Francesc Viaplana

“Una línia ferroviària de la Seu a Andorra podria ser viable”

El nou alcalde de la Seu d’Urgell aposta pel tren com a alternativa per descongestionar el trànsit en l’accés cap a Andorra i la sortida

L'alcalde de la Seu d'Urgell, Francesc Viaplana.A. E.

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Francesc Viaplana concedeix al Diari la primera entrevista com a alcalde de la Seu d’Urgell després d’haver rellevat en el càrrec Jordi Fàbrega fruit de l’acord de govern. Amb una mica menys de mitja legislatura pel davant, analitza els principals reptes transfronterers que tenen en comú Andorra i la Seu.

Com ha viscut aquests dos anys i tres mesos com a vicealcalde?

Ha estat una situació marcada per la pandèmia i no hi havia cap experiència de com fer-hi front. Tenir a l’equip de govern tant Jordi Fàbrega com Marian Lamolla, que són professionals de la salut, ha sigut de gran ajuda.

La ciutadania percebrà el canvi de color polític de l’alcalde?

El rumb ja el vam marcar amb l’acord de govern i per tant no hi haurà cap canvi. Funcionem com a equip de govern, no com dos partits, i anteposem els interessos del municipi, que és el que espera la ciutadania que fem.

Tenen cap proposta de mobilitat per descongestionar el trànsit a la xarxa viària entre Andorra i la Seu d’Urgell?

Sempre he pensat que tenia molt sentit unir ferroviàriament la Seu amb Andorra. Segurament no és fàcil, però en d’altres llocs s’ha fet i és totalment factible. Requereix una forta inversió però tindria molta lògica que molts vehicles ja no entressin a Andorra i es pogués deixar el cotxe a la Seu per agafar el tren, que a part és molt més sostenible.

On hauria de néixer i finir aquesta línia ferroviària?

Tant de bo tinguéssim tren per unir-lo amb Lleida o Barcelona, ja que al Pirineu, com a territori de muntanya, hem d’aconseguir una connexió transversal viària. Però a dia d’avui fer una línia ferroviària de la Seu a Andorra és la proposta que veig amb més sentit i podria ser molt viable.

Quines expectatives tenen per a la temporada d’hivern amb l’aeroport d’Andorra-la Seu?

Estem molt esperançats. Andorra és un pol d’atracció turística internacional i tenir aquest aeroport és molt beneficiós. I tot el que sigui beneficiós per a Andorra també ho és per a la Seu.

Esperen rebre gaires turistes?

Crec que la Seu ofereix un complement turístic a Andorra ja sigui amb el conjunt catedralici del centre històric i sobretot amb el nostre entorn natural. La prova és que cada setmana, ja no parlo de turistes, els propis andorrans baixen a la Seu per anar al mercat o per fer bicicleta. A la Seu i a Andorra tenim uns vincles familiars i històrics que hem de mantenir, cuidar i augmentar tant com sigui possible. Ara bé, el que hem de tenir clar és que la Seu és un ajuntament i Andorra és un Estat. La interlocució, per més bona relació que tinguem, ha de ser amb la Generalitat o fins i tot amb l’Estat espanyol.

Això que em diu em fa venir a la memòria el caos sobre la mobilitat de l’hivern passat...

La interlocució amb la Seu sempre hi ha sigut, però no és pas la Seu qui tenia la competència. El que sí que puc dir és que tant Jordi Fàbrega com jo mateix vam parlar amb els màxims responsables de la Generalitat, fins i tot el president, perquè s’aixequessin les restriccions i perquè, a banda dels vincles, s’ha de reconèixer que Andorra estava fent les coses molt bé amb la Covid.

Com es troba la cooperació sanitària amb l’hospital de Meritxell?

Esperem tenir en breu bones notícies. Ens interessa sobretot pel servei al pacient però també pels acompanyants. És molt diferent haver de desplaçar-se a l’Arnau de Vilanova de Lleida i haver d’agafar una nit d’hotel que poder pujar i baixar a Andorra.

De quin tipus de tractaments estaríem parlant?

Parlem de l’UCI, d’especialistes que no tenim en àrees de dermatologia, neurologia o neurocirurgia, i de proves complementàries com la broncoscòpia.

Com esta funcionant la campanya del ‘tax free’?

La veritat és que molt bé. Va adreçada a tots els estrangers, però, per proximitat, els andorrans són els usuaris majoritaris i estan aconseguint uns preus molt més competitius que a Andorra.

Això no farà gaire gràcia als comerciants d’Andorra...

Soc conscients que tots venim d’uns temps difícil, però la veritat és que el comerç d’Andorra, amb un funcionament normal, es nodreix sobretot de turistes, per tant, que els andorrans baixin a comprar un cop per setmana no hauria d’afectar gaire la facturació dels comerços d’Andorra.

Quants transfronterers hi ha?

Parlaríem de prop de 1.600 treballadors, que havien arribat a ser pràcticament el doble en algun moment. Per a una població com la nostra, de poc més de 12.000 habitants, és una xifra molt elevada.

Interpreto que li agradaria que fossin menys.

Jo el que vull és que la gent treballi i es pugui guanyar un sou. Òbviament tant de bo tinguéssim la capacitat d’oferir llocs de treball qualificats per retenir el talent i captar-ne de fora. De fet, moltes vegades quan vas a estudiar a fora el que et possibilita tornar a la Seu és trobar un lloc de feina a Andorra.

Cada cop també hi ha més andorrans que van a viure a la Seu...

El fet que el preu de l’habitatge a Andorra sigui tan alt, de retruc, provoca un augment dels preus de l’habitatge a la Seu i està dificultant l’accés a l’habitatge als nostres ciutadans.

tracking