Automobilisme

No se li acaba l'ambició

Cyril Despres torna a Andorra amb un Dakar més a les espatlles i ja pensa en el proper, en què haurà de trobar nou projecte per la marxa de Peugeot del ral·li

No se li acaba l'ambicióXavier Pujol

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

“Malauradament, aquest any no tenim un trofeu per ensenyar”, començava dient Cyril Despres en la roda de premsa que va fer ahir al restaurant Noranta-Tres de l’hotel Les Closes. El resident arribava un any més a Andorra amb un munt d’històries per explicar després de dues setmanes al Dakar, però aquesta vegada també amb incògnites per desvelar. Per primera vegada en 18 anys, tal com explicava ell mateix, no tenia un contracte assegurat a la vista. Peugeot ja va anunciar fa uns mesos que aquest seria el seu darrer Dakar seguint la seva filosofia d’anar canviat de campionats.

Per tant, Despres i la resta de pilots de primer nivell de l’equip sabien de fa temps que haurien de buscar un nou projecte per al 2019. El que tenia clar el resident al Principat és que volia seguir, i en cotxes. “En motos segur que no”, explicava. Despres exposava tres possibilitats de cara a la propera edició, però cap d’elles estava avançada. “De bon cotxe hem vist que hi havia els Mini i els Toyota. També hi ha uns quants equips que volen comprar la base de Peugeot per fer un altre tipus de cotxe. Són aquestes tres opcions”, comentava el pilot, que afegia –en to de broma– que “no tornaré a fer com el 2000, que vaig vendre copes de vi per pagar el Dakar. Això ja ha passat”.

Hi ha dos factors que li donen raons de pes per creure que pot trobar un projecte ambiciós de cara al proper any. El primer és que aquests quatre anys ha demostrat una progressió impressionant en la qual s’ha situat entre els pilots de més nivell. “Crec que soc més competitiu i vull seguir, sí o sí”, assenyalava un Despres a qui no se li acaba mai l’ambició. “Si fos fàcil em quedaria a casa, però això és el que ens fa tirar endavant i ens motiva cada dia. Hi ha una persona que ens ha demostrat com s’ha de fer, Carlos Sainz. Acaba de gua-nyar un ral·li als 55 anys amb una gana d’un jove de 25”, deia.

L’altra raó, i també igual d’important, és que té al darrere una marca potent com és Red Bull que el pot ajudar. “En el meu cas sempre han estat allà. Compto amb ells perquè fa 11 anys que col·laborem i quan creuen en el potencial d’algú donen molt suport”, exposava Despres, que no es marcava dates però afegia que “a veure si hi ha una manera de tornar al Silkway al juliol”.

El Dakar més dur

Quant a aquesta edició Dakar, el resident no va dubtar a qualificar-la com “la més dura de la història”, en la qual a nivell personal ha viscut moments que no havia tingut en tots els seus anys d’experiència a la competició. La segona etapa, que va guanyar i es va col·locar líder, va ser el punt de referència, però l’accident en la quarta va marcar un abans i un després. “Vaig trigar cinc segons des que vaig sortir del cotxe a adonar-me que les opcions de victòria s’havien acabat”, exposava sobre quan va veure la destrossa al Peugeot en un accident que va patir a uns 40 per hora.

Tot el que va venir a partir d’allà va ser completament diferent i es va dedicar a la feina d’equip. “Va ser una decisió nostra de continuar. Els companys ens van ajudar a guanyar aquella etapa i vaig pensar que els donaríem una mica de retorn”, comentava. Despres encetarà ara les vacances i aviat tornarà a la feina buscant el projecte que li permeti pensar a guanyar el Dakar.

DAVID CASTERA APARCA EL COPILOTATGE PER ORGANITZAR EL RAL·LI DEL MARROC

L’altre resident de l’equip Peugeot, el també francès David Castera i copilot de Cyril Despres, també era a la roda de premsa d’ahir. Ell, a diferència del seu company, tenia decidit no continuar competint després de la sortida de Peugeot del ral·li més dur del món. Castera va explicar que havia comprat els drets de l’organització del Ral·li del Marroc, un dels que té més prestigi i que serveix com a preparació ideal per al Dakar, ja que està enquadrat en unes dates idònies (entre el 5 i 9 d’octubre). “Dedicaré tot el meu temps a això aquest any i després ja veurem. De moment, aturo el que és la competició”, explicava Castera, que no descartava tornar a posar-se dins un vehicle en un futur.

La seva idea és organitzar-ho tot des d’Andorra, on resideix des que va saber que havia de treballar colze a colze amb Despres. Té un soci del país i ja tenen algunes idees que volen posar en pràctica, entre les quals separar els recorreguts de les diferents categories, per adaptar-los millor a les necessitats de cada vehicle, entre altres. Castera ha competit en vàries categories i pot deduir què és el millor a l’hora de competir en funció de si és un cotxe o una moto. A més, té experiència dissenyant recorreguts en aquest tipus de proves, ja que va ser el director esportiu del Dakar durant nou anys. “El Cyril anirà al Ral·li del Mar­roc?”, se li va demanar a Castera. “Segur que sí”, va respondre el francès.

tracking