RAIDS
Un Dakar per consolidar-se
Cinc representants andorrans prendran la sortida avui a Asunción en una nova edició del ral·li més dur del món
Qui dia passa any empeny i per a centenars de pilots de resistència suposa novament emprendre un nou viatge de milers de quilòmetres al desert. El tret de sortida de la 39a edició del Dakar es donarà avui a Asunción (Paraguai) en una etapa que comptarà amb una especial de 39 quilòmetres (454 en total) que acabarà a la localitat argentina de Resistencia i que servirà per obtenir les primeres sensacions. L’aventura s’allargarà durant 13 dies i es presenta com la més dura de totes les que s’han fet a Amèrica del sud, segons va dir el director tècnic de la prova, Marc Coma, a la presentació.
Cinc representants andorrans seran avui a la sortida. Cyril Despres, amb el Peugeot 3008 DKR, Albert Llovera, al volant del camió Tantra de l’equip Bonver Dakar Project, Cristian España, amb una KTM de l’equip Pedregá, Andreu Cachafeiro, amb el bugui Yamaha de l’equip Trivimon, i Jordi Ginesta, novament amb un dels camions d’assistència del Team Boucou, portaran el nom d’Andorra al ral·li més dur del món.
Els tres primers tenen objectius clarament diferents en aquest Ral·li Dakar, malgrat que compten amb un denominador comú: l’experiència assolida l’any passat. La representació andorrana es va caracteritzar per la incògnita que suposava la manca de quilòmetres al Dakar o al vehicle en l’edició anterior, fet que no succeeix en la present. És el cas per exemple de Llovera, que tot i afrontar a partir d’avui el quart Dakar consecutiu, l’any passat va debutar amb un camió sense experiència prèvia. “Intentarem fotre-li una mica més de canya. Però el Dakar és molt traïdor, ja se sap. L’any passat vaig arribar pràcticament en pilotes a la sortida i ara ja tenim quilòmetres al darrere”, indicava l’andorrà quan va tancar la seva participació.
També España, que farà el seu segon Dakar, es veu capaç d’aprendre de la decepció de la temporada passada, en què va haver d’abandonar per problemes tècnic, i manté alta la confiança per assolir l’objectiu d’acabar. “Tenim un any d’experiència i ho hem de fer valer amb una moto que està a punt per competir”, comentava el pilot.
Pel que fa a Despres, els quilòmetres recorreguts amb quatre rodes les dues edicions passades ja permeten que pensi a lluitar pel podi en aquesta categoria també, en la qual els anys anteriors ha acumulat experiència però no ha acabat de lluitar per les posicions capdavanteres. Cotxe per somiar en aquest objectiu en té de sobres, tot i que tindrà els seus companys d’equip, Carlos Sainz, Sebastian Loeb i Stpehan Peterhansel, com a màxim rivals. “El director de l’equip va dir que l’any passat hi havia tres cotxes que podien guanyar i que aquest n’hi ha quatre. És una bona motivació per a nosaltres”, explicava el cinc vegades campió en motos.
L’objectiu de Cachafeiro, que torna cinc anys després al Dakar, també serà el d’acabar al volant d’un vehicle més “fiable” que el del 2012. “Només pensem a arribar”, assenyalava el pilot. Per últim, Ginesta, el més experimentat de tots al ral·li del desert, encara la seva 26a participació treballant per a diversos equips de nivell, com el Toyota oficial de Nani Roma, entre altres. “Com que són equips potents espero no haver de parar gaire. Si no paro serè l’home més feliç del món”, comentava Ginesta. Una felicitat que es traslladarà a la resta de participants d’Andorra en cas de trobar-se tots plegats a la meta de Buenos Aires el 14 de gener.