, mirar quines propostes podem fer per intentar solucionar alguns problemes o, com a mínim, minimitzar-ne l’impacte. L’ACU neix del neguit de quatre persones que creiem que tot i que hi ha una Oficina de Consum hi ha d’haver un organisme independent de l’Estat per vetllar pels interessos i els drets dels usuaris.

Quina és la funció específica de l’ACU dintre de la societat andorrana?

La funció principal de l’ACU és lluitar pels drets dels consumidors. El com és el que potser serà una mica diferent del que pot fer Consum. No venim per anar en contra de ningú, sinó per ser una eina més i per complementar la tasca que fan a Consum o el Raonador del Ciutadà. Per exemple, en el tema del transport públic, tots comencem a tenir clar que tenim un problema. Si fas una denúncia per a un cas concret, Consum actuarà, però si no hi ha aquesta denúncia concreta no faran propostes de millora.

És, llavors, una eina més per fer força.

Aquesta és una tasca més adient per a l’ACU que per a un organisme públic. Al final, les associacions de consumidors i usuaris han de reclamar als organismes estatals que solucionin les mancances dels serveis que estan a l’abast del públic.

L’ACU també necessitarà les empreses per finançar-se.

El finançament de l’ACU arriba per dues vies. Per una banda, tenim els socis, els quals paguen una quota anual de 12 euros, és a dir, només un euro al mes. Amb aquesta quota, el soci té accés a la revista digital, pot fer consultes a l’associació i té una primera consulta jurídica. Qualsevol persona que faci una consulta rebrà una resposta per la nostra part, però el soci té altres privilegis que la resta no té. D’altra banda, l’afiliació és una altra forma de finançar-nos. La quota de les empreses que es vulguin afiliar variarà en funció del nombre de treballadors, perquè com més treballadors tingui l’empresa, més feina haurà de fer l’associació. No és el mateix un autònom que una gran empresa, de forma que la quota no pot ser la mateixa.

En què se centrarà l’activitat de l’ACU?

La nostra activitat té dues parts: una és l’atenció als socis i l’altra són els serveis que oferim als afiliats. En aquest sentit, volem crear un segell de l’Associació de Consumidors que actuï com a garantia que el comerç que el té està complint la legislació vigent. A més, tindrem un segell de qualitat de l’ACU, el qual estem acabant d’enllestir, que constituirà un plus que pot aportar l’associació a les empreses. D’altra banda, hem de reunir-nos amb Pere Augé perquè creiem que la Marca Andorra dona visibilitat a les empreses, però ha d’anar acompanyada d’una representació dels usuaris i els consumidors. A banda de ser una eina representativa, volem que l’ACU sigui una eina productiva per als comerços.

Quin balanç fa de les primeres setmanes d’activitat de l’ACU?

Estem tenint un volum de treball molt gran. Això és el que demostra que realment feia falta una associació de consumidors. Entre el preu del lloguer i altres consultes relacionades amb el lloguer podem arribar a les 160. D’altra banda, en tenim d’altres relacionades amb el tractament que han rebut alguns usuaris en comerços. En aquest tipus de casos concrets, podem derivar a Consum i que aquests derivin al departament adient. Nosaltres tenim forma jurídica d’associació, però no tenim potestat per exigir res a ningú. És per això que venim a complementar l’acció d’altres organismes.

Quantes consultes han rebut referents al lloguer?

Jo personalment n’he atès una quarantena. De vegades són qüestions tan simples com la reparació d’una cisterna de la qual el propietari no es vol fer càrrec. En aquests casos informem els inquilins i el mateix propietari dels drets i les obligacions que tenen.

A banda del lloguer, quines són les consultes més freqüents que ha rebut fins ara l’Associació de Consumidors?

Les referents a productes no homologats, garanties dels productes, política lingüística, transport públic, banca… La nostra principal tasca no és tant la resolució del cas concret, sinó intentar esbrinar per què es produeixen aquests problemes i fer propostes per tal de resoldre la situació general al voltant d’aquestes consultes.

Com, per exemple, les que fan per resoldre el problema del preu del lloguer.

Exacte. Si quan acaba el teu contracte de cinc anys et fan un augment de 200 o 300 euros, pots fer l’esforç d’assolir-lo, però l’any vinent pots tornar a patir aquesta pujada. El que volem és que la renovació no sigui anual, sinó que l’inquilí tingui la tranquil·litat que no li apujaran el lloguer en tres anys.

Com actuarà l’ACU amb la crisi del comerç?

Aquí podem compartir feina amb la Marca Andorra, perquè precisament està unida amb la CEA. És evident que s’ha de reconduir el comerç d’Andorra, però hem de veure com podem col·laborar en aquest canvi. Ells poden aportar-nos el punt de vista del comerç i nosaltres el punt de vista del consumidor. En un món globalitzat, el que marca la diferència és el valor afegit i això és el que s’ha de buscar. La nostra idea és començar a treballar després de les festes, perquè ara són moments complicats per quadrar agendes. Després de Nadal ens reunirem amb Pere Augé per començar a treballar en aquest sentit.

tracking