josé antonio guillermo

“Hem de potenciar el producte de quilòmetre zero”

El propietari del restaurant Odetti destaca l’oferta de la gastronomia del país, “la millor que hem tingut mai”, segons afirma.

José Antonio Guillermo davant del restaurant Odetti, del qual és el propietari.Fernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El camí per al turisme d’Andorra és la qualitat com busca la iniciativa Andorra Selected?

El que hem de garantir és que el client que vingui i vulgui gastar una mica més de diners tingui uns llocs a on anar. En aquest sentit, quan vas a Madrid o Barcelona ja tens uns carrers o una zona, amb unes botigues seleccionades. Aquí el que passa és que ho tenim tot una mica barrejat i per això crec la iniciativa és molt bona i donarà més visibilitat a certs establiments, sense menysprear els altres perquè el cert és que tot el turisme és bo i és benvingut. Es tracta de seleccionar aquells locals que apostin per un producte de més qualitat.

Com es pot formar part d’Andorra Selected?

Des d’Andorra Turisme es van plantejar unes bases i tots els establiments que hi creguin han de presentar una sol·licitud i, a partir d’aquí, una empresa externa és la que s’encarrega de dir sí o no al local. En el meu cas el que he fet és presentar una sol·licitud dient que la proposta m’interessa i ara seran aquestes empreses les que enviaran unes persones i decidiran si es compleixen els requisits i estan posteriorment en constant vigilància. Com dic, és una empresa externa la que diu sí o no i fa un seguiment.

La gastronomia és fonamental per anar cap a un turisme de més qualitat?

S’ha de tenir en compte que tothom, a qualsevol lloc i a qualsevol indret, ha de menjar. Evidentment hi ha gent que ho fa per alimentar-se i hi ha gent que ho fa per gaudir d’un lloc on realment l’atenguin i que tingui un producte diferent. A Andorra avui tenim potser la millor oferta que hem tingut mai a la història i crec que és un bon moment que es plantegi treure una mica el cap pel que fa a la gastronomia. Així, fa uns anys teníem tres o quatre establiments que podien destacar i avui en dia, tenim un ventall molt més important.

Creu que Andorra és bastant coneguda per la gastronomia o falta encara molt camí a recórrer?

Andorra comença a tenir ja establiments amb una mica de renom, amb reconeixement, i ja tenim una estrella Michelin i hi ha mitjans de prestigi que estan supervisant el que hi ha al país a nivell de gastronomia. Evidentment, hem d’estar orgullosos que hi ha molts empresaris que estan apostant per un producte de més qualitat. Del que es tracta ara és de donar a conèixer el que tenim, i per això trobo molt encertat que des d’Andorra Turisme es posi en marxa l’Andorra Selected, un projecte al qual no només es poden afegir restaurants, sinó també hotels o botigues.

Quin tipus de cuina ha d’oferir Andorra als turistes?

Andorra té una base de cuina tradicional i tenim també una cuina que està arribant a través de grans xefs del territori espanyol, i també de gent que ha estudiat a França. Jo crec que el producte de quilòmetre zero és el que hem de potenciar, i és una cosa a la qual hem de donar visibilitat. Marcant una mica el producte de quilòmetre zero estem donant una identitat molt forta al que és la nostra gastronomia, i crec que tirant per aquí el client de fora ens coneixerà i reconeixerà l’esforç que està fent tothom.

És fonamental, així doncs, tenir en compte la cuina tradicional...

Andorra no és només cuina tradicional, sinó que hi ha moltes més influències, com he dit. Ara mateix crec que tenim una gastronomia molt posada al dia i això li hem de donar més visibilitat a l’exterior. Es tracta que el client que vingui de fora amb un gran potencial, tingui llocs per triar i pugui gaudir de la cuina tradicional o de la cuina creativa. Tot això és el que hem de donar a conèixer perquè el client marxi del país amb una sensació que Andorra no és només un país d’esquí i de botigues, sinó alguna cosa més a part de tot això.

És important fer esdeveniments culinaris?

Evidentment tot el que es faci és molt enriquidor i, per exemple l’Andorra a Taula és potser un dels esdeveniments que porta més anys i se li ha de donar una mica més d’empenta i fer-lo, per exemple, en èpoques més baixes. També tenim altres esdeveniments com, per exemple l’Andorra Taste, que vam fer l’any passat i que ens dona a conèixer molt més enllà. La interacció dels cuiners del país amb els que van venir de fora enriqueix moltíssim la gastronomia del país i és una manera també de donar visibilitat a la cuina del país. En aquest sentit, es tracta d’explicar que a Andorra també hi ha cuiners i professionals que fan coses molt interessants. Crec que tot el que es faci, suma. Andorra Turisme està fent una aposta molt important i crec que ha arribat el moment de la gastronomia.

Com va decidir venir a Andorra?

Vaig arribar de molt jovenet a Andorra i tots els meus inicis professionals són al país, tot i que també he fet moltes coses fora. La meva trajectòria com a empresari comença ara fa 10 anys amb un grup de socis i ara tinc un local cent per cent meu des del qual estic intentant donar a conèixer la gastronomia del país.

tracking