Gerard Montané

“El sector necessita una temporada d'hivern sense sobresalts”

Gerard Montané

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Com es presenta la temporada d’hivern 2021-2022 en el sector hoteler? I en el sector de la neu en general?

Després del període de la Covid, la veritat és que tenim moltes ganes a l’equip per començar la temporada d’hivern, després d’un estiu força bo. Sabem que serà una temporada atípica i no serà com abans de la pandèmia, però ens haurem d’adaptar als canvis i ser més flexibles. Els mercats de proximitat, tant l’espanyol com el francès, vindran sobretot en les dates de les seves vacances i els caps de setmana. Per aquests mercats, no patim.

Entre els mercats internacionals els més ferms, a data d’avui, són l’anglès i el portuguès, i n’hi ha molts altres que estan lluitant per venir en volums importants, com els israelians i els polonesos, i els que segur que tindran un volum molt menor seran tots els mercats de l’antiga Unió Soviètica, ja que tenen situacions molt complexes respecte a la Covid en els països d’origen. Serà un any entretingut, sens dubte, i ple de reptes. Evidentment haurem de veure com va evolucionant la Covid i ens hi haurem d’adaptar al màxim.

Els turoperadors han recuperat la confiança en Andorra?

Sí que la tenen perquè a Andorra oferim qualitat del producte a un preu correcte i, a més, tenim una oferta après-ski molt notable, com ara Caldea, comerç, restauració, natura... i això ens diferencia d’altres mercats i és molt valorat pel client. Després hi ha temes que no depenen de nosaltres, com ara la flota d’avions de les companyies amb els operadors turístics i les seves previsions de demanda, però hem vist que l’aposta és clara per Andorra i els nostres hotels. A part, veuen que la nostra taxa de vacunació és molt alta i aquest és una altre actiu que hem de vendre a l’exterior i que valoren positivament.

Andorra és un destí segur per als nostres visitants?

Com et deia anteriorment, la nostra taxa de vacunació és molt alta i aquest fet dona molta confiança als mercats que ens visiten. Fins ara ens hem adaptat a totes les mesures que els representants del sector han negociat amb les nostres autoritats sanitàries, i en aquest sentit durant tota la pandèmia ja hem estat modèlics respecte als països del nostre entorn, i el client ha tingut sempre una sensació de seguretat sanitària molt alta. Ara mateix s’estan seguint molt de prop totes les mesures que es prenen en el països veïns per adaptar-nos-hi i prendre les mesures escaients que ens permetin seguir tenint aquesta resposta sanitària per als nostres visitants.

L’elevada qualitat de la nostra atenció sanitària també és un element que s’ha de tenir en compte i que està ben valorat pels visitants.

Quant a seguretat ciutadana, som un dels millors països del món en aquest sentit i això també fa que el nostre destí millori la seva valoració.

Com es resol la mancança de personal al sector hoteler i en quines àrees hi ha més dificultat per trobar personal?

És un dels punts en els qual sortim amb més desavantatge de l’època de pandèmia. El mercat laboral s’ha sacsejat i ara ens està costant moltíssim trobar personal en el nostre sector, sobretot si l’objectiu és créixer com estem fent nosaltres, per exemple amb la gestió de nous hotels com el Sant Gothard. Ara mateix, si no tenen allotjament des de l’origen és molt difícil que vinguin a Andorra a treballar, no els surt a compte, i en aquest aspecte tenim un problema de país que s’ha de resoldre i oferir uns lloguers més assequibles per a aquest tipus de perfil laboral. Per sort, nosaltres els oferim allotjament des de l’origen i això ens ha permès fer una contractació relativament tranquil·la.

El que també hem detectat aquest hivern és que ens està costant trobar personal més qualificat, és a dir, caps de departament o càrrecs de direcció. Potser hem perdut quelcom d’atractiu i hem de fer un exercici intern i de país per esbrinar el perquè.

Un altre aspecte important desitjable seria la flexibilització de les condicions demanades als candidats, com ara els anys d’experiència al sector, que es demanen des de Govern. Això ens facilitaria molt les contractacions als empresaris, sobretot pel que fa a les contraccions d’estiu, i faria més fàcil que poguéssim convertir-los en treballadors fixos passat un temps, fet que ens donaria més tranquil·litat a curt i mitjà termini i la possibilitat de millorar el servei ofert als clients, que és l’objectiu final.

Quines són les àrees que cal potenciar a Andorra en el sector turístic?

Si em preguntes a nivell de la nostra empresa, les àrees que estem reforçant són la digitalització dels processos com, per exemple, el check-in online per a l’arribada dels clients amb més comoditat, així com potenciar els nostres sistemes de gestió amb totes les possibilitats que ofereix la tecnologia actualment.

Una de les apostes estratègiques que ens fan més il·lusió és que estem apostant molt fort per la introducció de la sostenibilitat i cura del medi ambient com un dels punts que han de guiar la política d’inversions i servei al client als nostres hotels i restaurants, amb l’objectiu d’obtenir zero residus i plàstics a mitjà termini, seguint la idea de l’economia circular, que creiem que ha d’esdevenir un fet més aviat que tard.

I pel que fa al país?

Si em preguntes a nivell de país, t’he de dir que veiem amb certa preocupació com últimament es parla molt de turisme de qualitat sense pensar gaire en el que això realment significa. Andorra té una percepció per part dels clients d’altíssima qualitat en la majoria dels serveis que oferim, amb una relació amb el preu òptima tot i ser un dels destins turístics del Pirineu amb els preus més alts pels seus serveis.

Creiem que el treball per la millora contínua de la qualitat de les nostres infraestructures i serveis ha de ser inqüestionable, però sense perdre els avantatges competitius que ara mateix tenim. Som un país de cert volum, per exemple amb unes infraestructures per a l’esquí que poden absorbir fins a 50.000 esquiadors al dia, i això ens fa molt atractius per a tots els segments de clients (turoperació internacional, client individual de proxi­mitat, grups escolars per fer activitats de neu, destí corporatiu per incentius d’empresa, etcètera) i és precisament això el que ens dona aquests avantatges competitius que ens fan anar per davant de qualsevol altre destí, especialment del Pirineu.

Aquesta millora contínua s’ha de fer pas a pas, al cap dels anys segur que suposarà un salt de gegant en el nostre posicionament.

Al nostre criteri, pensem que un altre punt important a treballar és la millora en les infraestructures d’entrada i sortida al país, ja sigui via ferrocarril i/o via aèria. Qualsevol inversió en aquest sentit seria molt beneficiosa per al país i tindrà el suport del sector turístic.

tracking