Carles Sansa
“Ens trobem en un canvi del model energètic en la mobilitat indiscutible”
Sansa espera assolir durant el 2021 el volum de matriculacions pre-covid i afirma que el vehicle elèctric és el futur transport
El president de l’Associació d’Importadors de Vehicles valora la situació del sector durant l’etapa forta de pandèmia, d’incertesa, però exposa que amb el desconfinament, els concessionaris van poder recuperar part de les vendes d’un exercici que s’augurava com a catastròfic.
Com van viure els mesos de confinament per la pandèmia?
Incertesa crec que és la paraula que millor ho definiria. Quan ens van tancar no teníem cap mena d’expectativa per reactivar-nos ni de com evolucionaria la situació sanitària. Per sort el confinament només va durar tres mesos i vam poder mig recuperar l’activitat habitual durant mig any. Igualment, ara és fàcil mirar enrere i analitzar-ho, però la situació va ser complicada.
Quina valoració fa de les dades de venda de vehicles del 2020?
Els vehicles que van patir una davallada més gran van ser els industrials, els sectors relacionats amb el transport de mercaderies no es plantejaven canviar la flota d’automòbils. Per contra, les activitats que es van activar, com la construcció, van potenciar l’adquisició de motocicles, que va ajudar a salvar els mobles dels importadors de vehicles durant l’any passat.
Al contrari, aquest exercici ha començat amb molta força.
Les matriculacions diuen d’una manera molt clara què està passant al carrer. La població té ganes de consumir, hi ha un bon control de la pandèmia, cada dia hi ha menys gent en ERTO, la qual cosa significa que l’activitat econòmica està tornant a la normalitat. Estem contents i satisfets de la recuperació de les xifres a ben bé un nivell prepandèmia.
Han dut a terme alguna iniciativa per revertir la davallada?
Amb la cancel·lació de la fira de l’Automòbil, des de l’AIVA vam creure necessari dur a terme un esdeveniment semblant al certamen, però en l’àmbit particular. La simulació de la fira a cada concessionari durant l’últim cap de setmana d’octubre va ser molt productiu per revertir, en certa manera, les vendes de vehicles.
Quina previsió de matriculacions de vehicles tenen per aquest any?
S’està treballant molt bé, hem de dir que les mesures del Govern relatives a les ajudes per adquirir vehicles eficients estan donant molt bons resultats i ajuden aquell client dubtós a acabar-se decidir per automòbils sostenibles. El nostre objectiu és anar a buscar les xifres d’un any prepandèmia i, si és possible, superar-les.
El cotxe elèctric pot ser un dels motors per reactivar l’economia?
En primer lloc cal tenir en compte que la Comissió Europea s’ha marcat per al 2035 el final de les vendes de vehicles de combustió, la qual cosa ajudarà al fet que les noves inversions en automòbils siguin per elèctrics. I, a banda de les ajudes de l’executiu, que també potencien l’adquisició d’aquests vehicles eficients, ens situem al top 5 en l’àmbit europeu de matriculacions de vehicles elèctrics. Tot plegat, ens augura que el paper dels automòbils eficients tindrà molt a dir en la recuperació de l’economia.
Tanmateix, les matriculacions de vehicles elèctrics no s’enfilen.
És cert que els vehicles que més es venen són de gasolina i de gasoil, però no hem d’oblidar que ens trobem en un canvi del model energètic en la mobilitat indiscutible. Les adquisicions d’automòbils elèctrics cada any aniran a més, i d’aquí ben poc temps serà estrany que algú es compri un cotxe de combustible.
Considera que Govern hauria de destinar més diners al pla Engega?
El Govern va haver de reduir la partida del pla Engega a la meitat per la irrupció de la pandèmia. Per la nostra banda creiem que es podria incrementar l’import, però hem de ser conseqüents i entenem que hi ha prioritats i s’han de respectar. Igualment, estem molt contents que l’executiu hagi mantingut la inversió tot i la situació sanitària.
Com influeix la capacitat d’accedir al crèdit en el tipus de compra dels vehicles?
Amb la pandèmia les famílies han reduït notablement la seva despesa i en l’àmbit mundial hi ha hagut un estalvi generalitzat. Avui dia, hi ha gent que destina aquest estalvi a millorar els habitatges i altres en canviar el vehicle. D’aquesta manera, hem constat que es fan menys vendes amb finançament, ja que hi ha molta facilitat per efectuar pagaments al comptat gràcies als estalvis durant el confinament.
El preu dels combustibles afecta la venda de vehicles?
Considero que el que no podrem reduir mai és la mobilitat, cadascú té les seves necessitats i trobarà la manera que l’increment dels preus l’afecti al mínim possible. Igualment, crec que a poc a poc la conseqüència de l’augment de gasolina i el gasoil es veurà reflectit en un creixement de la venda de vehicles sense combustible, al final tot influeix a l’hora de prendre una decisió sobre l’automòbil que et compraràs, destacant-ne el consum.