48362.jpg

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Va néixer el 2013 unint dues de les passions de José, analista programador que també és jugador d’escacs. I el mes vinent participarà en el Top Chess Engine Championship, un dels més prestigiosos tornejos d’escacs entre computadores –si la modalitat es pot batejar d’aquesta manera–. S’hi accedeix per invitació i en la novena edició comptarà amb trenta-dos participants. Té format eliminatori, amb diverses rondes tots contra tots que aniran fent una tria. Per descomptat sense necessitat que ningú mogui fitxa físicament, amb els mòduls lliurats a l’organització, confrontats i executats. Les partides es poden seguir des de casa, i tenen predicament entre practicants i aficionats als escacs, perquè acaben resultant de molta qualitat. José espera que la seva criatura pugui passar un parell de rondes. De fet Andscacs figura en bona posició en diversos rànquings d’aquests sistemes, en els quals hi ha dos capdavanters, Komodo i Stockfish, els grans favorits per ser a la final. Resumeix què és el que es treballa amb aquests mòduls: crear un algoritme que sigui capaç de descartar les jugades dolentes i trobar les més bones dins de l’univers de possibilitats que concedeix una partida d’escacs. Per això té a casa quatre ordinadors funcionant les 24 hores, generant partides i fent testos que millorin el sistema. “Són milers d’hores, la veritat és que dóna bastanta feina i necessita una continuïtat, no aturar-se. Tinc esperances de poder arribar al sisè o cinquè lloc en algun rànquing, però els altres tampoc no es queden quiets”, explica José, que indica que està lluny dels capdavanters. Stockfish, que neix a Noruega i funciona en comunitat té, per exemple, cent ordinadors treballant sense parar. Temps enrere era una altra cosa, però ara ja no es veu un gran jugador enfrontar-se a una màquina que serà superior. Fa anys que aquests mòduls són la principal eina que utilitzen els jugadors de carn i ossos per progressar i en la majoria dels casos no hi ha un esperit comercial al darrere i sí accés lliure per als usuaris. Només Komodo, el número u, s’ha estructurat de forma més professional i és de pagament. Per això José interacciona amb altres creadors d’arreu i fins i tot intercanvien informacions. Però l’al·licient és que no hi ha el mòdul perfecte i tot i que els millors s’imposaran la majoria de cops, l’Andscacs pot fer una millor elecció que Stockfish en alguna situació i guanyar la partida en un cop de rauxa d’intel·ligència artificial andorrana.

COMPUTADORA CONTTRA HUMÀ

AQUELLS KASPAROV VERSUS DEEP BLUE

En la lluita escaquística entre humà i computadora van sobresortir a la dècada del 1990 els duels entre el fill d’IBM Deep Blue i el campió mundial de l’època, Garri Kaspàrov. Van ser mediàticament molt seguits i van posar de manifest que la intel·ligència artificial podria amb els grans dels escacs. L’any 1996 Deep Blue va ser la primera computadora a derrotar un campió del món a un ritme lent, però Kasparov es va endur el duel per 4 a 2. L’any següent, amb un Deep Blue millorat, es va girar la truita, va arribar el triomf de la màquina, per 3,5 a 2,5. S’havia trencat una barrera.

tracking