Jaume Bonell
“La reducció de la mobilitat ha provocat més accidents”
La manca d'atenció dels conductors ha fet del 2020 l'any dels atropellaments mortals
El director del departament de Mobilitat elabora una anàlisi del 2020 marcada per la pandèmia de la Covid-19. Destaca l’augment dels accidents mortals tot i la reducció notable de la mobilitat arreu del país.
Quin balanç realitza del 2020?
Ha estat un any en standby, en espera contínua, pels diferents episodis de mobilitat que hem anat tenint. La part més positiva ha estat l’anàlisi mediambiental que hem pogut realitzar durant el confinament, per la qual hem trobat l’escenari ideal que ens agradaria tenir a Andorra en un futur pròxim per la davallada dels nivells de contaminació.
Quina ha estat l’evolució de la sinistralitat?
El 2020 ha estat l’any dels atropellaments mortals, n’hem tingut tres, que suposa un gran increment de la mortalitat a les nostres carreteres. Hem de tenir en compte que veníem del 2016, quan no hi va haver víctimes mortals a la xarxa viària, i ara comencem a veure com les xifres s’estan disparant una mica.
A què atribueix aquest increment?
Ens hem adonat que durant aquest any el principal motiu dels incidents a la nostra xarxa viària han estat la manca d’atenció. La reducció de la mobilitat ha provocat més accidents al país. A més, cal destacar que el nombre d’accident durant el 2020 s’ha situat ben a prop dels succeïts l’any anterior, una xifra que resulta curiosa per la poca circulació que hem tingut al llarg de l’exercici passat.
Com es troba la posada en funcionament de la bossa de vehicles?
El confinament ens va permetre posar-la en funcionament d’una forma molt efectiva, ja que vam poder fer un zero al país. Així doncs, vam poder començar a veure quina és la mobilitat dels vehicles a Andorra. Ara ens manca poder elaborar l’anàlisi quan tornem a tenir una circulació normalitzada amb l’arribada, altra vegada, de turistes.
En quin punt es troben els vials per descongestionar les carreteres al país?
Malgrat que el pressupost de l’Estat per a aquest any és el que és, continuem treballant per assegurar una circulació fluïda a la xarxa viària. Recentment s’ha adjudicat una millora al baixador que ve del túnel de Tàpia cap a la rotonda d’Aixovall, per poder disposar de dos carrils i desdoblar aquesta via en funció de les necessitats de la xarxa. A més, també estem treballant per automatitzar el desdoblament entre la rotonda d’Anyós i el túnel de les Dos Valires.
Quants radars de velocitat hi ha a la xarxa viària?
Ara mateix tenim una ràtio bastant elevada, cada 7,4 quilòmetres hi ha un control automàtic de velocitat. Pensem que aquesta xifra és més que suficient i ara hem de treballar pedagògicament. Els controls educatius a Sant Julià estan donant molt bon resultat i altres parròquies també es plantegen instal·lar-los.
Projectes de futur.
A curt termini estem treballant en la campanya de seguretat viària per a aquest estiu, la qual tindrà un enfocament principal en els perills que afronten els vianants quotidianament.