Natàlia Gallego
“Podríem dir que vam mig salvar l'any 2020”
La presidenta de l’FMA obre la porta a l’arribada de nous mundials al circuit del Pas de la mà d’Esponsorama i explica que es vol diversificar la base més enllà del trial
Presidenta de la Federació Motociclista d’Andorra (FMA) des de final del 2017, i amb mandat fins a final d’any, Natàlia Gallego analitza un 2020 difícil i també parla sobre reptes de futur.
Després d’un 2020 complicat, en quina situació es troba l’FMA?
El 2020 va ser difícil i vam haver de retallar la part competitiva, però vam aconseguir fer força proves del Campionat d’Andorra de trial, i sí que vam suspendre algunes proves del d’enducròs. A més, vam poder fer la prova del Mundial de trial a Sant Julià de Lòria pels pèls, perquè poc després hi va haver més restriccions, així que podríem dir que vam mig salvar l’any.
I en l’àmbit econòmic, quin ha estat l’impacte de la Covid?
Vam tenir menys ajudes del Govern però perquè es van reduir les activitats per la Covid-19. També van baixar força les despeses perquè van reduir-se, per exemple, els desplaçaments a reunions o l’assemblea de la FIM, i també perquè no vam poder fer algunes activitats. Al final, més o menys vam quedar igual entre la reducció d’ingressos i la de despeses.
Un dels bucs insígnia de la federació són els Ice Gladiators. Satisfeta perquè s’hagin pogut celebrar?
Sí, i crec que aquest ha estat el millor any. Estem totalment integrats dintre de les Crèdit Andorrà GSeries i això ens dona més mitjans i més professionals. Enguany hi ha hagut millors condicions meteorològiques i s’han pogut fer quatre jornades fantàstiques amb molt nivell.
Any rere any els Ice Gladiators es consoliden.
Sí, cada cop tenim més pilots internacionals, i molts que venen un cop a provar els encanta i després repeteixen.
L’empresa Esponsorama, que vol la gestió del Circuit d’Andorra-Pas de la Casa, planteja portar proves del Mundial de motocròs i ‘supermotard’.
Encara no n’hem parlat. És cert que som una federació amb tradició de trial, però sempre s’han organitzat altres proves i estem oberts a apuntar-nos-hi.
El projecte de millora del circuit serà bo per a l’FMA?
Sí, millora any rere any, s’està invertint molt, cada any hi ha novetats i unes instal·lacions més grans i professionals i se’n beneficien els pilots d’aquí i també els de fora.
Què significa per a l’FMA tenir mig MotoGP al país?
Aporten una imatge molt bona de país i són uns grans ambaixadors. Per nosaltres és un orgull, i que cada dia en vinguin més vol dir que entrenen bé, viuen bé i estan molt a gust, i nosaltres els ajudem en tot el que podem.
Hi ha pilots i un equip a MotoGP de residents. El somni és tenir un corredor andorrà?
És difícil. En Xavi Cardelús està fent una gran feina a Moto2 o MotoE, i tenim joves com l’Èric da Silva en minivelocitat. Precisament la FIM ha anunciat un nou campionat de MiniGP, per què no promocionar l’Èric o d’altres en aquestes modalitats?
L’FMA sempre ha tingut una base important.
Sí, en trial ha crescut molt, hi ha molts nens en competició, i demostra que implicar-se dona els seus fruits. Ara hem de treballar altres disciplines, però com tampoc no hi ha gaires llocs per entrenar no funciona tan bé, però ho estem treballant.
La federació té una posició molt bona a la FIM.
Sí, tenim el Josep Puntí a la comissió de trial i jo a la de sostenibilitat, i el vicepresident de la FIM, Ignasi Verneda, viu al país. Hi ha una bona relació perquè veuen que ens impliquem i ens hem guanyat la seva confiança.
Un dels projectes que més elogis els han valgut internacionalment és el de la sostenibilitat.
Sí, hem estat un gran exemple per organitzar trials sostenibles. Són activitats per al públic i els pilots per involucrar tothom i mantenir-ho tot net, som un referent i hi treballem.
Acaba de ser escollida membre del COA.
No era una cosa que tenia pensada, però volien més representació femenina, van pensar en mi i n’estic encantada. Tinc experiència com a atleta, presidenta de federació i voluntària, i si puc donar una empenta i ajudar-los, soc aquí.