48833.jpg

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

És una prova molt dura. Es tracta de fer la volta al món a l’inrevés dels vents dominants. Els equips combinen gent semiprofessional i amateur que ha seguit un procés de selecció i formació.” Així explica el president de la Federació Andorrana de Vela, Josep Maria Pla, la Clipper Round the World Yacht Race, prova en la qual per primera vegada participa una andorrana, Carla Canturri, enrolada a l’Unicef. La regatista, enginyera de professió i de trenta anys, té experiència en la navegació ja des de petita, però mai no s’havia atrevit amb una aventura oceànica com la que la manté ocupada des de fa dos mesos. Canturri es va sumar a la tripulació de l’Unicef en la sisena etapa de la Clipper Race, que portava els vaixells (dotze en total) des de la Xina (Qingdao) fins al port nord-americà de Seattle, amb un total de 6.637 milles nàutiques. La travessia va ser ràpida per a l’Unicef, que va completar la mànega en la segona posició. A la general, però, el vaixell solidari ocupa la desena posició, abans de prendre avui la sortida des del port de Seattle fins a Panamà, primer, i amb Nova York com a destí (més de set mil milles en total, repartides en dues regates). Aquesta serà, segons el lloc web de la prova, la darrera etapa que viurà l’andorrana. I és que una de les singularitats de la Clipper Race és que les tripulacions de les dotze embarcacions poden variar cada etapa. O no. Perquè també pot haver-hi participants que s’apuntin a cobrir l’aventura sencera, de més d’onze mesos de durada i amb un cost de gairebé 70.000 euros d’inscripció. “És una experiència vital important encara que facis una o dues etapes”, raonava Josep Maria Pla.

Recaptar dinersA aquesta experiència personal, Carla Canturri hi vol sumar una finalitat solidària, recaptant diners per a Unicef Regne Unit. Per fer-ho, l’andorrana ha obert una pàgina pròpia al lloc www.justgiving.com, en la qual els seus patrocinadors poden fer-hi aportacions. En la pàgina, Canturri explica quina serà la seva aventura oceànica i la finalitat: “Recollir diners per a l’Unicef per donar suport al tremend treball que fa a tot el món per ajudar els nens en situació de perill.” La navegant de l’Unicef ha contribuït ja a la causa amb més de 650 lliures (uns 840 euros), amb algunes aportacions provinents del Principat. La suma s’afegirà a la que aconsegueixin les tripulacions de la resta d’embarcacions, algunes de les quals amb patrocinadors importants que donen nom a la nau com Garmin, L Max Exchange, que lidera la classificació provisional, Qingdao, Visit Seattle, Great Britain o Derry-Londonderry-Doire. L’edició 2015-2016 de la Clipper Race va donar el tret de sortida des de Londres l’agost passat i la capital del Regne Unit serà també el punt d’arribada el 30 de juliol vinent, després que els vaixells hagin completat 40.000 milles nàutiques, tractant-se de la travessa oceànica més llarga. Després de la setena etapa i de sortir des de Nova York, als participants els quedarà creuar l’Atlàntic per arribar a Irlanda del Nord (Derry-Londonderry), posteriorment dirigir-se cap a Den Helder, a Holanda, i des d’allí emprendre rumb en direcció Londres.

Un miteLa idea de promoure una competició d’aquest calibre va sorgir de sir Robin Knox-Johnston, l’any 1995. El fundador no és un qualsevol en el món de la vela, ja que va ser el primer home a circumnavegar el planeta en solitari i sense trepitjar terra ferma a final de la dècada dels seixanta. D’ell va sorgir el projecte que cada any engresca centenars de persones amb ganes de viure aventures al mar, amb un entrenament previ de quatre setmanes.

TRAGÈDIA

DOS MORTS A L'EDICIÓ ACTUAL

La present edició de la Clipper Race està sent tràgica. Fins al moment dos participants han perdut la vida, al mateix vaixell, l’IchorCoal. El primer va ser el britànic Andrew Ashman, que va patir un xoc mortal amb un dels estris de l’embarcació. L’altra pèrdua va ser la de Sarah Young, de 40 anys, a la sisena etapa a l’oceà Pacífic i amb vents de prop de 40 nusos. Young va caure a l’aigua i va morir ofegada. Fins ara no hi havia hagut morts a la prova.

tracking